Opera splitskog HNK-a u petak priprema dugoočekivanu premijeru Verdijeva „Krabuljnog plesa“. Naslov je to koji je u Splitu posljednji put prikazan 1983., a u izvedbama koje slijede dramatična će priča o ljubavi, moralu, izdaji i oprostu dobiti potpuno novo ruho, prikladno današnjem vremenu.
Intendant Srećko Šestan izrazio je svoje veselje što će se na daskama HNK-a izvesti jedna od najljepših Verdijevih opera:
- Nakon 40 godina postavljamo „Krabuljni ples“, 23. od 28 Verdijevih opera, a poklopilo se da je i izvodimo u doba karnevala. Međutim, nije sve pod maskama lijepo i veselo, u ovome ćete komadu uočiti da odasvud vrebaju i opasnosti, spletke, osveta. Mislim da smo pogodili s ovim naslovom, da ljudi u vremenu ovih napetosti u svijetu mogu uživati u ljepoti operne izvedbe. Premijeru 25.2. posvećujemo nezamjenjivom preminulom maestru Nikši Barezi, koji je baš na ovome naslovu diplomirao i debitirao u bečkoj državnoj operi. Hvala svim umjetnicima koji su odradili sjajan posao u ovim izuzetno zahtjevnim okolnostima i držite nam palčeve da sve prođe kako je planirano, naša publika to zaslužuje.
Jure Bučević, ravnatelj Opere HNK-a Split, nije krio oduševljenje ovim sjajnim djelom:
- Vjerojatno vidite koliko sam nasmijan i sretan što možemo iznijeti ovakav operni naslov u vrijeme kad je skoro svaki odmak od stvarnosti prikazivan kao umjetnost. Mi možemo reći da je opera zadržala svoje čiste obrise i formu, što nam daje nadu, optimizam, pogled u bolju budućnost i svjetlo na kraju tunela. Počašćen sam što imam ovakav kreativni tim oko sebe. Kad se razmakne zastor, vidjet ćete da ćete ući u svijet koji samo opera može proizvesti. Nadamo se da će što više ljudi doći u teatar i vidjeti umjetnost kakva ona istinski jest.
Zborovođa i dirigent Veton Marevci ima poseban razlog za veselje jer će „Un ballo in maschera“ biti njegov debitantski operni naslov u splitskom HNK-u:
- Jedva čekam svoj operni debi u Splitu. Ovo mi je treća dirigentska opera, ali i moj prvi Verdi, što je svakom dirigentu poseban trenutak u životu. Usudio bih se reći da je ovo njegov najemotivniji naslov gdje je ljubavni aspekt u samom središtu radnje, a ne pozadinska nit. Politička je urota tek drugi sloj kompleksne emocionalne priče, što je potpuno odudaranje od njegova dotadašnjeg opusa. Taj strastveni, temperamentan i emotivan odnos muškarca i žene obojit će čitavu radnju, što će naši sjajni solisti izvrsno prikazati. I zbor i orkestar imaju nešto istaknutije uloge nego u drugim Verdijevim operama, nisu samo pratnja, oni oblikuju atmosferu i rade razliku u razumijevanju emotivnih stanja glavnih junaka. Osim toga, ovaj je naslov vrlo jednostavan, samim time idealan i za mladu publiku i za operne početnike. Malo je reći da sam ja njime oduševljen i nestrpljiv sam da pokažemo što smo radili, a uopće ne sumnjam da će sve izvedbe biti spektakularne i sjajno popraćene.
Redatelj Goran Golovko također je istaknuo ljepotu rada na Verdijevu predlošku:
- Zahvalan sam upravi HNK-a Split koja mi je pružila rijetko zadovoljstvo rada na ovakvom naslovu koji je vrlo zahvalan za redateljsku interpretaciju jer u sebi sadrži sve one najbolje faktore. Verdi je, unatoč našem današnjem doživljaju njegove glazbe, u svoje vrijeme pomicao granice i izazivao polemike i kontroverze. Ovaj je naslov bio zabranjivan, cenzuriran, mijenjao je nazive, mjesto radnje… Verdi i libretist Somma vrlo su uspješno prikazali svijet iza maski, dramaturški linearno i čisto, a opet se pruža raznovrsnost scenske interpretacije. Ovaj mi je posao bio velika radost jer je u uvjetima koji trenutačno vladaju u cijelome svijetu doći u kazalište na probu svečanost, a meni je dodatna svečanost bila svaki dan slušati tu divnu glazbu i velike, drage i poštene umjetnike koji je proizvode. Raznovrsnost motiva u libretu, a i razine sižea poput ljubavne, političke i satirične stvorile su sustav scenskih znakova koje će ovom operom progovoriti o našem vremenu. Verdi je poseban po tome što je bio kritičan prema svome vremenu i svijetu, ali i širio je životnu radost i optimizam. Poštovali smo njegov duh u ovom sadašnjem svijetu koji je gladan noviteta i senzacija. Hvala svima koji su pomogli da predstava dobije svoj konačan oblik koji ćete vidjeti u petak navečer.
U naslovnoj ulozi Riccarda naći će se tenor Max Jota koji je istaknuo:
- Nije mi prvi put da pjevam Riccarda, ali to je uloga kojoj svaki put morate pristupiti kao da je prvi. Verdi je izuzetno zahtjevan skladatelj koji stavlja na test pjevačke sposobnosti, i interpretativnu i tehničku stranu. Pjevanje u ovom kazalištu za mene je pjevanje – kod kuće. Cijenim svoje kolege i umjetnike koji našem poslu pristupaju vrlo ozbiljno.
Bariton Matija Meić posebno je sretan što je opet dobio priliku raditi sa splitskim ansamblom:
- Drago mi je što sam opet u Splitu. 2017. pjevao sam u operi „Carmen“, godinu kasnije uskočio sam u „Seviljskom brijaču“ kad se kolega razbolio, a tada je moja supruga pjevala ulogu Rosine, što je bilo divno iskustvo. Povratak u ovaj grad velika je čast, pogotovo u kompleksnoj ulozi Renata. Ansambl je sjajan, veselim se što sam dobio priliku razvijati dio svoje karijere s ovim divnim ljudima. Splitski teatar ima divnu akustiku, ali i ljude – ovdje se osjećate sigurno i prihvaćeno kao čovjek i umjetnik, a to je velika stvar u ovim teškim vremenima.
Sopranistica Daniela Schillachi apostrofirala je izazove koji je čekaju u ulozi Amelije:
- Za mene je ova uloga velik izazov jer je drugačija od svih dosadašnjih koje sam pjevala. Pjevač se suočava s pjevanjem koje nije istovjetno u onome što se inače očekuje u ovakvom repertoaru. Glazbene su fraze drugačije, pjeva se legato, dramski je akcent specifičan… Nije lako dati karakter ulozi Amelije, teška je i emotivna jer je njezin lik prava personifikacija žrtvovanja, ali veselim se tom izazovu.
Bariton Marko Lasić preuzet će ulogu Renata u izvedbama u ožujku, a iznimno je zadovoljan radom s kolegama:
- Bilo mi je čast i zadovoljstvo biti dio tima ove sjajne predstave, hvala im svima na povjerenju. S kolegom Meićem imao sam vrlo lijep i kolegijalan odnos u procesu rada. Iako smo obojica baritoni, potpuno smo različiti pjevači te smo drugačije kreirali iste uloge. To je razlog više da kazalište bude puno i za mjesec dana. „Un ballo in maschera“ opera je koja zavrjeđuje barem dva slušanja, kao i svako dobro djelo. Nadam se da će publika to prepoznati i uživati u našim izvedbama.
Premijera je na programu 25.2. u 19:30, a reprizne izvedbe 27.2. u 18 sati te 28.2. u 19 sati.