Svi pamtimo prizore u Zari tijekom ljetnih i zimskih sniženja. U Marmontovoj ulici u Splitu u lipnju i prvog radnog dana nakon Božića stvarali su se redovi za ući u Zaru kao da se odjeća dijeli besplatno, a djevojke su dan sniženja u Zari nestrpljivo čekale mjesecima.
Redovi u Marmontovoj i trgovačkim centrima već godinama gotovo ne postoje.
Nemoguće je oteti se dojmu da Zara ludilo više ne postoji, barem kada je riječ o fizičkim trgovinama - stigla je nova generacija žena i čini se da Gen Z nema kupovne navike kao što su to imale milenijalke koje su u svojim tridesetima "došle do pameti". Na internetu se sve više pojavljuju pokreti koji žene žele odvratiti od kupovanja tzv. "fast fashion" odjeće i potiču ih na rjeđe kupovanje kvalitetnije odjeće.
"Čekala sam sniženja kao Novu godinu"
Razgovarali smo sa Splićankama koje su nekad strpljivo čekale sniženja u Zari i bile od onih žena koje su "lovile" krpice snižene 30% i duboko se razočarale kada bi se iz lova vratile praznih ruku.
Poslaše mi sliku: https://t.co/OFPaW6zEpd pic.twitter.com/Xil4aKblPj
— Miroslav Petrović (@Mikenziyu) November 27, 2020
"Kad sam bila pet godina mlađa, Zarina sniženja su se čekala kao Nova godina, danima prije bi frendice i ja napunile košarice i točno u 20 sati krenule u napad. Naravno, naše košarice bi bile prazne jer se tobože roba rasprodala. Onda bismo si međusobno slale linkove i lovile proizvode koje smo naumile. Tada smo skužile da Zara zalihe puni u noćnim satima pa bi frendica koja je u to vrijeme dojila i budila se noću lovala robu.
Preponosne bi bile na taj 'uspjeh'. Nikad nisam bas voljela ići u fizičku prodavaonicu tijekom sniženja jer mi se gadi ta horda žena i odjeće kao da sam došla u najveći buvljak. Ali sad vise ni online kupnju tijekom sniženja ne obavljam jer me obuzme osjećaj srama sta sam sve radila za komad krpice.
Ali ovo ne znaci da sam prestala biti Zara kupaca, iako u puno manjoj mjeri jesam zbog omjera cijene i kvalitete. Preskupo za štrace. Ali naravno da kada mi se nešto svidi, kupim si, neovisno o sniženjima", govori nam Splićanka V.B. koja je u svojim tridesetim odustala od lova na Zarine krpice.
"Sram me što sam ikad kupovala tamo. Ta roba je smeće"
"Znala sam pola plaće ostaviti u Zari u svojim dvadesetima. No, s vremenom sam shvatila da je ta roba teško smeće koje ne može potrajati ni jednu sezonu. Vjerojatno je u početku u Zari bila kvalitetnija odjeća, ali sa širenjem poslovanja pretvorila se u otpad. Sve je plastika. Ružno sašivena plastika. Kad se sjetim na kakve sam krpetine davala 500 kuna u vrime kad je 500 kuna značilo nešto, ranila bih se", govori nam iskreno M.J.
"Pokušajte na kraju ljeta pronaći haljinu koju ste kupile na početku ljeta. Ta odjeća kao da nestane iz ormara, kao čarapa u veš mašini. Vuca se po kesama, gubi oblik i boju, pretvara se u krpu...", kaže.
"Sada sam pametnija. U Zari gotovo uopće ne kupujem. Bolje je kupiti jednu kvalitetnu stvar jednom godišnje nego svaki mjesec kupovati plastično smeće", zaključuje.
"Zara mi je bila pojam..."
"Zara mi je davnih godina, kada je osvanula kod nas bila pojam. Ja mlada studentica, a ta odjeća kao da je upravo došla u trgovinu samo za mene i to da bi bas ja na trenutak osjetila kako je to kada božanstveni komad odjeće koje nose pariške ili milanske manekenke tako zanosno stoji na meni. Glupo mladenačko razmišljanje!
Kada bi opipala taj komadić tkanine kao krojen iz božje ruke bilo bi to nešto sto sam morala imati, ali je tada i bila posebnija. Nekako drugačija, kao da je imala dušu. I nije svatko imao komad odjeće iz Zare, o ne ne.
Kada bih se počastila u Zare to bi bila tiha tajna, šapatom bi se to prenosilo, a onda bih pomno birala gdje ću nositi taj komad, s cime ga skombinirati,...", prisjeća se T.B. slavnih dana kad je u Zari bilo kvalitetne robe.
"Na kraju kad zbrojiš dva i dva i odrasteš i skužiš di si gubio razum u toj kupovini, ali treba i iz guzice doći u glavu što se kaže", zaključuje.
"U međuvremenu sam i ja odrasla, dobila prvo muža pa djecu, ali sam nastavila tu i tamo kupovati u Zare uz napomenu da kupujem isključivo pamučno i funkcionalno. Sebi znam kupiti traperice,koju basic majicu,bas ono nešto sto mogu nositi svaki dan, a tako kupim i gospodinu suprugu i djeci. Ali isto biram jer nije sve bas kvalitetno,ima toga sto mi se vec na oko u trgovini cini kesasto,iznosano,lose zasiveno,…a cesto se dogodi da kod majica savovi budu u krivo. Majica bas lipa,nosiva,a ono cila u krivo. I kvragu i da je i na snizenje i za 5 eura kad nije kako triba bit", zaključuje.
Gužva se preselila na internet aplikaciju?
"Jos se moram osvrnuti na ludilo oko Zarinih sniženja i pomamu ili neku vrstu zarazne bolesti kada sve to krene. Sjećam se da se u jednom trgovackom centru prije 6 godina, Zarina trgovina otvarala u 9:00,a u 8:35 red za trgovinu je brojio preko 30 žena. Ostala sam šokirana!
Danas nije tako,danas su svi atentno na mobitelu na aplikaciji i čekaju start akcije,a onda često cujem ‘e rasprodalo se u minut,nisam niti usla u aplikaciji vec nema toga,obmanjuju nas" i slično. A ljudi i dalje kupuju i rifrešaju i scrolaju. I cekaju na taj komad krpice za par eura koju obuku par puta ili je ni ne obuku nego onda cekaju red za povrat koji je sada jednak onom redu otprije šest godina kada se čekao red za kupiti probrani komad na sniženju", govori.
Žene su oladile, euforije više nema
"I ja kupujem, ali ne na sniženjima. Ne da mi se čekat sniženja i kupim sve i prije nego krenu. A kad vidim onu gužvu kad krenu sniženja, izgubim volju. Doduše, živcira me i šta stave sniženja samo na određene proizvode, a ne na sve. Tako da ja lipo kupim čim nešto vidim. Ako slučajno ne kupim odma, onda se drugi put izludim tražeći jer oni cili dućan izmjeste. Tako da dok dođem do željenog artikla, nađem ih još pet", kaže nam J.J. iz Splita.
"Nema više te euforije. Poznajem sve više žena koje poput naših majki kupuju rijetko, ali kvalitetno. Pa evo recite mi - imate li nešto iz Zare što je potrajalo duže godi godinu dana", pita J.J.
Mladež se na TikToku ruga gužvi na sniženjima
Vrijeme se promijenilo. Iako je Zara po svim podacima daleko od propasti, suočava se s mnogim kritikama, pogotovo iz redova ljudi koji brinu o ekologiji i ljudskim pravima žena koje šiju Zarinu odjeću u zemljama trećeg svijeta.
Milenijalke su odrasle, a cure iz Gen Z generacije su potpuno druga vrsta.
@preksieBozeeeeeeee♬ Vine Boom - Modernmadeit
"Second hand ili Zara?", "Preskočit ću", "Bože, koji užas. Kad vidim taj nered meni je zlo", "Malo prije sam bila tamo, ajme na što to liči", "Ovo su kupci krivi koji ne znaju vratiti stvari na svoje mjesto", "Isuse kakav svinjac.. kako nije ljude sram nešto ostavit na podu ili kad im padne samo odu", "Kupila sam sve što trebam prije sniženja, nije vrijedno živaca", "Je l' tako i doma ostave da mi ih je pitati?", "Svakoj otkaz koja tamo radi!", "Ja ne kužim kako žene ovo mogu napraviti", "Kad god uđem u Zaru takvo je stanje, ljudi su stoka, koliko nered mogu napraviti", "Sramota za ženski rod", "Užas, kao neko skladište robe", neki su od komentara na kaos u Zarinim trgovinama koji nastane tijekom sniženja.
Nemoguće je odati se dojmu da ni na internetu više nema ludila. Zarina sniženja ovih su dana ušla u treći tjedan, a na Zarinoj aplikaciji još uvijek ima - svega. Kao da više nije toliko zanimljivo loviti krpice.