[Sivo]Za Dalmaciju Danas piše mr. spec. Žana Pavlović, prof. psihologije[KRAJ]
[VELIKO-SLOVO-POV]J[KRAJ-VELIKO-SLOVO]edva čekate godišnji? I djeca isto. I njima treba godišnji. I njima treba vrijeme bez obaveza i da ništa ne rade, vrijeme opuštanja i zabave. Treba im odmora od svih organiziranih aktivnosti, nogometa, engleskog, njemačkog, talijanskog, violine, gitare, plesa, plivanja, jahanja... Završetkom škole, mnogi roditelji upisuju djecu na različite aktivnosti preko ljeta koje opet predstavljaju organizirano slobodno vrijeme. Razlozi su različiti od onih da ih „maknu od ekrana“ „bolje da su u sportu, nego na ulici“ do „svi negdje idu“ što zorno pokazuje stanje društva i pritisak u kojem se djeca odgajaju.
Uključivanjem djeteta na nekoliko aktivnosti, događa se da roditelj odvozi-dovozi dijete i provodi s njim manje vremena nego nogometni trener ili nastavnica violine. Sa svojim preopterećenim rasporedom i rasporedom djeteta, roditelji su podložniji utjecaju stresa koji smanjuje kvalitetu odnosa dijete – roditelj. Djeca su navikla ispunjavati preuzete obveze, ali ne i samostalno organizirati svoje vrijeme. Pustite ih da se sami organiziraju.
Važnost jednakog omjera
Moraju li djeca odlaziti na organizirane aktivnosti da bi zadovoljili svoju potrebu za druženjem, zabavom i specifičnim interesima? Ne moraju, ali nemaju prilike osim ako nisu u sportskom klubu ili glazbenoj školi. Djeci treba omogućiti vrijeme za slobodnu igru kada će „izmisliti“ čime će se baviti umjesto da im ispunite dan različitim aktivnostima (nogomet, engleski, ples, gluma, gitara, klavir). Djeca koja će ponekad biti prepuštena dosadi neće imati drugog izbora nego zabaviti se onim što ih okružuje, umjesto da očekuju zabavu od drugih.
Kažu da se kvaliteta života mjeri kvalitetom slobodnog vremena. Što je s djecom i njihovim slobodnim vremenom? Slobodno vrijeme je fenomen suvremenoga društva kojemu se u posljednje vrijeme posvećuje puno pažnje. Kvalitetno organizirano slobodno vrijeme pomaže ne samo u razvijanju dodatnih kompetencija kod djece, već i u poboljšanju ponašanja i uspjeha u školi. Slobodno vrijeme djece trebalo bi imati tri funkcije: odmor, zabavu i razvoj ličnosti. Djeca trebaju jednu (najviše dvije) izvanškolske aktivnosti koje će ispunjavati njihovo vrijeme, ali i ostavljati dovoljno vremena za druženje s prijateljima, zajedničke aktivnosti s obitelji ali i odmor od svih obaveza. Omjer između strukturiranog i ne strukturiranog slobodnog vremena trebao bi biti jednak.
Dijete ima četiri godine, jesmo li zakasnili s upisom na engleski?
Pritisak suvremenog društva
Roditelji su jako opterećeni uspjehom djece, uključuju djecu u nekoliko aktivnosti koje im potpuno ispunjavaju slobodno vrijeme. Dijete ne postaje samostalnije ako ide na tri aktivnosti i ako mu je vrijeme organizirano. Upravo suprotno. Dijete postaje naviknuto na „stalno neka događanja“ i onda kad se ništa ne događa, nastaje problem.
Neki roditelji misle da kasne s upisom na različite vrste aktivnosti pa upisuju djecu u različite programe koji nisu prilagođeni dobi djeteta. Nigdje ne kasnite, sve stignete. Dijete rane dobi treba vas, više nego ijedan strani jezik. Uvijek se sjetim svog profesora Ribića koje je znao reći „trava ne raste brže ako se vuče“. Pritisak suvremenog društva u kojem uspjeh pretpostavlja aktivno poznavanje dva svjetska jezika, glazbenu školu, bavljenje sportom ili plesom prenosi se na djecu koja već u najranijoj dobi imaju isplaniran „radni tjedan“ nakon škole ili vrtića. Često kažem da „djeca rano počinju raditi, već s 4 godine“.
Puno roditelja misli da djeci treba okupirati svaki trenutak slobodnog vremena različitim aktivnostima jer će tako prevenirati loše utjecaje na razvoj djeteta (nepoželjna ponašanja) što predstavlja svrhu bavljenja slobodnim aktivnostima ali samo ako su one odmjerene i djeca motivirana. Izbor treba usmjeravati prema djetetovim sposobnostima ali svakako odabrati prema interesu djeteta, ako taj interes djeteta izostane i dijete pohađa aktivnost „roditeljima za ljubav“ izostajat će i njene osnovne funkcije tj. zabava, odmor i razvoj osobnosti. Dijete brzo odustaje, pokazuje znakove otpora i gubi motivaciju koja mu je neophodna za postizanje uspjeha i u drugim područjima života.
Provjerite način rada i pristup djeci
Vodite računa o uzorima svoje djece
Nažalost, postoji niz organizacija, škola i klubova koje nas uvjeravaju da svoje slobodno vrijeme i novac trebamo podrediti njihovim programima. Prije nego upišete dijete u različite igraonice, sportske škole, škole glume, plesa, koje svoje programe nude osobito za vrijeme ljetnih mjeseci, provjerite stručne kompetencije osoba koje će održavati navedene aktivnosti. Djeca se uključivanjem u neku od aktivnosti identificiraju s voditeljem, trenerom ili učiteljem te ih on/ona svojom osobnošću može dodatno motivirati i pozitivno utjecati na djetetov razvoj a ako je to potrebno biti i svojevrstan korektiv. Provjerite način rada i pristup djeci u nekom klubu, igraonici ili radionici. Djeca često bivaju prepuštena osobama koje ne rade po pedagoškim principima i čiji programi nisu prilagođeni dobi i sposobnostima djece.
Djeca i satovi se ne smiju neprestano navijati. Valja ih pustiti i da idu.