"Mole se mještani naselja Sevid na Moru da što prije dostave predmetni Zahtjev za sklapanje Ugovora o donaciji za građenje i održavanje komunalne infrastrukture osobno na protokol Općine Marina (od 08 – 14 sati, pauza od 10:00 – 10:30 sati) ili pošalju putem elektroničke pošte na sljedeću adresu: tajnica@marina.hr sa svim potrebnim prilozima budući da mještani koji ne potpišu ugovor i uplate sredstva po istome neće biti u mogućnosti ostvariti pravo na vodovodni priključak.
Sredstvima uplaćenima po Ugovorima biti će, između ostalog, financirano i priključenje onih objekata u naselju Sevid na Moru koji nisu obuhvaćeni projektom izgradnje vodoopskrbnog sustava naselja Sevid na Moru tvrtke VODOVOD I KANALIZACIJA d.o.o. Split", dio je obavijesti, na znanje i ravnanje, koju je potpisao načelnik Općine Marina Ante Mamut još u ožujku 2024. godine.
Radovi su i počeli početkom svibnja, ljudi su i dalje u čudu. Ni sami ne znaju što će. Tražili smo objašnjenje od načelnika Mamuta kakva je to donacija bez koje se neće dobiti vodovodni priključak iako će mještani potpisivati ugovore o priključku direktno s izvođačem radova ViK-om iz Splita koji će biti plaćen sredstvima EU-a.
- To je za komunalnu infrastrukturu i vodovodni priključak. Ako ne daju donaciju neće nitko dobit vodu. Nije to da izričito zabranjujemo nego to znaju ljudi u Sevidu, koji su normalni, da smo iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti dobili samo sredstva za nekih 55 posto objekata. Sve ono drugo je ostalo van toga. I tu nema sredstava za asfaltiranje svih cesta, a radi se oko 12,5 kilometara cesta i javne rasvjete. To je isključivo za izgradnju komunalne infrastrukture na području Sevida na Moru.
Koliko ljudi vam se javilo za donaciju?
- U kontaktu sam sa 150 ljudi koji su najavili da će potpisati ugovor o donaciji. Mislim da ima sve skupa oko 550 objekata. Projekt EU-a pokriva oko 3,9 milijuna eura za tih 55 posto objekata. Za ostale će trebati raditi novi projekt, pojačanje cjevovoda, sve komplet. Nije to jednostavna operacija.
Ministarstvo prostornoga uređenja i Ministarstvo gospodarstva se izjasnilo kako je takva donacija nezakonita i da ne možete uvjetovati mještanima vodovodni priključak nikakvom vašom odlukom.
- Razgovarao sam sa 4, 5 pravnika. U Vinišću su ljudi plaćali 10.000 kuna, u Ljubljevi 8.000 kuna, Vinišće gornje 7.000 kuna u Zagori 5.000 kuna. Da nije toga nikad mi ne bi riješili vodu na ovi način. Puno je tu troškova. Dobili smo sredstva od EU ali smo puno potrošili naših sredstava. Lipo to zvuči Europska unija ali u stvarnosti nije baš tako. Ako je nezakonito onda ću bit u zatvoru. Nek me lipo zatvoru, a Sevid će imat vodu i jednostavnije će to riješit bez mene. Ovo im je životna prilika, neće je više imat. Da se riješi voda, struja, ceste, rasvjeta, sve komplet. I struju ćemo pojačat jer je sad ajme. Za Oštricu ćemo provuć iako HEP nema sve te dozvole, ali ja ću stavit potpisat da to riješimo. Ako ja to ne budem garantira onda će HEP...
Ako se ne prikupi dovoljno sredstava od mještana?
- Onda će sve stati. Pametni ljudi sve to znaju. Ima onih koji se bune, normalno. Pa ne bi nitko da 2.000 eura... Ja sam iz Zagore i ljudi u Zagori daju 5.000 kuna i oni su riješili kompletne puteve i trasu vodovoda. Radimo cjevovod Blizna Gornja - Blizna Donja i nema nikakvih problema. Ljudi znaju da se bez tih 5.000 kuna neće priključit i svakom ide isto. Ne ide to nikomu u džep. Ni meni ni Općini Marina niti na bilo koji drugi način već će sva sredstva ići za Sevid na Moru.
Ima vam tu rješavanja imovinsko - pravnih odnosa. Neki su putevi 2,5 - 3 metra i to treba širiti. Štipam to pomalo od gornjeg Sevida i non-stop rješavamo jednu po jednu parcelu. Neko treba platiti komunalni doprinos šta odmah prebijamo i širimo puteve. Ljudi su kupili parcelu od 500, 600, 1.000 kvadrata na Oštrici ali nisu dobili put. Svi imaju problem. Da sad stane vodovod, opet bi bilo na cisterne i to je problem. Možemo mi sad pričat je li ugovor pravovaljan, nije li...
Hoćete reći da je to sporedna stvar?
- A šta ćemo o tome pričat?! Dat ćeš 2.000 eura... Evo ima ljudi doli s kojima komuniciram, koji su na terenu iz Sevida, koji će mi pratiti radove, ljudi koji neće za to bit plaćeni, koji komuniciraju s ljudima koji su normalni, koji žele da Sevid napreduje. To je bilo jedno ilegalno naselje. Ja sam kao načelnik stvorio da bude stvarno naselje, da dobije status naselja. Bez toga nikad ne bi dobili EU sredstva. Sad kad smo ih dobili šta sad treba? Idemo to riješit jedan put. Ako je problem 2.000 eura onda i kvragu. Tu ima kuća na 4 - 5 katova, miljunske vrijednosti, bazena koliko i kuća...
Hoće li bit dovoljno vode iz Krke za sve njih?
- E, a to nitko ne spominje. Još nikoga nisam čuo iz Sevida da pita hoćemo li mi uopće imati vode. A svi pitaju za neke druge stvari koje nisu bitne. A voda iz Krke je upitna i ako ViK ne rekonstruira cjevovod prema Marini onda smo u problemu. A šta ako se Trogir i Drvenik ušteka na vodovod iz pravca Šibenika? Tu Općina mora pametno radit, da dobijemo dovoljno vode iz Šibenika. To je glavni problem. A ovo sa 2.000 eura nije nikakav problem. To je slatka briga. Samo uplati i idemo radit.
ViK: Nemamo veze s donacijom
Može li načelnik zabraniti nekome u mjestu vodovodni priključak pitali smo tehničkog direktora splitskog Vodovoda i kanalizacije Ivicu Perića.
- Mi ne ulazimo u općinsku politiku, a čuo sam od načelnika da govori kako ima još 500 potencijalnih potrošača koji nisu obuhvaćeni ovim projektom. Dođu ljudi tu i kod nas pa pitaju i mi im objasnimo da mi nemamo veze donacijom. Pa onda čujem od stranaka kako pitaju, ako je donacija mogu li dat manje. Nama je samo važno ima li onaj tko zatraži priključak opće uvjete priključenja, je li kuća legalizirana, ima li građevinsku dozvolu, potvrdu glavnog projekta, vlasnički list... Po ovom projektu dovest će se voda, šahta do ulaza u parcelu, kuću i stvar je što se nas tiče riješena. I to krajnjeg korisnika neće koštati ništa. Ako se i bude što naplaćivalo prije će to bit do 100 eura nego 2.000 eura.
Mještani: Mogu kako hoće
Pitali smo i mještane Sevida na moru jesu li pripremili 2.000 eura za donaciju Općini Marina. Priča je ista, svi se oni opskrbljuju cisternama i ne valja se zamirit vlastima. Naš sugovornik je naravno anoniman.
- A mora sam potpisat jer je meni problem s vodom svako ljeto jer moraš kumit pa neće da ti dođe. Ne smiš ni pitat koliko će ti uzest. Ako pitaš više ti neće doć. To je do sad bio veliki problem. Zahtjev sam dao, a još nisam potpisao ugovor. Imam neke poznate ljude u Vodovoda i oni su rekli da ću morat potpisat sa Općinom ako mislim dobit vodu samo da ne tribam žurit. I sad triba platit donaciju. To je ka da prosi. Pokušao sam to direktno, da izbjegnem općinu ali izgleda da jedno bez drugog ne ide. Cesta di će proć vodovod je od Općine pa ti sad vidi. A šta ja znam plaća li to Europska unija. Vidiš da mogu šta oće. I sad čekam Mamutov potpis.
Kakvo je to obavezno doniranje, može li načelnik tražiti od mještana Sevida na moru da doniraju 2.000 eura Općini inače neće imati pravo na vodovodni priključak po projektu koji se financira sredstvima EU iz fonda Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, pitali smo prvo Ministarstvo pravosuđa i uprave no, ono se proglasilo nenadležno i uputilo nas na Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine i na Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja.
Ministarstvo prostornoga uređenja tumačilo je Zakon o komunalnom gospodarstvu, a Ministarstvo gospodarstva Zakon o vodnim uslugama. Oba ministarstva smatraju da se radi o nezakonitim aktivnostima načelnika Marine.
Njihove odgovore prenosimo u cijelosti
Ministarstva prostornoga uređenja: Nema zakonske osnove da se od mještana općine zahtjeva plaćanje sredstava putem donacije, a u svrhu građenja ili održavanje komunalne infrastrukture
U nadležnosti Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine je primjena Zakona o komunalnom gospodarstvu. Predmetnim Zakonom (čl. 75) je propisano da se građenje i održavanje komunalne infrastrukture financira sredstvima:
- iz komunalnog doprinosa
- iz komunalne naknade
- iz cijene komunalne usluge
- iz naknade za koncesiju
- iz proračuna jedinice lokalne samouprave
- iz fondova Europske unije
- iz ugovora, naknada i drugih izvora propisanih posebnim zakonom i
- iz donacija.
Dakle, jedan od načina financiranja građenja i održavanje komunalne infrastrukture jest i donacija, međutim takav način financiranja je dobrovoljan, te o istome ne može ovisiti pravo pojedinog mještana (na građenje i održavanje komunalne infrastrukture). Ujedno, sukladno odredbi članka 64. i 66. istoga Zakona građenje i održavanje komunalne infrastrukture obveza je jedinica lokalne samouprave odnosno osoba na koje je ta obveza prenesena u skladu s ovim Zakonom ili posebnim zakonom.
Komunalna infrastruktura se gradi i održava u skladu sa programom gradnje/održavanja komunalne infrastrukture ili u skladu s ugovorom ili drugim aktom određenim ovim Zakonom ili posebnim zakonom, dok Program građenja komunalne infrastrukture donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave za kalendarsku godinu. Dakle, sa osnova odredbi Zakona o komunalnom gospodarstvu nema zakonske osnove da se od mještana općine zahtjeva plaćanje sredstava putem donacije a u svrhu građenja ili održavanje komunalne infrastrukture.
"Riječ o vlastitoj ideji navedene općine koja nije utemeljena na važećim propisima"
Iz Obavijesti Općine Marina, koja je javno objavljena na mrežnoj stranicu općine i upućena mještanima naselja Sevid na Moru, vidljivo je da se sredstva od samodoprinosa od 2.000 Eura/kućanstvu namjeravaju utrošiti na komunalnu, a ne na vodnokomunalnu infrastrukturu odnosno na nerazvrstane ceste, trgove, pločnike, šetališta, biciklističke staze i sl. Nadalje, prema navedenoj obavijesti, eventualno neplaćanje toga samodoprinosa rezultirat će nemogućnošću ostvarivanja prava na priključak na vodoopskrbnu mrežu, koja je u izgradnji kroz projekt financiran EU sredstvima iz NPOO-a., a isti provodi VIK d.o.o., Split. U samoj obavijesti koju je potpisao načelnik općine Ante Mamut ne poziva se ni na koji pravni temelj odnosno na bilo koji propis, tako da je jasno da je riječ o vlastitoj ideji navedene općine koja nije utemeljena na važećim propisima, a posebice ne na propisima iz područja vodnoga gospodarstva.
Nije utemeljeno na zakonu
U okviru nadležnosti Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja je provedba Zakona o vodnim uslugama („Narodne novine" br 66/19). Tim Zakonom je u članku 4. propisano da su vodne usluge od interesa za jedinice lokalne samouprave te su iste dužne osigurati pružanje vodnih usluga na uslužnom području suosnivanjem javnih isporučitelja vodnih usluga. U tom smislu se i provodi navedeni projekt u Općini Marina koja je i osnivač VIK d.o.o. Split. Što se tiče samog priključenja, troškove priključenja na sustave javne vodoopskrbe u načelu snose budući korisnici, a iste plaćaju nadležnom javnom isporučitelju vodnih usluga, a ne jedinici lokalne samouprave. Iznos tih troškova obuhvaća stvarne troškove pojedinačnog priključenja neke nekretnine što uključuje sve stvarne troškove radova, cijenu vodomjera, mjerača protoka i ostalo što je potrebno za priključenje, osim ako općim uvjetima isporuke vodnih usluga nije drukčije uređeno.(Članak 57. Zakona o vodnim uslugama). Stoga predmetni zahtjev općine Marina, koji uključuje i uvjetovanje ostvarivanja prava priključenja na sustav javne vodoopskrbe prethodnim sklapanjem ugovora o donaciji s Općinom Marina i plaćanjem nespecificiranih troškova u iznosu od 2000 eura po kućanstvu ili nekretnini, nije utemeljen na Zakonu o vodnim uslugama i propisima koji su doneseni na temelju njega.
Donacije nisu obvezne
Što se tiče financiranja gradnje komunalnih vodnih građevina, člankom 61. citiranog zakona je propisano da budući korisnici vodnih usluga koji bi se priključili na komunalne vodne građevine mogu sudjelovati u financiranju njihove gradnje uz povrat sredstava ukoliko predmetne građevine nisu predviđene godišnjim planom gradnje komunalnih vodnih građevina, ali su predviđene višegodišnjim programom gradnje komunalnih vodnih građevina unutar iduće četiri godine, odnosno bez prava na povrat ukoliko su građevine predviđene nekim od navedenih planova.
Predmetne komunalne vodne građevine su predviđene Planom gradnje komunalnih vodnih građevina u 2024.g. društva Vodovod i kanalizacija, d.o.o., Split (doneseno u prosincu 2023.), objavljenom na mrežnim stranicama javnog isporučitelj, te stoga ne postoji zakonska osnova za sudjelovanje korisnika u sufinanciranju predmetnih radova. Dakle, u ovom slučaju se ne radi o takvom modelu sufinanciranja, ne namjerava se sufinancirati vodnokomunalna nego komunalna infrastruktura o čemu je mišljenje dalo ministarstvo nadležno za komunalno gospodarstvo koje se svodi na to da donacije građana nisu obvezne nego dobrovoljne.
Ukinuta naknada za priključenje
Zakonom o izmjena i dopunama Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva ( „Narodne novine" br. 56/13) brisane su odredbe tadašnjeg Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva koje su se odnosile na tzv. „naknadu za priključenje" koju je mogla uvesti jedinica lokalne samouprave i plaćala se prilikom priključenja nekretnina budućih korisnika na komunalne vodne građevine. Obveznik je bio investitor ili vlasnik nekretnine koja se treba priključiti, a visinu te naknade određivalo je predstavničko tijelo JLS donošenjem odgovarajuće Odluke. Ta naknada je bila obvezna do stupanja na snagu navedenog Zakona 2013.
Od ukidanja te naknade vodnokomunalna infrastruktura se financira samo iz naknade za korištenje voda (NKV), naknade za zaštitu voda (NZV), naknade za razvoj (NR), proračuna JLS i županija, državnog proračuna i iz ostalih izvora - donacija darovnica i sl.. NKV, NZV i NR (ako je uvedena od strane JLS) se obvezno plaća uz cijenu vodne usluge i predstavlja prihod Hrvatskih voda odnosno JIVU-a. Sve ostalo su sredstva proračuna i to državnog, JLS i županija. Iznimno, sredstva financiranja mogu biti darovnice i donacije (dobrovoljna sredstva) i krediti poslovnih banaka.
Jasno naznačena namjena
Dakle, JLS može razvoj vodnokomunalne infrastrukture financirati iz svoga proračuna, ali mora biti jasno naznačena namjena tih proračunskih sredstava, što znači da se proračunska sredstva namijenjena za vodnokomunalnu infrastrukturu, ne mogu koristiti za druge namjene koje su navedene u obavijesti Općine Marina. (nerazvrstane ceste, biciklističke staze, trgovi i sl.)
S obzirom na to da načelnik Općine Ante Mamut u Obavijesti koju je potpisao i koja je objavljena na mrežnim stranicama Općine Marina navodi kako će traženim sredstvima biti, između ostalog, financirano i priključenje onih objekata koji nisu obuhvaćeni planiranim projektom izgradnje vodoopskrbnog sustava naselja Sevid na Moru, možemo zaključiti da je riječ o modelu solidarnog dobrovoljnog financiranja razne nedostajuće, prvenstveno komunalne infrastrukture i iznimno vodnih priključaka.
Ugovor o donaciji ne može bit uvjet
Međutim, sklapanje traženih ugovora o donaciji i plaćanje nespecificiranih troškova u iznosu od 2.000 Eura/korisniku/kućanstvu ne može ni na koji način biti uvjet za ostvarenje prava budućih korisnika na priključenje na vodoopskrbni sustav, posebice iz razloga što budući korisnik načelno sam snosi troškove priključenja prema stvarnim troškovima i iste plaća nadležnom javnom isporučitelju vodnih usluga (VIK d.o.o., Split), a ne jedinici lokalne samouprave. Čak i ako su priključci na temelju projekta iz NPOO-a za buduće korisnike besplatni, sklapanje predmetnih ugovora o donaciji ne može biti uvjet za ostvarivanje prava na priključenje na sustav javne vodoopskrbe i o tome ne odlučuje Općina Marina i njen načelnik nego Javni isporučitelj na temelju kriterija koji se prvenstveno odnose na dokaze o vlasništvu ili zakonitom posjedu nekretnine koja se priključuje i na njenu legalnost u smislu Zakona koji uređuju legalizaciju nelegalno izgrađenih zgrada i Zakona o gradnji.