- Vole ljudi svoje 'Tamiće', održavaju ih, 'pituravaju', pa iako ima tu modela starih i više od pola stoljeća, rijetko ćete naći nekakve ozbiljne tehničke probleme na njima... - 'ćakulamo' sa Slavenom Rizvanom iz Službe prometne policije dok se istovremeno divimo i čudimo pomalo neobičnom prizoru ispred nas. Jer nakon kontrole – koja je uspješno okončana po vlasnika radnog vozila – jedan od takvih dobro održavanih kamioneta nastavlja put, a nama su u oko upale potpuno nove gume na vremešnom 'Tamiću'...
Vremenski uvjeti nisu za šalu, kiša uz prohladno vrijeme (ako ih posao, dostava tereta odvede negdje sjevernije, ne mora dalje od Zagore, tu će temperature već biti blizu nule) doista zaziva dobre pneumatike. A najčešće su gume na meti naših kontrolora na Jadranskoj magistrali u Kaštel Sućurcu, no naravno nisu jedini element sigurnosti kojeg kontrolira prometna policija u suradnji s Centrom za vozila Hrvatske. Provjerava se tehnička ispravnost vozila, tu je pored policajaca koji kontroliraju dokumente i opremu, najvažnija procjena Željka Smolje, šefa smjene iz Stanice za tehnički pregled CVH.
"Kontroliramo ono što može ugroziti sigurnost"
- Tijekom pregleda kontroliramo ono što se odmah može uočiti da ugrožava sigurnost: stanje pneumatika odnosno istrošenost gaznog sloja, uređaji za osvjetljenje, korozija na karoseriji,... Evo, jedan kombi s otvorenim 'košem' za prijevoz tereta nije prošao kontrolu jer mu je dno 'koša' imalo rupe. - između dviju inspekcija pojašnjava nam kontrolor Smoljo.
Kontroliraju se mahom teretna vozila jer je kod osobnih puno teže ovakvom kontrolom uočiti tehničke nedostatke, komentira nam Rizvan dok iznosi suhe brojčane pokazatelje, a iza svakog od njih se krije jedna ljudska sudbina, jedna obiteljska tragedija.
- Ove godine su na području PU splitsko-dalmatinske u prometu život izgubile 22 osobe, a evidentirano je preko 2,500 nesreća. Ukupno je 350 sudionika bilo pod utjecajem alkohola. Kako su u prosincu blagdani, domjenci, razne zabave, odlučili smo vršiti pojačan nadzor prometa, a među preventivnim akcijama kao što je ova današnja, kojom se provjerava tehnička ispravnost vozila, provodimo niz drugih aktivnosti usmjerenih na ostale faktore rizika, takozvanih pet ubojica u prometu. Želimo spriječiti stradavanje sudionika u prometu na najmanju moguću mjeru. - okupljenim novinarima kazao je naš 'domaćin' te dodao:
- Tehnička neispravnost u određenoj mjeri utječe na sigurnost u prometu, za posljedicu često ima prometnu nesreću zato vozila kojima utvrdimo opasne tehničke nedostatke ili više njih, isključujemo iz prometa. Ako procijenimo na terenu da je potreban detaljan tehnički pregled, tipa provjera kočnica, to obavljamo u stanicama – oduzimamo registarske pločice ako se utvrdi neispravnost, a vlasnici imaju rok od 15 dana podvrgnuti se izvanrednom tehničkom pregledu kako bi nastavili prometovati. - tijek postupka opisuje Rizvan.
Dok se na ugibalištu pored nas kontroliraju vozači kombija i kamiona, neki krcati teretom, drugi prazni, dok policija provjerava imaju li vatrogasni aparat i prsluk, a nadzornik s 'lampadinom' provjerava kakvo je stanje s kočionim crijevima i dijelovima karoserije izloženim atmosferskim uvjetima, od prometnika doznajemo razne slučajeve s kojima se susreću.
- Nedavno smo zaustavili 'šleper', na autocesti, kojem su popucali diskovi na kočnicama, a kako je kasnije utvrđeno u stanici za tehnički pregled, niti jedna kočnica na prikolici nije bila u funkciji! Ovo ljeto smo pak imali akciju koja je najvećim dijelom zahvatila motorkotače pa smo tako jedno 20-ak vozila poslali u stanicu za tehnički pregled – jedno 15 je bilo motorkotača, a uglavnom se tehnička neispravnost odnosila na izmjene ispuha...
Građani se ne bune protiv kontrola
Danas nije bilo posebno spektakularnih prekršaja, upravo suprotno. U prolazu nam 'motaje' kontrolor Smoljo kako će se vrlo brzo 'pročuti' za naš kontrolni punkt među prijevozničkom zajednicom pa će na ovom dijelu D8 biti manje prometa teretnjacima. Koristit će staru kaštelansku cestu, ali unatoč takvom izbjegavanju svrha često bude postignuta indirektno – kazne za pravne osobe idu i do 15,000 kuna pa se dio vlasnika ipak odluči uložiti u popravke i opremanje svojih teretnih vozila kako drugi put oni ne bi 'upali' u ovakvu kontrolu. U međuvremenu je još jedan vremešni kombi, u vlasništvu Željka Strižara, zadovoljio je oštro oko kontrolora, a vozač nije imao primjedbi što mu se put oduljio za nekoliko minuta.
- Vodim računa o vozilu, održavam ga, kako zbog policije tako i zbog sebe, radim i živim od tog kamiona. Gume moraju biti dobre, kočnice i svjetla raditi pa me onda nije strah ovakvih zaustavljanja. Ne smetaju mi ovakve akcije, ali uvijek se neka sitnica može naći kad su starija vozila u pitanju. - mudro rezonira Strižar.
Rizvan smatra da je situacija na cestama trenutno puno bolja nego prije koju godinu, a dio 'zasluga' se sigurno odnosi na svojedobnu akciju prema – djelatnicima stanicama za tehnički pregled! Ako ste naime prije dvije-tri godine imali pomalo neugodna iskustva s djelatnicima u stanicama za tehnički pregled, kada su relativno novi ili dobro održavani osobni automobili vraćani na ponovljene tehničke preglede jer 'ne gori jedna od dvije žaruljice iznad registarske tablice', to je bio rezultat policijskih akcija nakon kojih su nekolicina zaposlenika dobili otkaze! Jer, primijetili su valjda i policajci kako na cestama prometuju automobili kojima tamo nije mjesto pa su krenuli s kontrolama vozila koja su netom napustila stanice za tehnički pregled.
Rekord nedostatka je Golf trojka
- Jedan je bio rekorder, VW Golf 'trojka' s ukupno 38 ozbiljnih tehničkih nedostataka je prošao pregled. To smo utvrdili kad smo ga vratili kod drugog kontrolora. A što je možda najgore, to vozilo je za par tisuća kuna kupio čovjek svojoj kćeri, u takvom automobilu je trebala voziti i njegovu unuku... Uglavnom, zbog takvih stvari je nekoliko kontrolora moralo otići iz firme, ozbiljne su to stvari, mogu izgubiti i licencu, a to je pak s druge strane rezultiralo pravednijom kontrolom vozila koja prolaze tehnički pregled. - uvjeren je Rizvan kako su i te akcije policije smanjile ili gotovo eliminirale broj 'karampani' na cestama.