Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture odlučilo je stati na kraj kilometarskim kolonama i najavilo potpuno novi sustav naplate cestarina. Naplatne kućice i plaćanje gotovinom tako odlaze u povijest.
No, što je s radnicima? O svemu je Danas upitao Hrvatske autoceste (HAC).
" Što se tiče radnika na naplatnim postajama, jedan dio radnika otići će u mirovinu, jedan dio će otići kroz sustav poticajnih otpremnina, dok će jedan dio ostati na poslovima nadzora i kontrole i drugim pozadinskim poslovima", rekli su.
Pojašnjavaju i kako se o novom sustavu kontinuirano komunicira od 2019. kada je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture javno predstavilo projekt novog sustava naplate cestarine u Republici Hrvatskoj u sklopu projekta Modernizacija i restrukturiranje cestovnog sektora u suradnji sa Svjetskom Bankom.
Novi sustav naplate bit će, ističu, kombinacija dvije suvremene i provjerene tehnologije. Naplata putem modernije verzije uređaja ugrađenog u vozilo (ENC) i naplata putem automatskog sustava očitanja registarskih oznaka.
Nema više rampi
U HAC-u su uvjereni da će ta oba načina korisnicima omogućiti slobodni protok bez zaustavljanja.
"Novi sustav naplate cestarine temelji se na slobodnom protoku s više voznih trakova, bez zaustavljanja vozila, s beskontaktnim načinima plaćanja. Dakle, s uvođenjem novog sustava naplate cestarine više neće biti rampi pa se očekuje da bi sve trebalo biti brže i bez gužvi", kažu nam u HAC-u, te dodaju kako su aktivnosti oko novog sustava naplate cestarine u tijeku.
"Završeno je istraživanje tržišta koje je pokazalo da na europskom tržištu postoje gospodarski subjekti koji u potpunosti mogu zadovoljiti traženu tehničku sposobnost. Raspisivanje javnog natječaja za novi sustav očekuje se uskoro", naglašavaju za Danas.hr.
Današnji sustav zahtijeva velika sredstva u održavanju
Na pitanje koliko će sve koštati, kazali su da je implementacija novog sustava naplate cestarine procijenjena na 65,9 milijuna eura i bit će u potpunosti financirana iz sredstava Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021 – 2026.
"U ovom trenutku nije moguće precizno navesti koliko će biti manji operativni troškovi, međutim uzimajući u obzir činjenicu da je današnji sustav uveden 2006. godine te da zahtijeva velika sredstva u održavanju, a da će novi sustav efikasno funkcionirati bez potrebe za većim nadogradnjama najmanje idućih 15 godina, već u segmentu održavanja odrazit će se veće uštede. Također, i kroz ostale troškove koji sad prate postojeći sustav naplate kao što su ručna naplata, provizije za kartično plaćanje, usluga prihvata gotovine, polučit će se određene uštede", objašnjavaju.
Novi elektronički sustav naplate cestarine bit će u funkciji najranije krajem 2024.