Vjerojatno ste primijetili crne ili šarene papirnate slamke u vašim pićima kad sjednete u kafić ili restoran. Za to je, ne u svim slučajevima, ali u dosta njih, zaslužna zagrebačka tvrtka Alpha Charta d.o.o. – tvrtka koja je trenutno najveći proizvođač papirnatih slamki u Hrvatskoj. I priča o Charti nije samo priča o održivoj budućnosti, zaštiti planete i odgovornom poslovanju već i hrvatska priča započeta usred pandemije.
Krenimo od početka. Direktiva EU o smanjenju uporabe određenih plastičnih proizvoda za jednokratnu uporabu, koja uključuje plastični pribor i galanteriju, stupila je na snagu u srpnju 2019. godine, a države članice EU trebale su ju implementirati u svoje nacionalno zakonodavstvo do srpnja 2021. godine. U Hrvatskoj je Direktiva EU implementirana u zakonodavstvo kroz Zakon o gospodarenju otpadom, koji je usvojen u rujnu 2020. godine. Plastični pribor se može vidjeti još uvijek u uporabi, ali sve manje. Svijest se mijenja i to je dobro i za nas i za naš planet. Sve više restorana i kafića u Hrvatskoj počinje koristiti upravo alternativne proizvode – od papira, celuloze, stakla, metala ili drva umjesto plastičnih jednokratnih proizvoda, što je pozitivan pomak prema smanjenju korištenja plastike.
Alpha Charta d.o.o. tvrtka je koja je prepoznala trenutak, iako je trenutak bio – usred pandemije. Pandemija je utjecala na kompletno tržište, pa tako i na potražnju za proizvodima poput papirnatih slamki. Restorani, kafići i drugi ugostiteljski objekti smanjili su svoje kapacitete ili u potpunosti zatvorili svoja vrata. Unatoč svim promjenama, iznenađenjima i teškim okolnostima, tvornica Charte u Sesvetama nije posustajala. Uspjeli su složiti odličnu priču, prebroditi sva iskušenja koje poslovanje usred pandemije nosi sa sobom i postati najveći proizvođač papirnatih slamki u Hrvatskoj. Trenutni kapacitet im je 300 milijuna slamki godišnje i ponosni su nositelji FSC certifikata (jedini u Hrvatskoj), čak tri i ISO certifikata i HACCP certifikata te svu sirovinu, i to onu najkvalitetniju, nabavljaju iz EU.
„Trenutno su najveći izazovi za poslovanje u Hrvatskoj cijena sirovina, troškovi proizvodnje i zapošljavanje kvalitetnih djelatnika. Cijene papira, ljepila i drugih sirovina potrebnih za proizvodnju papirnatih slamki, kao i cijene energenata i ostalih troškova, porasle su u posljednjih nekoliko godina, a to utječe na ukupne troškove proizvodnje. U Charti zaista uzimamo najbolje sirovine iz EU, najbolje ljepilo upravo radi toga kako naše Charta slamke ne bi imale miris, zatim kvalitetni papir poliran s vanjske strane kako slamke ne bi imale onaj specifični „okus papira“ nego su u potpunosti 'tasteless' i iznimno su dugotrajne u raznim vrstama pića, a to sve naravno iziskuje veće troškove proizvodnje“, kaže nam Igor Mirić, CEO Alfa Charte d.o.o.
Mirić nam kaže i kako još uvijek postoji potražnja za plastičnim jednokratnim proizvodima, ali njihov broj se smanjuje s povećanjem svijesti o ekološkim problemima koje proizvodi poput plastike mogu uzrokovati. Razloge potražnje za plastičnim jednokratnim proizvodima treba tražiti prvenstveno u navikama, ali također i razlici u samoj cijeni. U konačnici, postizanje potpune navike u korištenju održivih alternativa plastičnim jednokratnim proizvodima ovisi o svijesti i promjenama navika svakog pojedinca.
Važno je napomenuti da se na tržištu često pojavljuje tzv. "višekratna plastična ambalaža" koja u praksi ima slična ili identična svojstva kao i jednokratna ambalaža, stoga, iako je deklarirana kao "višekratna", u stvarnosti se često koristi samo jednom prije nego što završi kao otpad. Dakle, u naravi je i dalje jednokratna. Stoga je važno da proizvođači ambalaže i drugih proizvoda shvate svoju odgovornost prema okolišu i održivosti, te proizvode ambalažu koja je zaista višekratna i koja se može reciklirati ili raspadati u prirodi.
„Uz izazove koje smo već spomenuli, Charta, kao i ostali proizvođači na razini EU, se suočava i s problemom nelojalne konkurencije – uvoze se papirnate slamke s istočnih tržišta koje su često nezadovoljavajuće kvalitete, zdravstveno neispravne, nezadovoljavajuće za korištenje, te su proizvedene na način koji nije u skladu s europskim standardima o održivosti“, ističe Mirić te dodaje: „Nadzor pri uvozu još nije na razini kojoj bi trebao biti kako bi se spriječio uvoz nesukladnih i zdravstveno neispravnih proizvoda, već takvi proizvodi, kako slamke tako i druga ambalaža, završe na našem tržištu i slobodno se prodaju. Ovdje bih samo napomenuo da nisu svi proizvodi koji se uvoze s istočnih tržišta loše kvalitete ili zdravstveno neispravni, ali veliki dio ipak je. Nadležne institucije bi pri uvozu trebale vršiti strože kontrole kako bi prvenstveno zaštitile potrošače i njihovo zdravlje“.
U Charti su fokusirani i na stalno poboljšanje procesa proizvodnje te utjecaja na okoliš. Kao tvrtka koja vodi brigu o održivosti i ekologiji, kažu kako žele biti prepoznati kao lider u proizvodnji ekološki prihvatljivih proizvoda i ostvariti održivi rast poslovanja u skladu sa svojim vrijednostima i ciljevima. I čini se da im za sad dobro ide s obzirom na to da su trenutno najveći proizvođač papirnatih slamki u Hrvatskoj. Uz već spomenuti trenutni maksimalni kapacitet od 300 milijuna godišnje, plan im je u naredna 24 mjeseca dostići proizvodnju od 900 milijuna slamki godišnje. Planiraju i širenje asortimana, uključujući ulazak na tržište savitljivih slamki te daljnji razvoj u segmentu ravnih slamki.