Prvo kolo Strka Mini Trail Lige 2023. održalo se 7.siječnja na južnim padinama Biokova, iznad Brela, sa startom u 10:30 sati.
Prvo kolo krenulo je lagano, s oko 4,1 km dužine i oko 230 m visine, tehnički laganijom stazom.
A za dobrodošlicu su se pobrinuli TZ Općina Brela koja je pazila da kandidati ne budu žedni.
O stazi:
Start se nalazi odmah iznad magistrale, gdje se nalazi škola ,dućan i vatrogasni dom. Prvi dio je nekoliko stotina metara na asfaltu i betonu i kreće odmah uzbrdo, te prolazi kroz Gornji Kričak - lijep primjer tradicionalne gradnje naselja u kamenu u podbiokovlju. Iz Krička uspon se nastavlja planinarskom stazom i taj dio je nešto strmiji. Kako se staza diže tako se otvaraju sve ljepši pogledi na Makarsko primorje, Biokovo i otoke. Nakon uspona staza se počinje spuštati na Francusku cestu koja je zaštićena kao kulturno dobro RH. Francuskom cestom se trči nekoliko stotina metara s koje se uskoro silazi na makadamski put, natrag do Krička. Kroz Kričak se istim putem kojim se i penjalo spušta natrag do cilja.
O Francuskoj cesti:
Cesta predstavlja iznimni graditeljski doprinos u cestogradnji s početka 19. stoljeća (građena u razdoblju 1810. - 1811.). Nije nikad bila dovršena pa je moguće rekonstruirati sve faze njezine gradnje. Građena je, odnosno položena, na strmini Biokova, između 357,41 i 443,73 metara nadmorske visine. Uspon ne prelazi 6%, što ju je trebalo činiti vrlo ugodnom za vožnju zaprežnih kola, jahanje i hodanje (i trčanje). Arhitekt Frane Zavoreo projektant je francuske ceste na Biokovu.
U ovom dijelu cesta je trebala, preko prijevoja Neviste i Poletnice (Brela Gornja), spojiti Makarsko primorje s francuskom cestom koja je prolazila u Zabiokovlju, relacijom Grabovac – Zagvozd- Župa- Rašćani. U gradnji ceste bili su prisiljeni sudjelovati i naši ljudi koji su za svoj rad bili plaćeni u hrani. Na žalost, povlačenjem francuske vojske ovaj dio ceste nije završen, ali vrijedne ostatke suhozida ove ceste možemo vidjeti pod Nevistom i pod Poletnicom.
"U svakom slučaju, nigdje se, među u sačuvanim primjerima francuskih cesta u Dalmaciji, ne mogu kao ovdje tako lijepo razumjeti tehnologija gradnje, način trasiranja i faze građenja. U hrapavom biokovskom kršu ove serpentine predstavljaju trijumf tadašnje cestogradnje. S druge strane, u pažljivijem pogledu, shvaćamo u kolikoj mjeri je projektant razumio i respektirao slojnice terena. Imajući pred sobom jasnu sliku konkretnog planinskog reljefa, projektant, čovjek očito velikog znanja i iskustva, znalački je postavio trasu ceste i organizirao radove, prema najboljim standardima moderne cestogradnje."