Danas se u atriju Hrvatskog narodnog kazališta Split održala press konferencija na kojoj je predstavljena scenske kantate „Carmina Burana“, premijera kojom će se otvoriti 70. Splitsko ljeto na Peristilu 15. srpnja.
Izvedbama Orffove kantate za orkestar, zbor i soliste ravnat će maestro Ivan Hut, a predstavu režira znameniti poljski redatelj Michał Znaniecki. U glavnim će ulogama kao solisti, uz zbor i orkestar Opere HNK Split, nastupiti sopranistica Marcelina Román, kontratenor Franko Klisović i bariton Ljubomir Puškarić.
Davor Vuković, voditelj Odnosa s javnošću HNK Split, pojasnio je da „Carmina Burana“, iako je kantata, u produkcijskom je smislu ipak opera. Nadodao je da je ovo treći put da „Carmina Burana“ otvara Splitsko ljeto – prvi je put otvorila poznati festival 1982. pod ravnanjem maestra Nikše Bareze u režiji Támasa Ferkaia na Peristilu i 2009. kada je operom ravnao maestro Ivo Lipanović na Prokurativama, a režiju je tada potpisao Youri Vamos.
Intendant i ravnatelj Splitskog ljeta Vicko Bilandžić pozdravio je okupljene i predstavio dirigenta i redatelja: „Program je gust i bogat, nadam se da ćemo se viđati često ovih dana. Bliži se otvaranje, kao i nama jako bitna premijera. Meni je strašno drago što sam primio maestra Huta. On je rođen drugdje, ali od pete godine je tu, u našem gradu. Splitu treba pristojnih i dobrih umjetnika koji su spremni graditi karijeru u Splitu i podizati kulturu Splita. Orkestar i zbor poznati su kao skupine iznimnih kvaliteta, očekuje nas izniman glazbeni doživljaj.
Redatelj je strog, ali pravedan. Prvi su kontakti s naše strane išli skromno, ali shvatio sam da je za njega Split i Peristil veliki mamac. On je Carminu Buranu režirao nekoliko puta, nikad ne želi istu režiju, a sada se mora prilagoditi Peristilu. Potrebni su znoj i rad, a bome i nešto krvi kako bi Splitsko ljeto proteklo dobro. Nadam se da će publika to prepoznati i dobro pozdraviti.
HRT će prenositi premijeru, nadam se da će se to reprizirati i drago mi je da se suradnja s HRT-om nastavlja. Nikada nismo imali četiri izvedbe opernih produkcija na Peristilu. Prošle smo godine imali 994 gledatelja na Tosci, a ove je godine prodano više od sto ulaznica u odnosu na prethodnu godinu, točnije 1098 ulaznica za operu. Gradimo splitsku opernu publiku, iznimno sam ponosan na to.“
Okupljenima se potom obratila Sunčana Tušek, ravnateljica Opere HNK Split, i predstavila je soliste: „Probe su u punom jeku, sve dobro napreduje, već smo dva dana na Peristilu. Čekamo trenutak kada ćemo izići pred publiku, želim dobrodošlicu Ljubomiru Puškariću koji je operni prvak zagrebačkog HNK-a. Marija Kuhar Šoša razboljela se prije koji dan, pa je Marcelina Román uskočila u tu ulogu. Drago mi je što će nastupiti u Splitu, ne na ovaj način, ali pred splitskom publikom. Franko Klisović u Splitu nastupa prvi put, ali nadam se ne i zadnji. Što se tiče same režije, uvažen je prostor uzevši u obzir da je to uz katedralu, a nastupaju i djeca. Mislim da će izvedba biti jako atraktivna.“
Maestro Ivan Hut realizirao je svoju želju za dirigiranjem na Peristilu: „Zahvaljujem intendantu Bilandžiću i ravnateljici Opere Sunčani Tušek što su me pozvali. Za mene je ovo povratak doma nakon školovanja za dirigenta. Bio sam violinist, svirao sam na Peristilu koji mu je bio tiha patnja. Htio sam uvijek tamo dirigirati. Jako je zahtjevno i za zbor i za soliste, ali bit će spektakl, veselimo se, sve ide svojim putom.“
Redatelj Michał Znaniecki podijelio je dojmove o Splitu, ali i : „Kada sam bio ovdje prvi put, režirao sam Mefistofelea, sanjao sam da radim nešto na Peristilu. Režirao sam opere na stadionima, u pustinjama, na raznim mjestima. Bilo je logično, kada sam vidio Split, da sam htio i tu režirati operu. „Mefistofele“ je dobila nagradu za produkciju. Čekao sam deset godina na ponovni poziv, san mi se ostvario. Radio sam u brojim teatrima diljem svijeta, a kad sam došao u Split osjećaj je kao da sam došao kući, ljudi u zboru i u radionicama pružili su mi taj osjećaj pripadnosti.
Susret s Ivanom (op.a. Hutom, dirigentom izvedbe) bio je kao prvi put, s njim sam radio u Rotterdamu. Htio sam napraviti nešto posebno za posebne ljude na posebnom mjestu. Ideja je naći radnju koja ne postoji u djelu i povezati je s mjestom i arhitekturom Splita. Najteži je dio bila uloga baritona koji se pojavljuje u različitim pričama koje ih povezuje.
Volim koristiti film i kulturu u umjetnosti. Inspiriran sam filmom „Noć u muzeju“: splitski je vodič kroz Split zaspao i u njegovim se snovima i noćnim morama pojavljuju se različit duhovi Splita koji ga vode kroz ovaj grad. Kostimi su nerealistični, imamo cvijeće koje pleše jer, kao i naši snovi, scene moraju biti spektakularne. U svojim snovima vodič može susreti smrt, ljubav, svoje grijehe i razne stvari. To je jako aktualna opera koja će uvijek živjeti, vidim je u svim turistima koji jedu u restoranima, susrećem je svugdje. U mom stanu na trećem katu scenografija je određena pojedinim scenama iz opere.“
Sopranistica Marcelina Román iznijela je svoju oduševljenost Peristilom: „Jako sam zahvalna što sam u Hrvatskoj, prvi sam put ovdje. Dosta sam puta Carminu Buranu pjevala u Nizozemskoj i Njemačkoj. Prezadovoljna sam što sam ovdje s genijalnom ekipom i cijelim timom. Peristil je nevjerojatan, svaki dan uslikam nekoliko fotografija, nestvaran je. Raduje me što na tom prostoru mogu scenski izvoditi to djelo jer sam ga većinu puta izvodila u koncertnim dvoranama.“
Bariton Ljubomir Puškarić objasnio je ulogu baritona u izvedbi: „Jako mi je drago da se dogodio i ovaj poziv za moje gostovanje u Splitu s ovako izazovnim projektom. Tumačio sam je trinaest puta i koncertno i polu-scenski. Drago mi je da mogu nastupiti i u scenskoj izvedbi. Prije 5-6 godina sam s maestrom Nikšom Barezom, koji je ovdje ostavio duboki trag, razgovarao, a on se intenzivno družio s Orffom i razgovarao je s njim o djelu. Njega je (op.a. Orffa) frustriralo koncertno izvođenje jer je on to zamislio kao scensku izvedbu. Svako scensko izvođenje veliki je podvig, veselim se ponedjeljku i otvaranju Splitskog ljeta. Baritonski je solo ovdje jako zastupljen, mislim da je i redatelj to dobro razradio. Mislim da će ovo biti vrhunac dosadašnje suradnje. Franko Klisurić će svojim pjevanjem unijeti novu karizmu u tumačenju nove uloge.
Kontratenor Franko Klisurić progovorio je o ulozi i akustici Peristila: „Nikad nisam nastupao u Splitu. Sličan je ambijent kao i s riječkim kazalištem s kojim sam nastupio u Puli, također s Carminom Buranom. Peristil je jako zahvalna pozicija, mikrofon i ozvučenje nisu potrebni izvrsnim pjevačima. Meni je ovo prvi put da je radim scenski, do sada su to bile koncertne izvedbe. Neću govoriti o svojoj ulozi koja je labud na ražnju, težak je pothvat.
Konferencija je zaključena pričom o nastanku Carmine Burane: „Orff je crpio tekstove iz 13. stoljeća koje je našao u bavarskom samostanu Benediktbeuernu. Prijevod „Carmina Burana“ znači „Pjesme iz Beuerna“, a anonimne su srednjovjekovne pjesme davale slobodu glazbenog izričaja – tu su se našle religiozne pjesme, satirične pjesme, čak i pjesme o pijanstvu. 1937. je godine „Carmina Burana“ praizvedena u Frankfurtu što je dosta mlađe djelo od onih kojima smo otvarali Splitsko ljeto.“
Na 70. će se Splitskom ljetu, osim premijerne izvedbe 15. srpnja izvesti još tri izvedbe Carmine Burane: 17., 18 i 19. srpnja na Peristilu.