Posljednjih par godina, uz posljedice rasta cijena goriva, cestarina te autobusnih ili pak avionskih karti za prijevoz, dijeljenje prijevoza je sve više postao trend, pa čak i nužnost kod Hrvata. Praktično je to rješenje kako razumno i racionalno podijeliti troškove i istovremeno smanjiti zagađivanje okoliša.
Odnedavno naš domaći teren bogatiji je za novu metodu dostave paketa bazirana na spomenutom carpolling modelu - također smanjenju troškova. Ipak, vrlo je korisna za one koje nisu skloni čavrljanju s nepoznatom osobom tijekom putovanja. Riječ je aplikaciji Gepek koju je prije mjesec dana predstavio istoimeni startup.
Obradovala je mnoge studente kojima, bili blizu ili daleko od svog doma, nedostaje kuhinja njihove majke.
"Alo mama, šta si danas kuvala? Pošalji mi preko Gepeka..", pričaju međusobno studenti novih generacija.
Prije samog razgovora s dvoje mladih poduzetnika, Carlom i Dariom Ferreri i sami smo si instalirali aplikaciju na smartphone kako bismo se upoznali s tematikom slanja paketa putem Gepeka.
Instalacija je vrlo jednostavna, a potom slijedi prijava se uz Google, Facebook račun ili pak e-mail. U par klikova, postajete dio virtualne 'obitelji' Gepeka koja broji preko 5 tisuća korisnika.
Ilustrativno, putujete li Splita za Zagreb i imate praznog mjesta u prtljažniku, a želite usput pokriti troškove prijevoza, rješenje je aplikacija Gepek. Potrebno je ukucati svoju početnu i završnu točku putovanja te odrediti cijenu prijevoza paketa.
Kako funkcionira daljnji kontakt vozača i pošiljatelja paketa, je li slanje 100 posto sigurno, kakva je za sada povratna informacija korisnika i još mnoga pitanja upitali smo Carlu Ferreri, izvršnu direktoricu 'Gepek'.
- Gepek smo pokrenuli Dario i ja kada smo shvatili da brza dostava u Hrvatskoj ne funkcionira po prihvatljivim cijenama. Morali smo hitno dostaviti lijekove u drugi grad i jedina alternativa je bila da to napravimo sami. I onda smo odlučili pokrenuti platformu koja omogućuje vozačima koji imaju mjesta u svom prtljažniku, tj. gepeku da za naknadu prevezu paket za nekoga. Budući da se time mogu značajno smanjiti troškove dostave brzo smo postali popularni među malim poljoprivrednim proizvođačima, poput OPG-ova, koji su zbog pandemije tražili nove načine za distribuciju svojih proizvoda - kazuje nam Carla na pitanje o tome kako su došli na ideju aplikacije Gepek, koja je korisnicima dostupna non- stop sve dane u godini.
Je li odabir imena bio težak?
- Što se tiče imena, htjeli smo da bude lako zapamtljivo i da asocira na putovanje. Kako se aplikacija bavi prijevozom stvari, a ne ljudi i s obzirom na to da je prtljažnik automobila, odnosno gepek, upravo mjesto gdje se obično prevoze razni paketi i prtljaga došli smo na ideju da ime bude Gepek, tako da je odmah jasno o čemu se radi.
Gepek trenutno broji više od 5 000 korisnika. No logično pitanje je tko sve može biti vozač - dostavljač?
- Dostavljač može biti bilo tko sa vozilom. Cilj naše aplikacije je da vozače povezuje s ljudima kojima je potrebna isporuka paketa duž njihove uobičajene rute, tako da ta ruta može biti međugradska ili samo između kvartova.
Korisnici različitih dostavnih tvrtki uz pozitivna, ponekad imaju i negativna iskustva - najčešće je to kašnjenje pošiljke i po nekoliko dana. Ipak, postoje i iznimke kada pošiljka kasni i po nekoliko mjeseci.
Kakav je vaš način poslovanja, odnosno koliko pošiljka putuje od trenutka preuzimanja od strane pošiljatelja do primatelja? Je li to vremenski ograničeno, odnosno postoji li neka ‘norma’?
- Gepek omogućava korisnicima da sami odaberu vozača koji će dostaviti njihovu pošiljku te da se dogovore oko vremena i načina dostave. Stoga nema unaprijed definiranog vremenskog ograničenja za dostavu pošiljke, već se vrijeme dostave dogovara između korisnika i vozača. Osoba koja vozi određenu rutu u aplikaciju mora upisuje predviđeno vrijeme kretanja sa lokacije. A i vrijeme dolaska na lokaciju B, a osoba koja šalje paket može vrlo jednostavno vidjeti te informacije i na temelju toga odlučiti se za vozača koji joj odgovara. Ako netko putuje 4 dana iz Zagreba do Zadra, pošiljatelj jednostavno neće odabrati tu vožnju ako šalje nešto što bi se moglo primjerice pokvariti.
Od slanja do preuzimanja
Kako nam otkriva Carla, u planu je i uvođenje praćenja u stvarnom vremenu. Evo kako trenutno, na konkretnom primjeru, izgleda trenutak od slanja do preuzimanja.
- Trenutačno, nakon što vozač potvrdi preuzimanje, pošiljatelj i primatelj paketa primaju PIN kodove za potvrdu preuzimanja i dostave. Vozač mora unijeti pin u mobilnu aplikaciju klikom na aktivni paket. Pošiljatelj paketa će dati vozaču PICK UP PIN, a primatelj će dati DELIVERY PIN tako da vozač može 'završiti' dostavu u aplikaciji.
Korisnici aplikacije ne plaćaju naknadu za korištenje aplikacije, već samo cijenu slanja koju određuje sam vozač. Carla nam otkriva da ne planiraju uvođenje naplate za korištenje aplikacije, već da imaju druge oblike financiranja.
Na samom početku razgovora kazali ste da ste brzo postali popularni među malim poljoprivrednim proizvođačima, poput OPG-ova, koji su zbog pandemije tražili nove načine za distribuciju svojih proizvoda. Kakav je sada feedback i interes OPG-ovaca?
- Interes OPG-ova je dosad bio pozitivan, a nedavno smo ostvarili i partnerstvo s OPG Hrvatska. Za poljoprivrednike je izrazito bitna brza dostava jer svakako nike svejedne hoće li se salata dostaviti za dva dana ili dva sata. Ilustrativan primjer, ali vrlo je jasno da je brza dostava vrlo bitan element procesa dostave poljoprivrednih proizvoda.
Marketing i promoviranje
Neizostavno pitanje je bila promocija same aplikacije. Kako doprijeti do novih korisnika te oslanjaju li se na usmeno prenošenje pozitivnih infomacija?
"Zaista vjerujemo da smo napravili dobar proizvod"
- Aktivni smo na društvenim mrežama, stupili u kontakt sa relevantnim medijima i uložili smo u kampanju za podizanje svijesti o našoj novoj aplikaciji. Naravno, napravili smo i malo gerilskog marketinga po raznim Facebook grupama čiji bi članovi mogli biti zainteresirani za našu aplikaciju, primjerica vozači taksija, dostava hrane i slično. Planiramo nastaviti promociju, ali se naravno oslanjamo i na usmeno prenošenje jer zaista vjerujemo da smo napravili dobar proizvod.
Imate li već sada povratnu informaciju korisnika, jesu li zadovoljni uslugom? Znate li možda statistički jesu li to korisnici mlađe ili starije životne dobi...?
- Publika je mlađih i srednjih godina. Korisnici koji već sad naginju sličnim aplikacijama, ali i korisnici raznih Facebook grupa, ljudi koji svakodnevno putuju na posao, studenti i sl..
Za kraj smo Carlu upitali o mogućem širenju aplikacije van granica Lijepe Naše. Imate li pred sobom ciljeve za budućnost te je li planirano širenje van granica Europe s obzirom da je već sada moguća dostava u gradove i mjesta u Italiju, Austriju, Njemačku i Irsku te Srbiju i Sloveniju?
- Trenutno aplikaciju testiramo u Hrvatskoj, ali već smo odradili dostave u sve zemlje koje navodite. Uglavnom se vijest o aplikaciji širi organski, a svakako će širenje nakon Hrvatske biti regionalno - otkriva nam za kraj.