Muško zdravlje – Znate onu frazu "južno zdravlje"? Često ostaje po strani, a sama pomisao na urološke preglede kod mnogih izaziva nelagodu. No, što ako vam kažemo da se o tome može razgovarati s dozom humora i potpuno opušteno? Upoznajte dr. Mirnesa Selimovića, specijalista urologije i subspecijalista urološke onkologije koji radi na Klinici za urologiju KBC-a Split. Ovaj liječnik svojom predanošću, šarmom i angažmanom u akcijama poput Bradate aukcije uspješno razbija mitove i potiče muškarce na brigu o vlastitom zdravlju.
Dr. Selimović svojim pacijentima pristupa s razumijevanjem i toplinom, a njegovi savjeti i priče nisu samo edukativni, već i inspirativni. U ovom intervjuu otkriva što je doista važno kada je riječ o prevenciji, zašto su pregled i higijena ključni, te kako humor može biti tajni alat za motivaciju.
Ako ste se ikad pitali kada se muškarci trebaju "počešati s razlogom", kako se nositi s predrasudama ili zašto je urološki pregled manje strašan nego što mislite, nastavite čitati. Ovo je razgovor koji će vas nasmijati, educirati i možda čak potaknuti da napravite korak prema boljoj brizi za vlastito zdravlje.
Ako žene depiliraju intimno područje prije posjeta ginekologu, trebaju li muškarci "raskrčiti" šumu prije posjeta urologu?
– Sama depilacija, općenito pa tako i intimnog područja, stvar je osobnog izbora i želje, te samim time ne možemo nikome nametnuti da "raskrči šumu" prije dolaska na urološki pregled. To je osobna želja i volja pojedinca. Ono što je bitnije i što treba naglasiti jest da je potrebno održavati svakodnevnu higijenu intimnog područja i na pregled doći čist.
Što je teže za muškarce: redovito održavati bradu ili redovito obavljati preventivne preglede prostate i testisa?
– Danas, kada vlada trend puštanja brade, teško je odgovoriti na to pitanje. Mnogi redovito održavaju bradu jer je ona dio imidža i izgleda. Nekome je brada zaštitni znak i kao takav poznat je u svojoj okolini. Brijanjem bi čak promijenio svoj identitet. Studeni, mjesec u kojem obilježavamo borbu protiv raka prostate i testisa, potreban je tijekom cijele godine kako bi se naglasilo muško zdravlje te poticaj za preventivne preglede. Akcijama poput Bradate aukcije postignuta je edukacija i prevencija bolesti spolnog sustava. Više nije bauk "samopregled" ili odlazak urologu na preventivni pregled kao izraz brige o svom zdravlju. Zato postoje programi probira, poput screeninga za rak dojke, debelog crijeva, pluća, a sada ulazi u sustav i probir za rak prostate.
Koliko često i u kojim godinama se muškarac treba "počešati s razlogom"?
– Svakodnevno ili barem jednom u par mjeseci svaki mladi muškarac trebao bi se počešati s razlogom, ali i bez razloga. Što znači mlad? Teško je definirati, jer danas je mladost širok pojam i ovisi o tome kako sebe netko doživljava i vidi u zrcalu. Rizična dobna skupina je od 18. do 40. godine, iako se samopregledi preporučuju i kasnije, jer i u višim godinama može se pojaviti rak testisa, iako u manjem postotku. Preporučljivo je samopregledavanje testisa započeti od 15. godine, barem jednom mjesečno nakon toplog tuša ili kupke, kada je koža mošnje opuštena. Ako imate pozitivnu obiteljsku anamnezu ili neku abnormalnost (npr. nespušten testis u djetinjstvu), samopreglede bi trebali obavljati i u ranijoj dobi. Ukoliko primijetite nešto značajno, poput otvrdnuća, promjena u veličini testisa ili tvrdoći, odmah se obratite svom obiteljskom liječniku.
Kada objašnjavate važnost pregleda prostate i testisa, koliko često vam se dogodi da pacijenti doslovno pobjegnu? Imate li neki poseban "urološki" šarm kojim ih vraćate?
– Moram reći da se meni osobno nikad nije dogodilo da pacijent pobjegne s pregleda. Naravno, bilo je negodovanja poput: "Zašto se moram skinuti do gola?" ili "Zašto će mi se oduzeti nevinost kod pregleda prostate?" te "Možemo li to izbjeći?". Bitno je pacijentu sve lijepo objasniti – kako će se pregled obaviti i koliko će trajati. O mom šarmu mogu govoriti pacijenti i ljudi oko mene, ali osim stručnosti i edukacije, bitan je i šarm te komunikacijske vještine kojima pridobijete pacijenta na pregled, ali i na nastavak liječenja, ako je u pitanju teža dijagnoza ili potreba za operativnim zahvatom.
Je li istina da su kod nas muškarci spremniji otići na Bradatu aukciju nego na urološki pregled? Kako to mijenjamo?
– Zadnjih nekoliko godina, otkako su se mediji više angažirali po pitanju muškog zdravlja i prevencije, sve više muškaraca dolazi i na urološke preglede. U našem podneblju, pritom mislim na Dalmaciju, Bradata aukcija znatno je pridonijela razbijanju predrasuda o urološkom pregledu. Svake godine sve je više muškaraca na preventivnim pregledima testisa koje radimo u sklopu same akcije. Promjena se postiže razgovorom, upućivanjem na preglede, javnozdravstvenim akcijama i inicijativama poput Bradate aukcije. Važno je javno govoriti o problemima muškog zdravlja, ne samo o malignim oboljenjima, nego i o drugim problemima, poput erektilne disfunkcije, iskrivljenja penisa i sličnih tema. Polako, ali sigurno, napredujemo prema razbijanju srama i potičemo muškarce da se otvore o svojim problemima i potraže rješenje na vrijeme.
S koliko humora dnevno uspijevate opustiti pacijente prije pregleda, ili svi već znaju što ih čeka pa nema šale? Je li lakše "probiti led" uz humor?
– Često znam reći da imam tanke i duge prste, da od toga neće oči iskočiti, ili da ću čak staviti rukavice i gel s lokalnim anestetikom, tako da neće ništa osjetiti. Takve šale zaista ponekad dobro dođu da se pacijent opusti, a nekad su ključne da ipak ostane na pregledu i ne ode glavom bez obzira. Uglavnom, u današnje vrijeme, kada su informacije lako dostupne, pacijenti već znaju što ih čeka i dolaze spremni – često već "u psećoj pozi". Naravno, šalim se.
Kako biste motivirali muškarce da dođu na preventivne preglede i koji postotak dolazi preventivno, a koji onda kad se pojavi problem?
– Motivacija uvijek ovisi o cilju, a ovdje je cilj otkriti bolest na vrijeme. Rano otkrivanje, posebice zloćudnih bolesti, ključ je izlječenja, koje kod raka testisa može doseći čak 100 %. Ne mogu govoriti o preciznim postotcima, ali još uvijek većina dolazi kada problem već postoji. To mijenjamo edukacijom i podizanjem svijesti o važnosti preventivnih pregleda.
Je li vrijeme da urolog postane zvijezda Instagrama kako bi još više promovirao prevenciju?
– U nekim državama liječnici već jesu zvijezde Instagrama i drugih medijskih platformi. Kod nas je najpoznatiji primjer dr. Beck, koji ima odlične edukativne i preventivne sadržaje na Instagramu i u svojoj emisiji na državnoj televiziji. Svaka struka koja može postići pozitivan pomak, u ovom slučaju podići svijest o muškom zdravlju, treba se javno eksponirati – pa tako i urolozi.
I kako se jedan muškarac odluči na zanimanje urologa? Čuli smo da ste prvo htjeli zagledati u druge "rupe", ali Vam grah nije tako pao?
– Urologija je zaista prekrasna medicinska struka koja se nadograđuje na osnovno medicinsko znanje, odnosno završen medicinski fakultet. Urologija je dijagnostičko-terapijska, konzervativna i kirurška grana, što pruža širok raspon područja kojima se bavi – od upala mokraćno-spolnog sustava, kamenaca, malignih bolesti, plodnosti, neurourologije, transplantacije bubrega do promjene spola. Kroz fakultet i rad opredjeljujete se za ono što želite raditi. Moj smjer rezultat je jedne administrativne pogreške, zbog koje nisam dobio željenu specijalizaciju. Danas sam zahvalan na tome jer sam iznimno zadovoljan svojim poslom. Ponekad netko drugi za nas odluči što je bolje, a potrebno je vjerovati da će se sve na kraju posložiti kako treba.
I dragi čitatelji, što vam je činiti?
Otiđite na pregled jer ... ma budite hrabri i samo otiđite...