Turizam i ja, Tina Vickov - jedna posebna priča, tako je mogao glasiti naslov ovog teksta, ali mi smo ipak izabrali malo drugačiji, onaj puno značajniji u današnjem svijetu kada se svi sve više i više otuđujemo jedni od drugih buljeći u svoje pametne telefone, pametne satove, laptope, tablete,... i sve više zastranjujemo i kao društvo što nam iz dana u dan potvrđuju upravo i crni novinski članci.
Ali da nije sve tako sivo (nećemo ipak reći - crno) potvrdit će vam jedna Splićanka koja u užurbanom, suvremenom svijetu vidi puno veselih boja, bilo prirodnih ljepota naše zemlje bilo različitih ljudi koje je upoznala na svom putovanju kroz turizam. Pa krenimo.
Tko je zapravo Tina Vickov?
Tina Vickov je prije svega majka dvoje divne djece, osmogodišnje Marijete i jedanaestogodišnjeg Mikule Lava. A, zatim i privatna poduzetnica, koja je prije šest godina pokrenula privatan posao, po mjeri svoje obitelji.
- Radit ću ljeti kada su djeca na plaži, a drugi dio godine ću se posvetiti njima. Po zanimanju sam magistra ekonomije, smjer marketing. Splićanka u Šibeniku, inspirirana Šibenikom, svakom njegovom neotkrivenom uličicom, butom, Docem i Goricom… i plus cijelom županijom, nacionalnim parkovima, otocima, zaleđem… Prvićem, plastovskim I primoštenskim vinogradima, Betinom i Murterom, Krčićem i vrelom Cetine…i drugačijom Krkom i Kurnatima, ne Kornatima koje svi poznaju.
Sve je tu. Stvarna Hrvatska. Mediteran kakav je nekad bio. I tako je nastao Šibenik Plus. Jedan mali šarmanti prostor na šibenskoj rivi, u šibenskom Docu, prerastao je u tvornicu i prodavaonicu posebnih doživljaja za svakog putnika u prelijepi Šibenik -, predstavlja nam Tina ‘svoj sadašnji život’.
Ako ste zalutali u Šibenik i ušli u Šibenik Plus, ostat ćete u Šibeniku dulje nego ste planirali, vratiti se i dogodine. Koliko toga ima na tako malo prostora, iznenade se i slučajni posjetitelji.
Tinino osobno putovanje u turizmu
- Nisam mislila da ću se baviti turizmom. Čak mi se čini da sam bježala od njega, od prekrcanih plaža, must see lokaliteta, izmorenih konobara, grintavih konduktera koji psuju turiste jer ne pričaju hrvatski... Nervoza, zgrabi dok ima, neće trajati vječno... Ali, turizam je pronašao mene. Počeli smo pričati i mijenjati jedno drugo i tako smo pronašli kompromis, a on se zove „spori turizam“. To je vrsta turizma koja pruža stvarne i smislene veze s ljudima i mjestima, kulturom, hranom, baštinom i prirodom, ne ostavljajući lošeg traga. Ovaj tip turizma je komplementaran sa zaštitom prirode za razliku od masovnog turizma koji neodrživo troši resurse -, kazuje nam Tina te ističe kako je najčešće riječ o malim grupama koje se spajaju s lokalnim stanovništvom, a dobit ostaje u lokalnoj zajednici.
Ubrzo po otvorenju ovakvog koncepta agencije s pomalo drugačijom pričom, počele su se paralelno događati lijepe stvari i inicijative u Šibeniku i županiji u kojima je bila aktivno angažirana.
- Bila sam predsjednica Udruge Raspršeni Hotel Šibenik koji nažalost nije zaživio na način na koji je zamišljen, potpredsjednica Sekcije obiteljskog smještaja Šibensko-kninske županije, organizatorica i sudionica brojnih radionica, edukacijskih seminara i tečajeva na području održivog turizma, destinacijskog menadžmenta i turizma općenito -, nabraja nam.
Ono po čemu je Tina sada prepoznata, odnosno njena agencija, zasigurno su između ostalog i tematski razgledi grada Šibenika.
- Jedan od proizvoda agencije Šibenik Plus su Jedinstveni tematski razgledi grada Šibenika, koji su nominirani za najbolji marketinški projekt u turizmu CB Tour 2013. U tim turama kombiniramo više doživljaja u jednom programu, povijest i baštinu, fotografiju, gastronomiju, lokalne obrtnike i dizajnere, lokalne priče -, kazuje nam.
Za 2018. godinu Šibenik Plus je nositelj priznanja za izvrsnost u turizmu „Zlatna Boula“ Šibensko-kninske županije za značajan doprinos turističkoj ponudi, inovativnim i kreativnim agencijskim programima.
Turistički eko paketi u NP Kornati i PP Lastovo
Je li vam ikada palo na pamet da odmor provedete u čišćenju plaže, pošumljavanju, berbi maslina ili grožđa, kuhanju,…? Odmor je odmor, a ne fizički umor, odgovorila bi većina vas na ovo pitanje. Ali znajte da ima onih koji upravo rade sve ono nabrojeno (u prvom pitanju) i još više od toga. I sve je više osoba koje svoj odmor žele provesti radeći kao podrška nekoj lokalnoj inicijativi i tako se odmoriti od užurbanog načina života. To je jedan od novijih trendova koji se pojavio u svijetu poznat pod imenom spori turizam. Turisti se tako sve više okreću odredištima koja nude upravo mogućnost da osjete život lokalne zajednice na drugom kraju svijeta, da jedu domaću hranu, da sudjeluju u životu te zajednice za vrijeme svog boravka. I kod nas su u tijeku aktivnosti na razvoju sporog turizma. Prema Tininim riječima spori, održivi turizam je zahtjevniji organizacijski, ali mnogostruko isplativiji.
- Nije uvijek lako, to je najčešće kombinacija multitaskinga na najjače, ispričanih trenutaka pažljivo posloženih u mozaik i jako puno detalja. Svaki je detalj važan, koliko god mali bio i na prvu izgledao nevažan, važan je. S njime je cijela priča potpuna. To čini razliku između agencija. Sudionici naših tura često rade fizičke poslove, čiste plaže, beru kadulju, rade u polju, kuhaju, beru masline, grade suhozide... Često me prijatelji zezaju 'Pa je li moguće da i plaćaju još za to -, sa smiješkom će ova vesela poduzetnica.
Kako nam nadalje objašnjava, turizam u srpnju i kolovozu se servisira, odrađuje, u svibnju, lipnju, rujnu i kasnije se trebaju zasukati rukavi. Tu se poznaju junaci.
- Treba biti drugačiji i pritom pažljiv, s poštovanjem prema zajednici, prirodi, čovjeku. Čovjeku, prije svega. Ako njega dobijete, imate sve. Ako njega izgubite, izgubili ste sve. Sve ostalo su detalji. Zamjenjivi detalji -, naglašava.
Ističe Tina i više nego uspješnu suradnju s WWF-om unutar projekta Destimed koji razvija tursitičke eko pakete u zaštićenim područjima unutar mreže MEET (Mediteransko iskustvo ekoturizma).
- To su u Hrvatskoj Nacionalni park Kornati i Park prirode Lastovo. Razvili smo kvalitetne programe za oba zaštićena područja koji su uspješno testirani i odobreni od međunarodnih stručnjaka te uskoro trebaju uskoro krenuti u komercijalnu fazu. Posebno sam ponosna na taj uspjeh.
Nova dimenzija poslovnog turizma - No resort, please!
Organizacija poslovnih druženja i simpozija je najčešće smještena u velike resorte. Ali kad malo bolje pogledate, kad vidite jedan resort, vidjeli ste ih sve. Organizacija takvih događanja ide kao po špagu, sve je tu, parking, recepcija, kongresna dvorana, oprema, smještaj, hrana...
- Raditi takve programe u kojima stara gradska jezgra, u ovom slučaju, šibenska, fingira resort je izazov, to je drugačije. Organizacijski jako zahtjevno, ali doživljaj je nemjerljiv. Svi dijelovi programa i čitava logistika je raspršena po staroj gradskoj jezgri, a sudionici se pomoću mapa njome kreću i sudjeluju u službenim i neslužbenim dijelovima programa. Slušaju predavanja u Gradskoj knjižnici, doručkuju u Mediteranskom vrtu, imaju prezentacije na Tvrđavi sv.Mihovila, večeraju s pogledom na Katedralu, spavaju u odabranim, raspršenim apartmanima i sobama... Sudionici su oduševljeni ovim iskustvom. To je naš poslovni program „No resort, please.“
Važno je da je da je nešto zamijećeno, drugačije. I kao što jedan od naših slogana kaže,'Ne radimo sve drugačije stvari, ali radimo sve na drugačiji način'. S puno ljubavi i pažnje -, kazuje nam Tina koja je 'dala' cijelu sebe u ove programe i sigurno je da su zbog toga i tako dobro prepoznati među stranim gostima koji zapravo i žele nešto drugačije, novo, jedinstveno, a upravo to im Tina nudi 'na dlanu'.
Važno je zatvoriti krug
Koliko god mislili da je privatni poduzetnik onaj koji misli samo na sebe i svoje poslovanje, grdno se varate. Bar u slučaju Tine Vickov. Ona je mišljenja kako zajednici uvijek treba dati svoj doprinos, a ona ga je dala (i daje) kroz besplatne prezentacijske razglede Šibenika i projekt ozelenjivanja Šibenika ‘Posadi cvijet, probudi svije(s)t!’ koji se već tri godine održava u Šibeniku.
- Važno je zatvoriti krug i vratiti zajednici barem mali dio dobivenog. Dati svoj doprinos, koliko god on mali bio, važan je.
Zajedno s Udrugom Terra iz Šibenika i uz podršku TZ grada Šibenika, tri godine smo organizirali besplatne prezentacijske razgledi Grada Šibenika “Welcome to Šibenik” kojima u direktnom kontaktu, goste informiramo da je Šibenik i Šibensko-kninska županije puno više od slapova Krke i Katedrale sv. Jakova i tako ih pretvaramo u promotore naše destinacije koristeći ih kao marketinški kanal.
Zatim trogodišnji, 'cvjetni' projekt „Posadi cvijet, probudi svije(s)t“ u kojem u svibnju svi zajedno sadimo cvijeće i postavljamo nove lončanice u srcu šibenske stare gradske jezgre te kroz zajedničku sadnju, edukaciju i radionice, uz glazbu i dobro raspoloženje uređujemo stari grad i budimo svijest o brizi i ulaganju u hortikulturu i zelenilo u gradskoj jezgri -, priča nam Tina ponosno jer pomaci koji su ostvareni ovim projektima su vidljivi, opipljivi.
Značenje nagrade HTZ-a
Na Danima hrvatskog turizma Tina Vickov dobila je nagradu Hrvatske turističke zajednice i Hrvatske gospodarske komore 'Čovjek ključ uspjeha' za najbolju agencijsku djelatnicu.
- Priznanje HTZ-a je uistinu laskavo i počašćena sam njime. Hrvatska je turistička zemlja s jako puno kvalitetnih agencija i agencijskih djelatnika i biti priznat najboljim, je veliko priznanje -, skromno će nam Tina koja se i ovim putem želi zahvaliti Turističkoj zajednici šibensko-kninske županije koja ju je drugu godinu za redom nominirala za ovo priznanje.
- Uvijek mi se činilo da sve što radim ostaje intimno i refleksija između mene i mojih gostiju, i kolega s kojima surađujem i radim ovaj posao. Ovo priznanje dijelim s njima, što smo se tražili i pronašli i što zajedno ulažemo više napora, što imamo više ljubavi i volje. Što zajedno činimo jedni druge boljima u ovom poslu, pomičemo granice. I što je najvažnije, uživamo i sami u svemu tome što zajedno radimo. Oni su ključ mojeg uspjeha -, zaključila je, za ovaj put, našu priču Tina Vickov, majka i poduzetnica za koju ćemo, sigurni smo, još itekako čuti.