Sinoć se publici splitskog HNK-a kazalište Kerempuh predstavilo čak dvjema potpuno rasprodanim izvedbama „Bilježnice Robija K.“ u režiji Marine Pejnović. Uradak Kerempuhova kreativnog tima počiva na kultnoj satiričkoj kolumni „Bilježnica Robija K.“ pisca i novinara Viktora Ivančića, čiji je tobože naivan, a ustvari visokointeligentan devetogodišnji lik lakmus-papir za prokazivanje crnih rupa hrvatske društvenopolitičke stvarnosti.
Beskompromisni humor višegodišnjeg glavnog urednika Feral Tribunea, koji je svojedobno proglašen najboljim satiričkim listom na svijetu, bio je izvrsna pozivnica za mnogobrojne ljubitelje autorova djela, ali i uzrok visoko podignute letvice očekivanja. Likove u kazališnoj adaptaciji Ivančićeva djela tumače Josip Brakus, Dražen Čuček, Linda Begonja, Filip Detelić, Ana Maras Harmander i Matija Šakoronja.
Robi K. u viziji mlade redateljice Marine Pejnović nije samo duhovita natruha nekih prošlih vremena i arlekin koji kroz kritičko propitivanje razotkriva kvarnosti društva i gadosti aktualnih politika. On je u ovoj izvedbi i analitičar aktualne situacije – kroz žučljivu psovku kao početni stilem koji nas uvodi u predstavu prolaze imena bivše predsjednice te aktualnog premijera i predsjednika Sabora. Likovi (obitelj koju čine Robi, Mama, Tata i Dida, razred na čelu s učiteljicom, bankarska službenica) služe kao prikaz društvenih anomalija – nekritičke nostalgičnosti, nacionalizma, šovinizma, predrasuda.
Trenuci uspjele satire ponajviše se tiču zbunjenosti učenika pred ratnim odnosima Hrvata, Srba, Nijemaca i Talijana, koji eskaliraju u potpuni kaos s uplivom pojmova ustaša, četnika i partizana. Videoprojekcije u kojima Robi K. predstavlja članke „Deklaracije o pranju mozga“ izvrsno razbijaju moguću monotoniju brzih skokova između prizora, efektna glazba odlično doprinosi dojmu, kao i kaotična uniformiranost kostima, na trenutke zaokružena nacionalnim obilježjima dresova onih država u koje su se, spletom „sjajnih“ političkih odluka, rasuli Robijevi školski kolege. Općenito, predstavi se ne može prigovoriti da se nije hrabro uhvatila ukoštac s mitomanijom i svetim kravama hrvatskoga društva, i prijeratnog i sadašnjeg.
„Problem“ je sa satirom kao književnom vrstom koja je, kako joj i latinski naziv kaže, puna napada prema pojedincu, zajednici, karakternoj osobini ili kakvu uvjerenju, što ona ipak u svojoj polemičkoj srži teži snažnoj reakciji – najčešće smijehu, ponegdje šoku koji nadjača smijeh. Iako su neki dijelovi predstave osmišljeni i posredovani uz vrlo uspješne povratne reakcije (analiza međuodnosa ratnih saveznika i protivnika, izbor izletničkog „mjesta masovnog ratnog stradanja s dvije zvjezdice“, korištenje suvremenih ideoloških bogova poput Livaje), neki su djelovali isforsirano, stoput viđeno, rubno duhovito ili pak potpuno karikirano (djed „lažni branitelj i lažni invalid – a oni uvijek imaju prednost“, stereotipni obiteljski razgovori koji rezultiraju – tijekom cijele predstave – pucnjavom koja je granično infantilna, stoput viđenje aluzije na turiste, razgovor s Djevicom Marijom).
Neki će gledatelji „Bilježnice Robija K.“, a koji su imali priliku svjedočiti predstavi „Tako nam Bog pomogao“ mladoga redatelja Hrvoja Korbara (prema motivima tekstova Ivančićeva kolege Borisa Dežulovića) zasigurno primijetiti jasniju narativnu strukturu, dosljednost u humoru i održavanje ujednačenosti između kritike, estetike šoka i smijeha u potonjoj predstavi. Iako „Bilježnica Robija K.“ vrlo uspješno raskrinkava licemjerje određenih društvenih slojeva i političkih struktura te pametno kritizira cenzuru, diskrepancija između šablonskih „uličnih fora“ i intelektualistička pristupa problemu kroz oči djeteta u ovoj je je izvedbi poprilična. Pritom, kao i na početku, ne umanjujemo poteškoću prikaza kultna djela koje spada u vrhunce novinske satire.
Skok iz žanra u žanr, želja da se dopre do što šire publike i težnja za osuvremenjivanjem teksta koji ipak primarno priziva svoje blistave negdašnje početke svakako su uzeli danak u estetskom dojmu. Međutim, splitska je publika vrlo srdačno pozdravila angažiranu i uvjerljivu izvedbu izvrsnih glumaca koji su s razlogom pozdravljeni ovacijama.