Splitski škver korak je od stečaja. Povjerenik i stečajni upravitelj Mateo Puljić obavijestio je splitski Trgovački sud da Brodosplit odbija dostaviti izvode prometa po svojim računima. U predstečajnom postupku prijavljene su tražbine od oko 5,5 milijardi kuna. Država traži milijardu kuna na ime protestiranih državnih jamstava, duga prema Carinskoj upravi, PDV-a i itd. A vjerovnik je i sam Tomislav Debeljak i njegove povezane tvrtke. Osobno traži 417 milijuna kuna na ime jamstva za nepodmireni Brodosplitov kredit. U rujnu bi se trebalo znati jesu li sva ta potraživanja osnovana. Proizvodnja je stala.
Kako i koliko se situacija sa škverom reflektira na Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, koji godišnje "izbaci" 60-tak inženjera strojarstva i brodogradnje, pitali smo njegovog redovitog profesora i dekana dr.sc. Srđana Podruga.
- Imamo 2.200 studenata i postojanje FESB-a ima smisla jer se naši inženjeri zapošljavaju bez problema. No, situacija u brodogradnji nije bajna. Već smo se kroz studij brodogradnje odmicali od ove škverske priče, a više približavali maloj brodogradnji, jedrilicama, gliserima... Mala brodogradnja raste i prisutna je u okolici. Tako da naši diplomanti imaju mjesta gdje bi mogli raditi. To je niša koju smo vidjeli jer brodogradnja kakvu znamo, tankeri, bullk carrieri..., se preselila na istok. Naša kvota za upis studenata na brodogradnji je 24, a upišemo ih godišnje oko 10. Slično je i u Zagrebu i u Rijeci. Struka je na takvim granama da djeca to ne upisuju. Upisuju obično oni čiji su roditelji bili brodograditelji. Znači, ima još mladosti koja ima to u sebi, koja to voli i želi se s tim bavit. Od tih deset inženjera dio se zaposlio na fakultetu na projektima kao stručni suradnici, neki su se zaposlili vani... Brodogradnja na FESB-u nije masovni studij, ali ima znanja i ljude koji to vole.
Govore li onda roditelji svojim brucošima brodogradnje: budeš li dobro učio završit ćeš kod Debeljaka?
- Mi se borimo privući studente. I rad u škveru valja probat. To može bit dragocjeno iskustvo. Nauči se struka. Kako imamo male grupe studenata, s njima se radi na projektima tipa hidrobiciklu, motorkotač na struju, plovilo na vodik i tako steku znanja i vještine i zaposle se. Naravno, da bi bilo dobro i nama i studentima da te industrije ima više, a ne u ovom smjeru koje ide.
Dokazivanje najbolji put
U škveru je prekinuta proizvodnja na svim navozima i u svim halama. Za koga će se sad "proizvoditi" inženjere?
- Tehnički fakultet ima smisla ako ga okružuje industrija. Nažalost, često se događa da mi ovdje proizvodimo ljude koji idu radit vani jer mogu raditi bilo gdje. S jedne strane nam je to plus, ali ako se ne vrate sa svojim znanjem i iskustvom onda je to minus za društvo i državu koja ulaže u te ljude. Relativno nedavno dvoje su preko stručne prakse otišli u Njemačku u firmu koja se bavi 3D modelima za industriju. I oni su s njima bili oduševljeni. Zaposlili se i ta njemačka firma gledala je kako bi u Splitu otvorila poslovnicu jer su vidjeli da ovdje ima znanja. To je najbolji put kako ga ja vidim, da se mi na neki način dokažemo pa da ta firma osnuje poslovnicu, a ljudi budu ovdje i rade na najnovim tehnologijama.
Zvuči kao super priča. Važi li ona za sve vaše fakultetske struke: elektrotehniku, računarstvo, strojarstvo, brodogradnju?
- Imamo je u svim našim strukama. Pa i te IT tvrtke se osnivaju u Splitu. Da nije faksa, ne bi bilo ni njih. Sad, ima više i manje atraktivnih mjesta. Netko će završit računarstvo pa će radit u nekoj maloj firmi, a netko recimo u Googleu. Tako je je i u ovom. Netko će završit kao kooperant firme iz Nizozemske, a netko će osnovati svoju firmu. NIje sporno da se lako zaposle, al puno je lakše kad je škver aktivan. Ali i ako nije ima tih tvrtki koje rade za strane naručitelje, koje izrađuju dokumentaciju. Naravno da nije dobro da industrija jedna po jedna izlazi iz grada i da se sve vrti oko turizma.
Zaustavljeni projekti sa škverom
Dr.sc. Boris Ljubenkov sa Zavoda za strojarstvo i brodogradnju FESB-a rekao nam je da se prekidaju aktivnosti suradnje sa škverom na paketu od 16 projekata koji je išao preko Centra kompetencije za naprednu mobilnost DIV grupe. Prekid aktivnosti još nije službeno potvrđena ali je očekivana, izvjesna.
Nema informaciju jesu li zaustavljeni i tzv. IRI projekti (istraživanje, razvoj i inovacije). Među njima su i oni za korištenje LNG-a, ukapljenog plina za pogon brodova. Tu je i razvoj aplikacije proširene stvarnosti koja bi omogućila da na brodu preko mobitela ili tableta usporedite CAD model i realno stanje. Ona omogućuje bržu kontrolu, popravljanje pogrešaka, unaprjeđenje opremanja, trenutačnu instrukciju za montažu opreme itd.
- Definitivno se problem sa splitskim škverom reflektira na studij brodogradnje, djeluje i na percepciju roditelja koji razmišljaju hoće li poslati svoje dijete na studij brodogradnje kad je ona u problemima mada brodogradnja nije samo škver nego i proizvodnja opreme, registri i cijeli niz malih ureda. Brodogradnja nije samo čelik nego i kompozitni materijali, aluminij... Imamo i mala brodogradilišta u okolici: Iskra brodogradilište u Šibeniku, Radež na Korčuli... razvija se nautički turizam, čarteri, svi oni trebaju inženjera brodogradnje i svi ih traže. A škver kao velika firma od 2.000 zaposlenika mogla je uzeti cijelu jednu našu generaciju.