Međunarodno tržište nam je vrlo bitno, samo Hrvatska nije nam dovoljna, a kako doći do stranih investitora i klijenata iz Europe ili SAD-a, pitanje je za svakog posebno. Nema pravila, nema jedinstvene formula, premda je lakše prodati proizvod nego samu uslugu – rezime je panel diskusije “Kako pronaći strane klijente za vaš IT projekt” koju je organizirala Splitsko-dalmatinska županija, a sve u sklopu projekta “ICT Županija”.
Naime, upravo je regionalna uprava generalni sponzor ovogodišnje 9. “Shift konferencije – Powered byICT Županija” koja se održava u splitskom hotelu Radisson Blu, uz sudjelovanje preko 1500 programera, developera...
Splitski frontmeni redom uspješnih IT tvrtki, u panelu su odgovarali na pitanja Damira Brčića, voditelja projekta “ICT Županija”, sada u ulozi moderatora, kako su oni “pronašli” svog prvog stranog klijenta. I to redom Antonio Perić-Mažar (Locastic), Marko Barić (Typeqast), Aron Mišerda (Pseudocode), Vladan Strigo (NETmedia) i Ante Dagelić (GetByBus).
- U startu smo razmišljali o inozemnom tržištu, a kako mi nudimo proizvod, odnosno rezervaciju autobusnih karata putem aplikacije, na samom startu je bilo veoma teško. Koliko smo imali prednost što imamo proizvod, toliko je teško vlasnicima prijevozničkih tvrtki bilo pojasniti da im kupnja bus-karata putem aplikacije može samo donijeti dobro. Oni vam baš i nisu informatički potkovani, pa tek kada smo ih uvjerili da njih ništa neće koštati, jer je naša provizija iz kupnje karte, tek tada su se otvorili za novu vrst poslovanja. I onda je sve krenulo, zakotrljalo se i danas u 200 zemalja se kupuje bus-karta aplikacijom “GetByBus”, za 50 zemalja gdje su prijevozničke rute - pojasnio je start svog poslovanja Ante Dagelić, nanovo naglašavajući kako je njima ipak bilo malo lakše jer imaju proizvod, koji se na kraju preporukom trenutnih korisnika širio do budućih im klijenata.
- Mi smo dobili prvog stranog klijenta preko bloga i to u četvtak navečer oko 23.30 sati. Došao mail, složili se oko posla, te smo slijedeće dvije godine surađivali s tim našim noćnim klijentom – otkrio je Antonio Perić-Mažar, uz još jednu preporuku mladim, budućim IT-stručnjacima koji žele samostalno razvijati posao:
- Odlazak na konferencije je meni također otvarao mnogo vrata. Ne odmah, na samom početku, no kako sam na tržištu prisutan već osam godina, poznanstva sa konferencija su mi na kraju dobro došli u sklapanju novih poslova.
- Važna je i kvaliteta vaše web-stranice, koja vam neće dovesti klijenta, no kada nekoga upoznate, date mu vizitku, on će kasnije pogledati vašu web-stranicu koja je u stvari lice firme – podvukao je Marko Barić, odgovarajući i na trik pitanje: da li je bolje imati jednu veliku tvrtku ili surađivati s više manjih:
- S velikim tvrtkama je teže raditi, no imaju stabilnost što se plaćanja tiče, a manje su “otvorenije” za suradnju, no često zapadnu u financijske probleme.
Čelnik “Preudocode” Aron Mišerda, iznio je kako su oni stigli do prvog klijenta:
- Gospodin koji je radio za tvrtku s kojom smo i mi surađivali, tražio je pomoć za svoj softer, i angažirao nas je. Tako je sve krenulo!
- Puno je kanala kako možete doći do stranog ulagača, od konferencija, internet marketinga ili preporuke. Naš klijent je došao putem web-a no to je bilo prije 15-tak godina, a radilo se o nizozemskoj marketinškoj grupaciji koja je tražila partnere na ovom prostoru, te nakon pilot-testa za tri firme, izabrali su nas i na kraju su nas i kupili – zadovoljan je prvi ugovorenim poslom Vladan Strigo.
Istaknuli su panelisti kako u stvari za svakog vrijedi neka druga priča, puno je individualnosti u sektoru IT-a. Pa se i sami često dvoje – da li raditi na proizvodu za kojeg vam treba početno ulaganje, ali se uloženo vraća sporije i vjerojatno je unosnije, nego sama usluga. No tijekom razvijanja proizvoda ipak prođe određeno vrijeme, pa treba i novca i strpljenja, dok se ne plasira na tržište. I ono ga na kraju prihvati!
Usluga je možda brže rješenje, novac brže dođe, u kraćem vremenskom periodu, no rad u agencijama je puno teži posao, non-stop nešto trebate “čeprkati” - slikovito su se publici koja je dupkom ispunila dvoranu, obratili lokalni IT stručnjaci, priznati ne samo kod nas već i u svijetu.