Gradonačelnik Splita Andro Krstulović Opara i predsjednica Katoličke udruge „Lovret“ časna sestra Ljiljana Todorić potpisali su danas ugovor o reguliranju međusobnih prava i obveza u svezi realizacije projekta „Hospicij Matošić“ u Splitu, predio Brnik.
Potpisivanje ugovora organizirano je u prostorijama centra Matošić, Brnik 2, a potpisivanju su između ostalih prisustvovali župan Blaženko Boban, predsjednik Gradskog vijeća Jure Šundov, te vijećnik Ante Zoričić, savjetnik za komunalu Ivica Grubišić Gire i bivši vijećnik Luka Podrug, koji su najzaslužniji što je ovaj projekt pred realizacijom.
Časna sestra Ljiljana Todorić okupljene je uputila u povijest Doma za starije i nemoćne Matošić, te prepričala težak život obitelji Matošić koja je u poodmakloj dobi donirala vlastita sredstva i zemljište Katoličkoj udruzi Lovret za izgradnju doma. Potom je sve podsjetila kako je priča oko kuhinje za starije i nemoćne te hospicija krenula još za mandata bivšeg gradonačelnika Ivana Kureta, te se privremeno zaustavila, da bi na dnevni red ponovno došla za vrijeme Baldasarovog mandata, a pred realizaciju došla nakon sjednice Gradskog vijeća 28. i 29. ožujka 2017. godine kada je usvojen tekst ugovora. Časna sestra Ljiljana se zahvalila svima koji su pomogli realizaciji ovog ugovora i onima koji im godinama bezrezervno pomažu. Prepričala je i slučaj s jednom građevinskom tvrtkom koja je čak 12 godina čekala naplatu bez da ih je ikada tužila ili poslala na ovrhu kao što je inače običaj u takvim situacijama.
-Ovo je veliki događaj. Grad Split potpisivanjem ovog ugovora pomaže dva veoma važna programa, koja Katolička udruga Lovret svojim programom pokušava izvršavati. Stvorena je pretpostavka da Grad Split ovim ugovorom podrži kuhinju Matošić, dakle kuhinju za treću životnu dob koja će pomoći našim umirovljenicima, a znamo koliko ih je. Petina današnjeg stanovništva je treće životne dobi. Svi oni koji su često puta zaboravljeni, stari, nemoćni, slabih primanja, s raznim dijagnozama. To su oni kojima je dostava našeg ručka na kućnu adresu nekad jedini kontakt u danu. Jako se radujem jer smo svih ovih godina pokušali dobiti jednu trajnu potporu ovakvom jednom programu, ali eto nismo uspijevali jer su uvijek bili neki problemi. Moram kazati da mi koji iz vjere radimo da doživljavamo ovako dobar program ne može propasti. Može stajati puno truda i muke ali ne može propasti.
Ovaj drugi program je otvaranje hospicija koji nije naša ideja nego Grada. Kako rekoh ova prošla uprava, gospodin Ivo Baldasar je rekao kad smo tražili pomoć “mi bismo hospicij”. Mi smo rekli uredu samo neka bude sadržaj koji će biti ljudima od koristi, a to je želja naših donatora. Tražili smo da to ne ide u komercijalne svrhe, već da poštivamo volju naših donatora splitske obitelji Matošić. – kazala časna sestra Todorić.
Časna je i odgovorila kada bi prvi potrebiti moći koristiti usluge hospicija.
-E to ne bi znala odgovoriti. Prema predizbornoj kampanji su već trebali biti tu, a kad se vidjelo kako trebaju neke pripreme i na polju zakonodavstva i financiranja stvari su se mao usporile. Zašto mi nemamo hospicij? Zato što je to jako skup sadržaj. Zato što ta kategorija bolesnika zahtjeva svekoliku skrb koja košta. Kako je sada u planu tu će biti palijativni bolesnici. Dakle za dostojanstveno umiranje, za one koji više svoju skrb ne mogu pronaći u bolnici. Ovdje se trenutno može smjestiti 16 osoba, ali kriteriji za hospicij nisu kao i za stare i nemoćne. Postoje kriteriji koje moramo ispuniti i do tada trenutno ne možemo primati bolesnike. Zbog toga prema ocjeni nadležnih službi trenutno nije dovoljan prostor, a onda sam ja rekla onda izvolite naći te male novce. Mi o njezi za stare i nemoćne znamo puno, a o skrbi za umiruće bolesnike su ipak posebne službe koje trebaju biti osnivač. Kako smo pripremili u ugovoru Grad je pripremio objekt, a Županija će preko Doma zdravlja biti osnivač. – rekla je časna sestra Todorić.
[fbvideo link="https://www.facebook.com/dalmacijadanas/videos/366535910434351/" width="500" height="400" onlyvideo="1"]
Časna je na kraju otkrila da je za nadogradnju još dva dodatna kata potrebno oko 3 milijuna kuna dok je za opremu ipak potrebno više. Gradonačelnik Andro Krstulović Opara je otkrio koje su obaveze Grada prema ovom projektu.
– Obaveze Grada ovim ugovorom su jasne. Dakle mi smo preuzeli financiranje ovih 600 tisuća kuna za održavanje kuhinje za starije i nemoćne i otvorili smo pretpostavku za otvaranje hospicija. Sad je na Županiji i HZZO-u da krenemo u realizaciju sljedeća dva kata za palijativnu skrb. Ovo je veliki civilizacijski iskorak i s ovim naš grad nastavlja s onim gdje je stao 2009. godine. Vjerujem da ćemo u određenom razdoblju ispuniti ono što je zamišljeno, a to je kompletni dom za nemoćne i stare koji će doživjeti trenutak da mogu dostojno umrijeti. – kazao je gradonačelnik.
Naglasio je da realizacija neće ići starim tempom.
-Mi smo odlučni ovo realizirati u što skorije vrijeme. Morat ćemo pristupiti razgovorima s ministarstvom zdravstva jer i drugi gradovi u Hrvatskoj imaju 70 posto financiranja od HZZO-a za ovako nešto. Mi nismo u stanju preuzimati veće financijske obveze. Ukoliko se pokaže da HZZO neće nas pratiti onda će sudjelovati sve lokalne jedinice od grada do županije. – zaključio je gradonačelnik.