Svakodnevno se događaju prometne nesreće. Neke samo s materijalnom štetom, neke s ozlijeđenim osobama, a nažalost dosta je i onih u kojima ima smrtno stradalih. Događaju se diljem zemlje, a na području koje obuhvaća Policijska uprava splitsko-dalmatinska u posljednje vrijeme najviše stradavaju motociklisti.
S dolaskom lijepog vremena sve je više motociklista na cestama. Iako neki motocikle voze tijekom cijele godine, prvi znak proljeća upravo je veći broj mopeda i motocikala na našim cestama. Iako je motocikl spas u vrijeme velikih prometnih gužvi, često kupovina motocikla može biti - loša odluka. Ne trebamo ni spominjati da je dovoljna tek sekunda neopreznosti da se dogodi ono najgore. A događa se često, čini nam se sve više. O tome svjedoče brojke. A brojke su strašne.
Od početka godine do današnjeg dana na području PU splitsko-dalmatinske u 13 prometnih nesreća, smrtno je stradalo 14 osoba od čega njih 9 s motociklom (8 vozača i 1 putnik).
Uzroci prometnih nesreća u slučajevima smrtnih stradavanja osoba s motociklom su:
- brzina u devet slučajeva
- crveno svjetlo i brzina u jednom slučaju
- neoprezno prelaženje kolnika pješaka i brzina vozača u jednom slučaju
- nepropisno pretjecanje u jednom slučaju
- nepoštivanje prednosti prolaska u jednom slučaju
Najugroženiji u prometu
„Kada govorimo o sigurnosti prometa na cestama svakako je važno istaknuti činjenicu da je na području Splitsko-dalmatinske županije ukupno registrirana trećina svih motocikala i mopeda u Republici Hrvatskoj radi čega je ova skupina sudionika izuzetno zastupljena na prometnicama. Vozači motocikala i mopeda spadaju u najugroženiju vrstu sudionika. Stanje sigurnosti prometa na cestama je konstantno u fokusu policije na način da provodimo svakodnevne i posebno planirane vikend nadzore i kontrole.
Uz to u posljednja dva mjeseca u suradnji s Ravnateljstvom policije isplanirali smo i proveli dodatne aktivnosti nadzora i kontrole prometa na cestama tijekom koji je sankcionirano više od dvije tisuće različitih prometnih prekršaja, a bili smo posebno usmjereni na vožnju pod utjecajem alkohola i isključivanje iz prometa tehnički neispravnih vozila i možemo reći da su postignuti jako dobri rezultati, ali uočeno je da se veliki broj vozača na našim cestama ponaša neodgovorno i olako smatraju da neće dovesti u ugrozu sebe i druge nepoštivanjem zakona i pravila“, kažu nam iz PU splitsko-dalmatinske.
Ako gledamo posljednjih pet godina i broj smrtno stradalih može se vidjeti da je upravo prošla godina bila najgora. Čak 39 osoba živote je izgubilo na prometnicama PU splitsko-dalmatinske, a od toga je 12 motociklista. Ova godina, dakle 2024., već se opasno približila broju smrtno stradalih motociklista iz 2023., a prošlo je tek pola godine. Nastavi li se crni niz, neće biti dobro.
Pregled po godinama
Donosimo vam usporedbu po godinama, počevši od 2019. godine. Broj smrtno stradalih varira, a najviše ih je bilo, kao što smo već rekli, prošle godine.
Uzroci prometnih nesreća: 7 x brzina vozača MTC-a; 1 x nalet OA na moped; 1x ostali uzrok.
Uzroci prometnih nesreća: 3x brzina vozača MTC-a, 2x prednost prolaska kao greška drugog vozača, 1x prelazak na suprotnu stranu kolnika, 1x polukružno okretanje kao greška dugog vozača, 1x ostali uzrok.
Uzroci prometnih nesreća: 6x brzina; 2x prelazak na suprotnu stranu kolnika; 1x nepropisno skretanje kao greška drugog vozača.
Uzroci prometnih nesreća: 5x brzina; 2 x prednost prolaska kao greška drugog vozača; 1x vožnja suprotnim smjerom.
Uzroci prometnih nesreća: 5 x brzina; 2 x nepropisno pretjecanje; 1x prednost prolaska; 1x nepropisno prestrojavanje; 2x prednost prolaska kao greška drugog vozača; 1x nepropisno skretanje kao greška drugog vozača.
Prometni stručnjak Željko Marušić pojasnio nam je zašto velik broj motociklista stradava.
„Problem je što većina motociklista, praktički u svakoj vožnji krši prometne propise, prvenstveno ograničenje brzine (Zakon o sigurnosti prometa na cestama čl. 53. i čl. 54.) i prilagodbu brzine uvjetima vožnje (čl. 51. st. 1). Prevelika i neprilagođena brzina glavni je uzrok nesreća motociklista. Usto motociklisti često nepropisno pretječu (čl. 66, čl. 67., čl. 68., čl. 69.), ne poštuju prava pješaka (čl. 38), nerijetko i prolaze kroz crveno svjetlo (čl. 59. st. 1).
Teškim kršenjem ograničenja brzine (za više od 50 km/h) motociklisti često čine i kazneno djelo Obijesna vožnja (Kazneni zakon, čl. 226). Motociklisti se tako ponašaju jer znaju da je mali rizik da će za to biti kažnjeni, a nerijetko i skrivaju registarske pločice“, kaže nam Marušić.
Kako spriječiti?
Upitali smo ga i na koji način bi se moglo spriječiti događanje takvih nesreća.
„Trebalo bi uvesti sljedeće mjere:
1. Intenzivirati kontrole brzine motocikala, postavljanjem radarskih kamera i policijskih patrola sa specijaliziranom opremom i postupcima za hvatanje i zaustavljanje prebrzih motociklista.
2. Pravo prvenstva prolaza oduzima se vozaču motocikla koji počini prekršaj po Zakonu o sigurnosti prometa na cestama čl. 54. st. 2 ili kazneno djelo Obijesna vožnja, Kazneni zakon, čl. 226.
3. Za motocikliste do 24 godine treba uvesti odredbu Mladi vozač, s ograničenjem snage motora na 50 kW (68 KS), privremenom vozačkom dozvolom (trajna bi se izdavala nakon 24. godine ako ne bi skupili 6 kaznenih bodova) i nultu toleranciju na alkohol.
4. Za razdoblje od 15. studenoga do 15. travnja uvesti dodatnu osiguravateljsku premiju za svaku regiju, ovisno o povećanju rizika prometne nesreće te progresivnu sa snagom motora.
5. Za skrivanje ili uklanjanje tablice, u svrhu onemogućavanja njenog snimanja policijskim uređajima kažnjavati oduzimanjem motocikla, bez obzira tko je vlasnik i oduzimanjem vozačke dozvole“, pojašnjava Marušić.
Kako se neki ponašaju u prometu?
Koliko su neki vozači neodgovorni, pokazuju nedavna tri slučaja s naših prometnica. Unatoč tome što nemaju vozačku dozvolu ili već imaju popriličan broj prekršaja - oni i dalje voze.
Utvrđeno da je mu je zbog prikupljenih negativnih prekršajnih bodova izdano rješenje o nemogućnosti dobivanja vozačke dozvole u roku od dvije godine. Počinio je čak četiri teška prometna prekršaja iz članka 216. stavka 2., iz članka 49. stavka 2., iz članka 114. stavka 1. i iz članka 286. stavka 13. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, te prekršaj iz čl. 16 Zakona o osobnoj iskaznici.
Na Općinskom prekršajnom sudu mu je određeno zadržavanje u trajanju od 15 dana.
Na motociklu nisu bile postavljene registarske oznake, vozač nije imao osobnu iskaznicu, niti bilo koji drugi dokument kojim bi mogao potvrditi svoj identitet te se na zahtjev policijskih službenika odbio podvrgnuti ispitivanju na prisutnost opojnih droga.
Utvrđeno je da je riječ o recidivistu u činjenju prometnih prekršaja te je ponovno upravljao motociklom prije stjecanja prava na upravljanje vozilom bilo koje kategorije, iako je u protekle tri godine dva puta pravomoćno sankcioniran za navedeni prekršaj.
Suvozač na motociklu nije nosio zaštitnu kacigu, niti je imao osobnu iskaznicu. Suvozač je sankcioniran zbog počinjenje prekršaja na mjestu događaja, a vozač je uhićen i odveden u službene prostorije.
Kriminalističkim istraživanjem utvrđeno je postojanje osnovane sumnje da je 26-godišnji vozač ostvario obilježja teških prometnih prekršaja ( čl. 216 st.3 i čl.282 st.9 ZOCPNC) i prekršaja iz čl. 29 Zakona o osobnoj iskaznici radi čega je uz optužni prijedlog odveden na Općinski prekršajni sud.
Određeno mu je zadržavanje u trajanju od 10 dana nakon čega je predan pravosudnim djelatnicima u Zatvor u Splitu.
Tijekom kriminalističkog istraživanja utvrđena je sumnja kako je 33-godišnjak upravljao motociklom pod utjecajem alkohola (0.94 g/kg) i droge, a sve dok mu je vozačka dozvola ukinuta zbog negativnih prekršajnih bodova. Također je utvrđeno kako je motociklu kojim je upravljao istekla prometna dozvola. 33 godišnjak je zadržan u službenim prostorijama policije do prestanka djelovanja opojnog sredstva.
Nad njim je provedeno kriminalističko istraživanje te je uz optužni prijedlog odveden na Općinski prekršajni sud zbog postojanja sumnje u počinjenje prekršaja iz čl. 199. st.6 i st.9, čl. 238. st. 8, čl.242. st.5, čl.282. st.9 i čl. 32 st.4 Zakona o sigurnosti prometa na cestama posebno s obzirom da se radi o recidivistu u činjenju prometnih prekršaja. Sud mu je odredio zadržavanje u trajanju od pet dana.