Dobar proizvod, koje god prirode da jest, jasno je, u vremenu u kojem živimo i koje je zasićeno čitavom poplavom i paletom dobrih i ne tako dobrih proizvoda, bez dobrog marketinga ima slabe šanse da se plasira na tržište-koje god prirode to tržište jest. Najčešće u tome pomažu masovni mediji poput Facebook-a, Instagram-a i Youtube-a. Isto vrijedi i za glazbenu scenu.
Da, nažalost, nije svaki uspjeh stvar samo dobrog marketinga uvjerio se Dominik Novinc, američki Hrvat, kantautor i glazbeni producent iz kalifornijskog grada Sacramenta. Dominik se glazbom bavi od malih nogu, a hrvatskoj se javnosti predstavio s nekoliko raznovrsnih singlova. Ubrzo je uslijedio i njegov prvi studijski album „Oda moru“.
VEZANI SADRŽAJ:
Talentirani glazbenik susreo se s jednim sasvim drugačijim vidom reklamacije-degutantnim, lažnim i nemoralnim. Naime, dobio je ponudu plaćanja lažnih Youtube pregleda i komentara kao recept za „popularnost“ i „veći broj gaža“.
Upitali smo ga što se točno dogodilo i što misli koliko je rasprostranjena pojava s kojom se susreo.
- Kao prvo, želim razjasniti da skoro svaka izdavačka kuća ili neovisan glazbenik mora raditi promocije i reklame jer bez toga ne ide. Gotovo svaki dan izađe najmanje jedna nova pjesma na tržiste (govorim o prostoru bivše Jugoslavije). Sasvim logično da treba reklama i to je dobro. Nema tu nikakve razlike između reklame za pjesmu ili reklame za novi auto. Sve je to sasvim legitimno i nužno. No ima tu jedna pojava koju sam nedavno uočio, pogotovo u našoj regiji.
Uvijek sam se pitao kako je to moguće da jedan izvođač izda novi Youtube spot i u roku od tjedan ili dva dostigne preko milijun pregleda, ponekad čak i po 5 ili 6 milijuna. Nekako mi je bilo čudno jer i sa jakom i agresivnom reklamom teško je to postići na našem malom glazbenom tržištu, a pogotovo sa takvom velikom ponudom novih skladbi - ja mislim da kod nas ima mora glazbe! Eto, kao što znate, ja sam također kantautor i glazbeni producent, recimo na samom početku neke (nadam se) glazbene karijere, i naravno sve moje pjesme su na Youtube-u i ponekad se i ja poslužim reklame na Youtube-u i na socijalnim mrežama kao što su Facebook ili Instagram.
No dogodilo se jedan dan da me jedan čovjek kontaktirao preko Facebook-a i nudi mi jedan „efektivan“ način reklame za moje pjesme. Tako smo se počeli dopisivati. Postao sam znatiželjan i čovjek mi je rekao da skoro svaki izvođač na prostoru Balkana koristi taj „poseban“ način reklame. Dobio sam ovakvu ponudu: Za 1000 Eura garantiraju 1.000.000 pregleda na Youtube-u i određeni broj komentara na bilo kojem jeziku i subscribera (pretplatnika). To mi je bilo malo čudno, jer kako mogu to garantirati, a pogotovo kako mogu kontrolirati broj komentara Youtube korisnika? Čovjek mi dao do znanja da se u biti radi o lažnim pregledima i lažnim komentarima. U tom trenutku sve mi je bilo jasno! Ja sam odbio ponudu i pitao sam šta imam od toga ako varam sebe i druge sa lažnim komentarima i pregledima na Youtube-u? Čovjek je odgovorio da se to tako radi, tako se stvara popularnost i čak ponekad izvođači dobivaju veće gaže ako imaju određeni broj video pregleda! No moram razjasniti da se u tom slučaju radi o LAŽNIM pregledima i komentarima.
Mislite li da takve ponude dobivaju poznati hrvatski izvođači?
- Nisam siguran koriste li baš svi poznati hrvatski izvođači tu lažnu reklamu. Uvjeren sam da veliki broj ipak to koristi. Pratio sam nekoliko novih izdanja od recimo A-izvođača i B-izvođača. Pojava je ista. Kao što sam rekao, nije uopće logično da čak i jedan poznati A-izvođač skupi nekoliko milijuna pregleda za par dana ili tjedana i to na našem malom tržištu. Ako usporedite, recimo, legendarni video spot Cesarice, koji je skupio 24 milijuna pregleda u roku od 8 godina, kako može biti da jedna nova skladba skupi nekoliko milijuna u roku mjesec dana? I to nije rijetka pojava. Također sam zapazio da često pišu isti komentari na različitim video spotovima. Na primjer, komentar kao "0% golotinje, 0% skupa auta, 100% talenat" ili "danas mi je 13. rođendan, može li 13 lajkova???" možete pronaći na velikom broju video spotova različitih izvođača. Kao što sam saznao na Youtube stranici, radi se o automatiziranim/kompjuterskim lažnim komentarima. Taj problem, kao što Youtube piše, je poznat, ali je teško pronaći sve te lažne komentare i preglede.
Postoji li takva pojava izvan Hrvatske?
- Ne znam, ali mogu si zamisliti da pojava postoji i izvan Hrvatske i području bivše Jugoslavije. Ali ja osobno mislim da ta lažna reklama izvan Hrvatske nije toliko relevantna kao što je kod nas. Velike internacionalne zvijezde ne ovise o lažnim Youtube pregledima i komentarima. Oni imaju prirodnu slavu (stotine milijuna pregleda ili čak više od milijarde), bogate glazbene kuće i fenova po cijelom svijetu. Što će njima milijun lažnih pregleda? (smijeh) A recimo našem domaćem izvođaču dobro stoji milijun pregleda (smijeh).
Što mislite, koliko često dođe do prihvaćanja takvih ponuda?
- Na našem tržištu? Mnogo puta. Rade li to svi? Ne, ali vidim taj fenomen sve češće.
Je li Vam teško istupiti s nečim ovakvim u javnosti, što mislite kako će ljudi reagirati na to?
- Pa ne baš. Ja sam neovisan glazbenik i nema tu nikoga tko mi može išta reći u vezi toga. U biti mi je svejedno tko šta radi, ali ja mislim ipak da su slušatelji zaslužili saznati istinu o toj pojavi. Prave i istinske reklame koje donose prave preglede i prave komentare na Youtube su po mome moralnom stajalištu dobre i obavezne. Pitam se samo što ti izvođači imaju od tih lažnih pregleda i komentarima?? Služi li to da im se pojača ego? Ne znam. Na kraju ne lažu samo ljudima nego sami sebi. I nekakve veće slave od toga nemaju. Zaista stvarno čudno!