“Najvažnija stvar kod uspjeha je naučiti preživjeti poraz. Morate ga naučiti tolerirati, ali nikad ga prihvatiti”, rekao je jednom prilikom američki košarkaš Reggie Jackson. I kao da ga je nekad tamo davno, još na početku 2000-ih, za vrijeme studija u Kanadi, čuo i pionir franšizne industrije u Hrvatskoj, suosnivač popularnog Surf’n’Fries - Andrija Čolak.
Upravo je Čolak živi primjer kako je u poduzetništvu metoda pokušaja i pogreške od iznimne, ako ne i krucijalne važnosti. Čolak je najprije u Rijeci zajedno s Denisom Polićem otvorio prodavaonicu prženih krumpirića u inovativnoj i originalnoj ambalaži. S vremenom se Surf'n'Fries franšiza proširila na više od 50 prodajnih mjesta u više od dvadeset zemalja svijeta. U konačnici, sva je svoja iskustva pretvorio u dodatan biznis te je s konzultantskom tvrtkom postao mentor novim franšizerima, a njegov Colak Franchise Consulting Group projektirao je više desetaka franšiznih sustava za domaće tvrtke.
‘Studiranje u Kanadi bilo mi je poput izlaska iz pećine’
U novoj emisiji koja se emitira na Hrvatskom radio New Yorku, s voditeljicom Barbarom Grgić, Čolak se prisjetio svojih studentskih dan u Kanadi, koji su, kako sam tvrdi, bili za njega sudar svjetova.
“Meni je to bio jedan od najboljih poteza u životu. Znanje i iskustvo koje sam tamo dobio bilo mi je poput Sokratova izlaska iz pećine, gdje me malo tko mogao shvatiti kada sam se vratio doma. Zaključio sam da je možda najbolje sve pokazati svojim primjerom. Po dolasku u Hrvatsku, otvorio sam prvu tvrtku za nekretnine. Tada još nitko nije niti spominjao termine poput ‘start up-a’, a to je bio baš start up. Kroz pet godina, tvrtka je imala 12 zaposlenih, a 2008. smo akvizirani i bili smo dovoljno dobri da nas kupi strana korporacija”, prepričava Čolak, naglašavajući kako mlad čovjek ima potpunu slobodu u životu ako krene stopama poduzetništva.
‘U Hrvatskoj se već u osnovnoj učimo kulturi varanja’
Za sve je to, dakako, potrebno raditi korjenite promjene počevši od samog obrazovanja.
“Mislim da je jedna od najvećih stvari na kojoj Hrvatska treba poraditi upravo obrazovni sustav. Propuštamo iznimno puno prilika. Prva stvar koju su me naučili u Kanadi bilo je akademsko razmišljanje. Radi se o tome da ukoliko nešto tvrdiš, utoliko iza toga moraš imati i činjenice, odnosno moraš biti potkrijepljen argumentima. Moramo promijeniti kulturu varanja. Već od osnovne škole nas uče kako prepisivati. U Kanadi su kolegicu iz Kine izbacili s fakulteta jer u eseju nije stavila fusnotu. Moja je teorija je da kada se kroz školu učimo varati, onda se to kasnije preslikava na ostatak života. Počnemo smatrati da je to normalno i da nam je modus operandi takav. Super je kad si ti snalažljiv, ali ne kad sam sebi pucaš u nogu. Kurikul u Hrvatskoj je preopširan pa imamo ljude koji imaju format, odnosno diplomu, a nemaju sadržaj, odnosno nešto za ponuditi poslodavcu. Znam da će biti nepopularno ovo što ću sada reći, ali - kada je nešto besplatno, onda to ljudi najmanje cijene. Kad nešto platiš, onda to cijeniš puno više.
Dakako, istaknuo je i konkretne korake koje bi se trebale uvesti u obrazovni sustav.
“Prodaja je ključni element u svemu. Financijski smo nepismeni. Prolazimo kroz život ne znajući kako funkcionira porezni sustav i kamata u banci. Trebali bismo se financijski opismeniti čim više. Ako stavimo ta dva koraka u obrazovanje, shvatit ćemo da ne postoje stvari poput besplatnog ručka. I dalje se vjeruje da neke stvari padaju s neba”, govori Čolak te zaključuje da ničega ne bi bio svjestan da u jednom trenutku nije otišao iz Hrvatske.
‘Ništa vas ne uči bolje od neuspjeha’
Svaka poduzetnička priča, pa tako i Čolakova, izgrađena je i od neuspjeha.
“Otvorili smo lokal u Beşiktaşu u Istanbulu, praveći banalnu grešku. Otvorili smo shop u kojem se nije moglo ući i sjesti u kvartu u kojem se smatra vrlo nepristojnim hodati i jesti”, prepričava Čolak te tvrdi kako bi ljudi u Hrvatskoj radije tražili lažnu sigurnost u državnoj firmi, nego pokušali raditi nešto svoje jer postoji mogućnost neuspjeha.
“Ništa vas ne uči bolje od neuspjeha. Čak ga je i poželjno doživjeti. Poanta je naučiti se vratiti nazad iz neuspjeha. I ako pet puta nisi uspio, hoćeš šesti, samo se nauči nositi s time”.
Tijekom svog gostovanja objasnio je način funkcioniranja franšize, proces ulaska u franšiznu industriju, pravila i načela rada, ali i zašto trebamo djelovati lokalno, ali razmišljati globalno.
“Tko uspije posložiti stvari u Hrvatskoj ima jako dobre šanse i internacionalno. Hrvatska je maleno tržište i idealna je za pilot projekte. Međutim, nama svima treba biti interes minimalno Europa. Treba razmišljati kako će te doživjeti netko u Španjolskoj, Engleskoj, Skandinaviji. Nemojte forsirati neke lokalne stvari jer to jako teško prolazi. Od franšizne industrije možemo stvoriti još jedan turizam u Hrvatskoj, ako se nastavimo razvijati u tom smjeru”, govori Čolak.
‘Nije potrebno raditi s državom da bi bio profitabilan’
Za sami kraj, otkrio je svoju viziju Hrvatske.
“U Hrvatskoj moramo više raditi na individualizmu. Moramo shvatiti da ne može sve ovisiti o vladi i državi. Moramo potaknuti kritičko razmišljanje jer iz njega proizlazi puno toga dobrog. Za smanjenje sam poreza i birokracije. Digitalizacija treba ići naprijed. Imamo puno korupcije i nepotizma. Treba stvarati puno više ljudi koji će svojim znanjima i sposobnostima napraviti bilo što - što će rezultirati boljim primanjima od državne, birokratske plaće”, rekao je te dodao kako misli da Hrvatska trenutno ide u tom smjeru.
“Dok god imamo državu koja će poticati da svi imamo iste šanse za uspjeh, to će biti bolje. Znam da danas vlada taj element ‘stranačke iskaznice’. Vjerujem da je to točno ako ciljaš na poslove s državom. Smatram da čovjek treba gledati van konteksta da ćeš poslovati s državom, nego da ćeš poslovati na tržištu gdje nikakva stranačka iskaznica ne igra ulogu, gdje je kompletno nebitna te na taj način jedan dio parazitnog sustava unutar države izgladiti. Nije potrebno raditi s državom da bi bio profitabilan, imamo cijelu Europu i svijet. Kroz deset godina bih volio vidjeti da je Hrvatska jedna velesila u Europi po broju franšiznih koncepata koji su izašli iz Hrvatske”, zaključuje Čolak u “Viziji Hrvatske”.
Voditeljica: Barbara Grgić
Kreativa i produkcija Vizije Hrvatske: Prilika Grupa www.prilika.group
Za: Hrvatski radio New York https://www.croatianradiony.com/
Link na YouTube video emisije: https://www.youtube.com/watch?v=Pj06fdHTRX4
LinkedIn stranica: https://www.linkedin.com/showcase/vizija-hrvatske/
Facebook stranica: https://www.facebook.com/vizijahrvatske
O Hrvatskom radiju New York
Hrvatski radio New York vrlo je slušana radijska postaja koja djeluje od davne 1969. Godine, a prva emisija emitirana je 22. veljače 1969. godine u Sjevernoj Americi. U međuvremenu, emisija „Glas slobodne Hrvatske“ emitirana je više od 2800 puta, a za sve su zaslužne brojne generacije Hrvata u New Yorku i okolici koje su proizvodile medijski sadržaj, i proizvode ga i dan danas. Svake subote uživo možete slušati program iz studija u Astoriji, kvarta u New Yorku s vjerojatno najvećim brojem Hrvata.
O emisiji ‘Vizija Hrvatske’
Vizija Hrvatske nova je emisija Hrvatskog radija New York u kojoj će se razgovarati s pojedincima i vizionarima koji su svojim djelovanjem i uspjesima pokazali da zemlja s četiri milijuna stanovnika itekako ima što pokazati cijelome svijetu.
Emisije koje stvaramo u Zagrebu, možete zvukom slušati na www.croatianradiony.com , a snimke emisije gledajte na Facebook stranici Vizija Hrvatske, YouTube kanalu Vizija Hrvatske te LinkedIn stranici Vizija Hrvatske.