Formula idejnog tvorca Plavog ponedjeljka, psihologa dr.Cliffa Arnalla u obzir uzima mnoge čimbenike, uključujući siječanjsko, uglavnom tmurno i hladno vrijeme, potencijalnu razinu financijskog zaduženja ljudi, vrijeme nakon božićnih i novogodišnjih odluka, niže razine motivacije te osjećaj potrebe za djelovanjem
Plavi ponedjeljak svaki je treći ponedjeljak u siječnju, a po toj logici taj dan pada 16. siječnja ove godine.
Mnogi u ovo doba analiziraju koliko su potrošili i koliko duguju, a neki od njih zaključuju kako već krše novogodišnje odluke i to su samo neki od razloga zašto je ovo vrijeme nazvano najtužnijim u godini.
Zanimljivo, koncept Plavog ponedjeljka najprije se pojavio 24. siječnja 2005. kao PR trik turističke tvrtke Sky Travel, prenosi dnevnik.hr.
Dr. Cliff Arnall psiholog je koji stoji iza formule koja opisuje treći ponedjeljak u siječnju kao najtmurniji dan u godini. Navodno, Arnallova jednadžba uspijeva precizno izračunati najdepresivniji dan u godini.
Njegova formula u obzir uzima mnoge čimbenike, uključujući siječanjsko, uglavnom tmurno i hladno vrijeme, potencijalnu razinu financijskog zaduženja ljudi, vrijeme proteklo od Božića i novogodišnjih odluka, nisku razinu motivacije u siječnju te osjećaj potrebe za djelovanjem.
Od objavljivanja ovog koncepta, znanstvenici raspravljaju o njegovoj valjanosti. Arnallova teorija možda "na prvu" ima smisla, ali u stvarnosti je neki stručnjaci smatraju pseudoznanošću. Osim toga, ono što stoji iza formule često se dovodi u pitanje zbog trivijaliziranja depresije.
Tako je Arnallov kolega dr. Dean Burnett kritizirao koncept Plavog ponedjeljka istaknuvši kako ne postoji takva stvar kao što je 24-satna depresija. Postoji pak stanje poznato kao sezonski afektivni poremećaj (SAD), koji je oblik depresije koji se može manifestirati u određenim godišnjim dobima, pojašnjava.
Međutim, prema mišljenju dr. Burnetta, takvo stanje ne traje samo jedan dan.
Simptomi SAD-a mogu uključivati razdražljivost, trajno loše raspoloženje i osjećaj bezvrijednosti što može utjecati na 3% ljudi u SAD-u odnosno čak 10 milijuna Amerikanaca.
Unatoč kritikama o njegovoj valjanosti, tvrtkama nije trebalo puno da prihvate ideju Plavog ponedjeljka i iskoriste je za prodaju proizvoda koji mogu poboljšati nečije raspoloženje, što je, na kraju, ovjekovječilo upotrebu izraza Plavi ponedjeljak.
Od popularizacije koncepta Plavog ponedjeljka dr. Arnall ispričao se javnosti uz objašnjenje kako je tim konceptom namjeravao potaknuti pozitivnu akciju i hrabre životne odluke kod ljudi, a ne naglasiti patnju i jad koju neki mogu osjećati u siječnju, piše Independent.