Dalibor Ninčević, gradonačelnik Grada Solina sazvao je konferenciju za novinare zbog materijala koji je mjesecima stajao odložen na Širini.
Nakon što je o tome obavijestio javnost, u petak je teška mehanizacija počela s otklanjanjem materijala. Jutros je ipak održana konferencija pored iskopanih rupa i napuštenog gradilišta.
ŠTO SE U TO KASNIM NOĆNIM SATIMA DOGAĐA U SOLINU? Ninčević: "Čudo na Širini"
"Iskazivanje nezadovoljstva i ogorčenosti na sporost"
Što je rekao na konferenciji za medije, prenosimo vam u cijelosti:
"Poštovani predstavnici medija, srdačno vas pozdravljam i zahvaljujem što ste se odazvali pozivu na današnju pressicu. Razlog sazivanja je prije svega iskazivanje nezadovoljstva i ogorčenosti na sporost, ali i neodgovornost investitora i izvođača, u realizaciji ovog za sve nas, iznimno važnog projekta - rekonstrukcije raskrižja Širina.
Drugi razlog pozivanja medija je također izražavanje nezadovoljstva dinamikom realizacije, odnosno debelo kašnjenje u početku gradnje, još jednog, za grad Solin, iznimno važnog projekta koji je također u nadležnosti Hrvatskih cesta - izgradnja dodatne rampe sa državne ceste D8 kod Salona malla kao prometni spoj iz pravca Splita za Solinska naselja Priko vode, Mravince i Kučine.
To su razlozi sazivanja pressice, a neposredan povod zbog kojeg sam se preko vas, poštovani predstavnici medija, odlučio obratiti javnosti je taj kako bi javno pozvao i prozvao Hrvatske ceste da se konačno trgnu i naprave nešto kako bi se uklonile hrpetine iskopanog materijala koji, unatoč upućenim dopisima, apelima i molbama od strane gradonačelnika nitko nije mjesecima prstom mrdnuo da ih ukloni, osim neodređenih i ne samo dvosmislenih, već trosmislenih odgovora nadležnih.
"Hrpe iskopane zemlje, ugrožavale su i sigurnost u prometu"
Ali ono što se u interesu grada i građana Solina, ali i svih drugih koji prometuju ovim prometnim čvorištem koje je drugo po opterećenosti u RH nije uspjelo postići normalnom i uobičajenom komunikacijom, postiglo se jednim običnim pozivom medijima. Naime, nakon što je u četvrtak poslan poziv za pressicu, koja se prvotno trebala održati u petak ujutro, u noći sa četvrtka na petak, izašla je teška mehanizacija i počela otklanjati zemlju i materijal koji je mjesecima stajao, i ne samo što je nagrđivao ulaz u grad (poznato vam je da je ova zelena površina uvijek bila uredna i hortikulturno opremljena (tu je i bio veliki natpis Solin), već su ove rupe ispunjene vodom, a znate koje sve zaraze voda koja po ovoj vrućini stoji može izazvati. Razumijem i prihvaćam da se radovi trebaju zbog arheologije izvoditi temeljito.
Objašnjenje kao što ste iz odgovora mogli čuti iz Hrvatskih cesta je da su pronađeni takvi antički nalazi zbog kojih treba provesti veliki dodatni opseg arheoloških istražnih radova. A ja pitam Hrvatske ceste i konzervatore što ste očekivali da bude neposredno uz antičku Salonu. Iz pročitanog odgovora Hrvatskih cesta evidentno je da se radovi neće tako brzo nastaviti. Jedno su opsežni arheološki radovi, a drugi razlog su problemi s izabranim izvođačem radova. Upravo iz tih razloga je trebalo zemlju i materijal odvesti dok se ne nastave radovi, ako se uopće nastave", govori Ninčević te nadodaje:
"Pored činjenice što je narušavala izgled, te hrpe iskopane zemlje, ugrožavale su i sigurnost u prometu. Brojni građani su mi se gotovo svakodnevno obraćali i izražavali nezadovoljstvo, ponajprije činjenicom da su radovi započeli krajem siječnja, par dana bageri su nešto čeprkali, napravili nered i nestali. Nitko mjesecima se ne pojavljuje na gradilištu, i što je još tragičnije da ne pitamo mi iz grada, ili mediji, građani ne bi imali nikakve informacije.
Ne treba posebno naglašavati da je ulaz u grad Split, drugi grad po veličini u Hrvatskoj, uključujući širu Splitsku prometnu aglomeraciju godinama, desetljećima bio u drugom planu i nije tretiran na način kako bi trebao biti s obzirom na svoj značaj. Pogledajmo samo kako su prometno riješeni ulazi u druge veće gradove u RH (Rijeka, Osijek, Zagreb, Zadar..)
Ali, za takvo tretiranje Splita i Dalmacije nisu samo bile krive prijašnje Vlade, ministarstva ili Hrvatske ceste. Najveća krivnja i odgovornost i onda i sada leži na nama političarima, posebno onima koji su se penjali u hijerarhiji, prema ministarstvima ili saborskim klupama, i to bez obzira iz kojih stranaka dolazili.
Tek unazad nekoliko godina kada smo počeli svi zajedno (grad Split, Solin, Kaštela, Trogir, Omiš, na čelu sa Županijom i županom Bobanom) artikulirati interese Splita i Dalmacije prema Zagrebu, nadležnom ministarstvu i Hrvatskim cestama, tražeći veća ulaganja u prometnu infrastrukturu, uz veliku potporu i razumijevanje Vlade RH na čelu sa premijerom Plenkovićem stvari su se konačno počeli micati s mjesta. Izvukli su se iz naftalina neki projekti o kojima je godinama bilo riječi, tu prije svega mislim na rekonstrukciju Širine, izgradnja rampe na samom ulazu u Split, projektiranje i planiranje novih investicija kao što su Izgradnja čvora Mravince – čvor TTTS, tunel kroz Kozjak…
"Sve to ide presporo"
No, sve je to zapravo jedan privid. Znam da je za realizaciju svakog projekta, posebno zahtjevnih infrastrukturnih projekata potrebno vrijeme za izradu projekata, ishođenje dozvola, raspisivanje nabava, izbor izvođača radova….ali sve to ide presporo. Zapravo, ponekad se pitam jeli ta sporost doista uvjetovana opravdanim razlozima ili pak da bi se ljudima zamazalo oči i stvorilo privid da se nešto radi, a ne radi se ništa ili gotovo ništa.
Evo nekoliko primjera; koliko godina je trebalo da bi se krenulo u realizaciju ulaza u Split pored Malla, privremenim rješenjem, izgradnjom jedne rampe dobilo se da gužvi gotovo više nema. U financijskom smislu za Hrvatske ceste to su zanemarivi iznosi. Spomenuti i rotor Bilice, postavljanje semafora….
Sad dolazimo do projekta rekonstrukcije Širina, projekt vrijedan 172 milijuna kuna, radovi svečano otvoreni krajem sijećnja i već tada se moglo pretpostavit da izabrani izvođač radova ima određene probleme u poslovanju i da je već tada bilo izvjesno da će teško moći izgurati ovako zahtjevan projekt.
Znamo koliko dugo smo svi čekali realizaciju ovog projekta, svi smo bili sretni radosni da su konačno započeli radovi. Spremili smo se i na pojačane gužve i manji komoditet za vrijeme izvođenja radova, ali ono na što su ljudi najosjetljiviji je to kad imaju osjećaj da ih neko zeza. Znate koji su najčešći komentari građana koji mi se obraćaju; gradonačelniče važno se bilo slikat i otvorit radove, i zamazat ljudima oči.
Ja znam da to vjerojatno nije bila namjera, ali nakon svega tako ispada. Pisali su kako se ne može micat zemlja dok se sve temeljito istraži pa se tek onda može zatrpat ove rupe. Kako to sad odjednom se sve može, i reći ću vam i to. Radove kopanja bagerima, tovarenja i odvoza nije radila tvrtka koja je izabrana kao izvođač radova, već druga tvrtka (možda je ta tvrtka podizvođač, ne mogu tvrdit da nije, ali čisto sumnjam. To je čak i manje važno, to sam spomenuo samo da pokažem da se sve može kad se hoće. Zbog ove situacije oko nereda na gradilištu Širina držim odgovornima, ne izvođača, već Hrvatske ceste, poglavito ispostavu u Splitu jer oni se trebaju na vrijeme brinuti o ovakvim stvarima", rekao je te je nastavio:
"Dosta je ovakvog odnosa, Split, Solin, Kaštela, Omiš, Trogir i cijela Dalmacija očekuju tretman kakav zaslužuju"
"Drugi razlog obraćanja javnosti je mogu slobodno reći povlačenje za nos gradonačelnika i građana Solina kada je u pitanju realizacija gradnje projekta dogradnje rampe na Matoševu ulicu kod Salona malla iz pravca Splita.
Naime, izgrađen je nadvožnjak, a da se pri tome nije vodilo računa o izgradnji rampe (koja je prije postojala) za oko 15.000 stanovnika mjesnog odbora Priko vode, naselja Mravince i Kučine
Zajedničkim nastojanjima i pritiskom gradonačelnika, gradskog vijeća i građana prema Hrvatskim cestama, uspjeli smo ishodovati potpisivanje Sporazuma sa Hrvatskim cestama kojim su se obvezali naknadno izgraditi odvojak za solinska naselja Priko vode, Mravince i Kučine. Tim sporazumom HC su se obvezale 8. siječnja, 2018. na potpisani Sporazum. No, bez obzira na to imali smo dovoljno strpljenja da sačekamo godinu, dvije, ali ovo je prišlo svaku mjeru.
U veljači 2021. godine znači prije više od 19 mjeseci izabran je izvođač radova. Vrijednost investicije je oko 10 milijuna kuna plus PDV. U međuvremenu su ishodovane sve potrebne dozvole za gradnju, ali gradnja odvojka, unatoč obećanjima, nikako da krene. Vlada donijela Zaključak o usklađivanju cijena gradnje...
Što misliti nakon svega već da se bacaju mrvice kako bi se mi zadovoljili. Ja kao gradonačelnik ne mogu i neću se zadovoljavati s takvim opravdanjima. Očekujem da se Hrvatske ceste jasno i nedvosmisleno očituju o tome hoće li se i kada nastaviti radovi na rekonstrukciji raskrižja Širina. Ukoliko nije izvjesno da se radovi mogu nastaviti u nekom razumnom roku očekujem da se sanira ova površina i vrati u prvobitno stanje.
Isto tako, želim jasno izraziti očekivanje da se radovi na izgradnji rampe pored Salona malla pokrenu odmah nakon završetka turističke sezone, znači krajem rujna. Ukoliko se to ne dogodi, a nema razloga da to ne bude tako, pozvat ću sugrađane na prosvjed i blokiranje prometnice. Na vrijeme to kažem kako ne bi bilo iznenađenja kad do toga dođe.
Dosta je ovakvog odnosa, Split, Solin, Kaštela, Omiš, Trogir i cijela Dalmacija očekuju tretman kakav zaslužuju. Rješavanje prometnih infrastrukturnih projekata mora bit brže", zaključuje gradonačelnik Grada Solina Dalibor Ninčević.