Ministarstvo unutarnjih poslova uputilo je u javno savjetovanje izmjene i dopune Zakona o sigurnosti na cestama koji vrijede za robotaksije. Izmjenama propisuju kazne za vlasnike automatiziranih vozila, ali i one koji ih budu namjerno ometali u prometu.
Izmjenama definiraju i uvode pojmove poput automatiziranog vozila i operatora u vozilu. Propisuju i uvjete za sudjelovanje potpuno automatiziranih vozila u prometu na cestama, kao i za vrijeme testiranja sustava za automatiziranu vožnju u realnim uvjetima u prometu na cestama.
MUP: Brojne su prednosti automatiziranih vozila. Mogu smanjiti broj nesreća
Iz ministarstva navode da potpuno automatizirana vozila donose brojne prednosti koje mogu značajno utjecati na društvo, gospodarstvo i svakodnevni život, osobito u pogledu sigurnosti u prometu na cestama.
"Mogu utjecati na smanjenje broja prometnih nesreća koje su posljedica ljudskih grešaka, kao što su nepažnja, umor ili vožnja pod utjecajem alkohola. Isto tako, ova vozila mogu poboljšati mobilnost za ljude koji ne mogu voziti, kao što su starije i nemoćne osobe, osobe s invaliditetom ili osobe koje nemaju vozačku dozvolu, čime se povećava kvaliteta njihovog života", navode.
Propisana uloga operatora u vozilu i operatora na daljinu, dužnosti i obaveze
Novim odredbama propisuje se zabrana ometanja prometovanja potpuno automatiziranih vozila od strane ostalih sudionika u prometu.
Propisuje se uloga operatora u vozilu i operatora intervencije na daljinu, njihove dužnosti i obveze, odgovornost za počinjene prekršaje u prometu kao i vrste prekršaja koji se mogu izreći vlasnicima potpuno automatiziranih vozila kao pravnim osobama i ostalim osobama koji sudjeluju u prometu potpuno automatiziranih vozila.
Zakonom se uređuje i obveza proizvođača da u slučaju prometne nezgode nadležnim tijelima dostavi podatke koje je vozilo snimilo za vrijeme vožnje.
Zakonom uređuju i pitanje odgovornosti u slučaju nesreće kao i odgovornost za prometne prekršaje ovisno o tome je li ih počinio proizvođač, vlasnik vozila, operator u vozilu odnosno operator intervencije na daljinu ili ostali sudionici u prometu na cestama te odgovorne osobe, poput proizvođača, uvoznika i slično.
Potpuno automatizirano vozilo može prometovati u granicama područja koje mu je odobreno, a ako prometuje izvan područja koje mu je odobreno, potrebno je i odobrenje ministarstva nadležnog za poslove prometa.
Kazne za nepropisno obilježavanje vozila, ometanje i brisanje snimki
Za vlasnike automatiziranih vozila koja se budu kretala izvan odobrenih granica, propisane su kazne od 10 do 132 tisuće eura. U slučaju ponavljanja prekršaja, predviđeno je i njegovo privremeno oduzimanje.
Propisane su i kazne za nepropisno obilježavanje automatiziranih vozila i to u iznosu od 5 do 15 tisuća eura.
Za one koji budu "ometali sudjelovanje potpuno automatiziranih vozila u prometu na cestama, na način da svojim radnjama dovode potpuno automatizirano vozilo u stanje u kojem mora poduzeti radnju u prometu koju inače ne bi poduzelo ili ga ometaju u toj mjeri da potpuno automatizirano vozilo bude prisiljeno nepotrebno izvoditi manevar za minimalizaciju rizika" propisane su kazne od tisuću do pet tisuća eura.
Vlasnik potpuno automatiziranog vozila dužan je osigurati da se podaci koje potpuno automatizirano čuvaju 30 dana od dana nastanka, osim ako su dokaz u sudskom, upravnom, arbitražnom ili drugom istovrijednom postupku, u kojem slučaju se čuvaju do pravomoćnog okončanja postupka.
Za kršenje te odredbe, kazna za vlasnika potpuno automatiziranog vozila ide i do 130 tisuća eura.
Podsjetimo, za robotaksije je iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti EU izdvojeno 179.5 milijuna eura, a Rimac je najavio da će do 2026. godine korisnici imati na raspolaganju 50 do 100 automatiziranih vozila.