Europska komisija je u okviru zakonodavnog paketa o cestovnoj sigurnosti, predložila uvođenje jedinstvene digitalne vozačke dozvole u EU-u i nova pravila koja će olakšati naplatu prometnih kazni počinjenih u nekoj drugoj zemlji članici, kao i oduzimanje vozačkih dozvola.
Europa bi trebala imati prvu digitalnu vozačku u svijetu. Sve to zbog procesa digitalizacije, ali i jedinstvene baze podataka koja bi pomogla policijama.
- Vaše vozačke dozvole bile bi na vašim telefonima ili na drugim digitalnim uređajima, iako ćete i dalje moći zatažiti i fizičku vozačku dozvolu ako je tako više preferirate, rekla je Adina Valean, povjerenica za promet Europske komisije.
Mlade generacije mogle bi na probni rok nakon položenog vozačkog ispita. Uvelo bi se i pravilo nulte tolerancije na alkohol, jer iako se u Hrvatskoj statistika popravila, u Europi vozači mlađi od 30 godina još sudjeluju u dva od pet smrtonosnih sudara.
- Ja mislim da se ništa posebno neće promijeniti. Izgledat će kao i do sada, samo šta neće smjeti voziti pod utjecajem alkohola i morat će se pridržavati brzine kao i do sada mislim da neće biti velikih promjena što se tiče mladih vozača, rekao je za HRT Krunoslav Antonić, instruktor vožnje A i B kategorije.
No za sve vozače po novom prijedlogu mijenjat će se pravila o kaznama. Policije unutar EU mogle bi vidjeti baze podataka o vozačima u bilo kojoj članici.
Do sada su sve policije u Europskoj uniji mogle vidjeti ako ste kažnjeni zbog prebrze vožnje ili vožnje pod utjecajem alkohola, a Europska komisija sada to planira i proširiti."
Tako, bi svaki policajac uz prethodno navedene prekšaje mogao vidjeti i ako napravite jedan od ovih:
1. neodržavanje dovoljnog razmaka između vozila
2. opasno pretjecanje
3. opasno parkiranje
4. prelazak preko jedne ili više punih crta
5. vožnja u pogrešnom smjeru
6. nepoštovanje pravila o oslobađanju koridora
Promjene stižu i za oduzimanje vozačke. Ako bilo gdje u Europi napravite teški prometni prekršaj, mogli biste ostati bez vozačke, a onda je više ne biste mogli izvaditi ni kod kuće ni u bilo kojoj državi članici.
- Primjerice, kada Njemačka policija utvrdi određeni prekršaj i počinitelja, a ta osoba nije dostupna, koristit će određene podatke putem suradnje sa policijom naše države i na takav način uz naravno ovlasti koristiti podatke i poduzeti određene mjere odnosno izvršiti sankciju i čak, ako je potrebno, oduzeti vozačku, rekao je za HRT Sinan Alispahić, pomoćnik glavnog tajnika HAK-a.
Stručnjaci su složni - na implementaciju nećemo dugo čekati. Europa je pred sebe stavila velik zadatak, do 2025. godine, na cestama ne bi smjelo više biti poginulih.