Nekoliko sati uoči trećeg rasprodanog Novogodišnjeg koncerta Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu intendant Vicko Bilandžić zahvalio se Sunčani Tušek, dugogodišnjoj violončelistici Orkestra HNK-a, na obnašanju vršiteljice dužnosti ravnatelja Opere.
Sat vremena prije Novogodišnjeg koncerta stigla je i službena obavijest splitske nacionalne kuće: „Ravnatelj Opere Hrvatskog narodnog kazališta Split od siječnja će biti Neno Munitić, magistar glazbene umjetnosti, istaknut hrvatski glazbenik, pedagog i organizator. Neno Munitić diplomirao je gitaru na Visokoj školi za glazbenu umjetnost "Ino Mirković" u Lovranu, gdje je kasnije obnašao funkcije prodekana i dekana. Trenutno je v.d. ravnatelja OGŠ Lovro pl. Matačić u Omišu.
Munitić je utemeljitelj i organizator značajnih gitarističkih natjecanja poput "Male žice Dalmacije" u Splitu i "Ivan Padovec" u Lovranu. Kao plod izvrsnog pedagoškog rada, njegovi učenici osvojili su preko 100 nagrada na državnim i međunarodnim natjecanjima. Sam je dobitnik prve nagrade na međunarodnom natjecanju u Italiji 2002. godine. Uz bogatu pedagošku karijeru, Munitić je aktivan i kao skladatelj klasične i popularne glazbe. Član je Hrvatskog društva skladatelja i Hrvatske glazbene unije. Za svoj rad primio je brojna priznanja, uključujući Plaketu grada Omiša i "Oskar znanja" Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta.
Neno Munitić će na položaju ravnatelja Opere zamijeniti dosadašnju vršiteljicu dužnosti Sunčanu Tušek kojoj se zahvaljujemo na predanom radu i zalaganju.“
Dvije zanimljive biografije valjalo bi u kontekstu izazovne dužnosti ravnatelja Opere staviti jednu pored druge. U trenutku pisanja ovoga teksta Tušek je i dalje na službenim stranicama HNK-a navedena kao vršiteljica dužnosti ravnatelja Opere.
Prenosimo dio njezine biografije.
„Sunčana Tušek završila je Glazbenu školu Josipa Hatzea u Splitu, a violončelo je diplomirala na Musikhochschule Heidelberg-Mannheim 1998. Usavršavala se kod M. Flaksmana, D. Shafrana, V. Dešpalja i drugih. Dobitnica je dviju prvih nagrada na saveznim natjecanjima bivše države te više republičkih nagrada. Za vrijeme studija na Musikhochschule Heidelberg-Mannheim dobila je 1. nagradu kao članica gudačkog kvarteta 1994. godine te 2. nagradu kao članica klavirskog trija 1998. na natjecanju komorne glazbe Kammermusikwettbewerb der neuen Rechtsschutzversicherung u Mannheimu. S nepunih 18 godina postala je najmlađa članica Heidelberškog filharmonijskog orkestra (Philharmonisches Orchester der Stadt Heidelberg). Članica je tog orkestra do 1997. godine, te od 1999. do 2002. Sezonu 1997/1998. bila je članica orkestra Narodnog kazališta Wiesbaden u Hessenu (Orchester des Hessischen Staatstheaters Wiesbaden). Do 2002. bila je stalna članica Heidelberškog gudačkog kvarteta. Održala je brojne koncerte u Njemačkoj, Francuskoj, Nizozemskoj, Austriji, Italiji i Švicarskoj i Japanu. 2002. godine postaje prvi violončelo Splitskog komornog orkestra, od 2005. do 2010. godine bila je profesorica je violončela i komorne glazbe u Glazbenoj školi Josipa Hatzea u Splitu. U Orkestru HNK Split bila je vanjska suradnica od 2003. do 2010. godine, a od 2010. stalna je članica Orkestra HNK Split kao solo violončelo/vođa dionice violončela.“
Tušek je kao vršiteljica dužnosti ravnatelja naslijedila ravnateljicu Ivanu Srbljan, čiji je kratki mandat neslavno završio 29. 2. 2024., uz izjavu „Moj odlazak iz splitskog teatra nema veze s odlukom Kazališnog vijeća o neprihvaćanju izvješća intendanta Bilandžića. Davno sam odlučila otići jer ne mogu radit u okolini koja sama sebe sabotira“ za Večernji list. Nije precizirala o kakvoj se vrsti sabotaže radi.
Tri mjeseca nakon ostavke Ivane Srbljan čelnog se mjesta Opere prihvatila Sunčana Tušek, kojoj je prvi veliki izazov bilo Splitsko ljeto. Uz standardne omiljene naslove poput „Era s onoga svijeta“ i publici uvijek drage „Aide“, Tušek je za otvaranje uz naslijeđeni program, scensku kantatu „Carmina Burana“, odabrala umjetničke kapitalce – redatelja Michala Znanieckog i dirigenta Ivana Huta.
Jedan od epiloga dobre kadrovske politike v. d. ravnateljice bio je i kvalitetan izbor solista - kontratenor Franko Klisović dobio je Nagradu za izuzetno ostvarenje mladih umjetnika do 30 godina za ulogu Pečenog labuda. Uslijedio je niz hvaljenih opernih projekata, pozitivne reakcije na koncert za otvaranje sezone te odlične kritike na „I pagliacci“, uz jednu jedinu nerazjašnjenu situaciju – onu oko pripreme koncerta za Dušni dan, gdje je Tušek samo istaknula „produkcijske razloge“. Međutim, za Dalmaciju Danas pojasnila je da ju je intendant prisilio da bira između premijere „I pagliacci“ i koncerta za Dušni dan, što je smatrala nemogućim izborom.
Sunčana Tušek osvrnula se na svojih sedam mjeseci na čelu splitske Opere za Dalmaciju Danas.
„Preuzela sam dužnost ravnateljice Opere HNK Split 1. 6. 2024. u trenutku kad nitko drugi nije htio, zbog brojnih problema. U sedam mjeseci sam podigla našu Operu na europski nivo. Sve izvedbe su bile na visokom nivou, kako na Splitskom ljetu, tako i u sezoni. Dobili smo dobre kritike, publika je to prepoznala i svaka je izvedba od početka mog mandata bila rasprodana. Izdvojila bih premijeru 'Carmina Burana' na Splitskom ljetu, koncert na Trgu Gaje Bulata kojim smo otvorili sezonu, premijeru opere 'I pagliacci' početkom studenog te tri Novogodišnja koncerta - sve redom izvedbe kojih se ne bi posramila ni kazališta diljem Europe. Da sam imala na raspolaganju više sredstava i termina za operne izvedbe te odriješene ruke, napravila bih i puno više.
Pripremila sam program za 2025. te za nadolazeće Splitsko ljeto, prema uputstvima intendanta. Napravila sam i plan zapošljavanja, koji je intendant stavio u ladicu.
Sve što sam radila, radila sam po pravilima struke i s ciljem da zaštitim svoje ljude te da dalje napredujemo i razvijamo se kao ansambl, na radost i ponos naše publike.“
Uz neosporno bogate biografije Tušek i Munitića, doduše u potpuno različitim domenama, iz čega je očito da je Tušek primarno glazbenica kazališnog tipa, vidljivo je da Munitić nigdje nije naveo svoje kazališno iskustvo. Statut HNK-a u Splitu navodi sljedeće:
Vrijedi napomenuti i kako se u protekle nešto više od dvije godine, otkad je Vicko Bilandžić imenovan intendantom HNK Split, u toj kući odigralo nekoliko značajnih kadrovskih promjena u pomalo 'sumnjivim' okolnostima, da se eufemistički izrazimo.
Prije točno godinu dana ostavku je dao poznati dramaturg, pisac, novinar, kazališni kritičar i urednik Jasen Boko. Odlazak iz HNK Split obrazložio je 'potpunim neslaganjem s radnim metodama i načinom komuniciranja intendanta, koje je nekad prelazilo u omalovažavanje i izravno vrijeđanje suradnika'…
Niti šest mjeseci kasnije, koncem svibnja 2024. godine, neopozive ostavke na funkcije 'zbog situacije u nacionalnoj kući koja nije dobra' dali su i članovi Kazališnog vijeća koje je imenovao Grad Split, svih pet – predsjednica, potpredsjednik i tri člana.
Najnovija promjena odigrala se u Operi: v.d. ravnateljici Sunčani Tušek (tu je dužnost obavljala sedam mjeseci) bez obrazloženja nije produžen ugovor, dok je na mjesto ravnatelja imenovan Neno Munitić koji će na tu funkciju službeno stupiti u utorak.
Kao i većina događaja u Teatru, i ova je promjena izazvala reakcije. One početne nisu posebno pozitivne, a glavne primjedbe na imenovanje novog ravnatelja Opere odnosile su se na kršenje Statuta HNK Split, preciznije članka 26. koji govori o potrebnoj stručnoj spremi i minimalno četiri godine radnog iskustva u kazališnoj djelatnosti.
Slijedi komentar Nene Munitića.
- Što se tiče diplome, tijekom proteklih godina je nekoliko verifikacija prošla ustanova na kojoj sam diplomirao, dakle ne samo moje diplome nego i drugih osoba koje su završile školovanje na Visokoj školi za glazbenu umjetnost 'Ino Mirković' u Lovranu te je potvrđena njihova izvornost, da nema govora o nekim krivotvorinama. To je visoka glazbena ustanova s pravom javnosti priznata u RH. Moram napomenuti da sam četiri godine proveo na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, da bih se onda prebacio u Lovran na poziv danas pokojnog Gorana Listeša…
Tako nam je detaljno opisao put do diplome Neno Munitić, koji je bio i dekan Visoke škole za glazbenu umjetnost 'Ino Mirković' u Lovranu početkom 2003. godine kada je ustanova obustavila rad zbog zbog duga Ministarstva znanosti i tehnologije. Prema njegovim riječima, ima znatno više od četiri godine iskustva u kazališnoj djelatnosti, iako se to do sada nije nigdje spominjalo.
- Na poziv tadašnjeg intendanta Rade Perkovića započeo sam suradnju s HNK Split još 1994. godine, napisao sam glazbu za 'Dujkin dvor' redatelja Jakše Zlodre, gdje sam imao i malu ulogu na početku predstave s tada praktički nepoznatom glumicom, Ecijom Ojdanić. Trajala je ta suradnja četiri-pet godina, onda sam se posvetio studiju, a od 2016. godine do danas sam stalno angažiran u Gradskom kazalištu Mali princ u Omišu. Sudjelovao sam aktivno praktički u svim aspektima rada kazališta, od pisanja glazbe do organiziranja razglasa. – o svom kazališnom iskustvu govori novi ravnatelj Opere Neno Munitić, a vrijedi napomenuti kako je GK Mali princ u Omišu od 2010. godine imalo status umjetničke organizacije, da bi tek u prosincu 2020. godine postalo profesionalno kazalište odlukom Gradskog vijeća Omiša.
Ostaje za vidjeti hoće li Munitić, koji je prihvatio funkciju, ažurirati svoju biografiju četirima godinama radnog iskustva u kazališnoj djelatnosti. Ako da, čeka ga naslijeđeni program prethodnice i ozbiljno upoznavanje s Operom HNK Split.
Ako ne, bit će to dokaz da je kazališno iskustvo zadnja rupa u svirali za preuzimanje ravnateljske funkcije.
Što kaže intendant?
Zanimalo nas je što o svemu misli prvi čovjek Teatra, kakva su razmišljanja intendanta.
Javio nam se ljubazno gospodin Vicko Bilandžić, no na naša pitanja je odgovorio - minimalistički.
'Netočan je podatak da je kolegica Sunčana Tušek smijenjena. Kolegica je obnašala dužnost vršiteljice dužnosti ravnateljice Opere na temelju ugovora koji je vrijedio do 31. prosinca 2024., te je taj ugovor konzumiran do kraja navedenog roka.' - napisao nam je intendant na naš upit je li bio nezadovoljan radom Sunčane Tušek.
Što se tiče formalnih kvalifikacija novog ravnatelja Opere, propisanih Statutom HNK, preciznije člankom 26., intendant je za sada ostao prilično suzdržan.
'Sukladno pozivu, g. Munitić je dostavio dokumentaciju i trenutno je ista u postupku provjere kako bismo provjerili usklađenost sa svim zakonskim i statutarno propisanim uvjetima.'