Vedran Pezelj iz Trilja je 2013. odlučio hrabro krenuti u novi izazov.
Osnovao je vlastiti OPG te je sa suprugom Majdom, sinovima Markom i Anđelom, njihovim boljim polovicama Tinom i Anom, unučadi Markom i Enom te bratom Tonćom danas uspješno plovi poljoprivrednim vodama.
S Vedranom smo razgovarali prije dvije godine te nam je tada otkrio kako je sve počelo.
- Na svom smo imanju uglavnom proizvodili za svoje potrebe, a višak bi prodali. Imali smo krave, koze, svinje, kokoši te veliki vinograd, puno voćaka te proizvodili povrće. Konstantno smo koristili razne inovacije u poljoprivredi jer je zemlja jako škrta i nedostatak vode je bio najveći problem. Da se ne vraćam u daleku prošlost kad su moj djed i baka dvadesetih i tridesetih godina 20. stoljeća prehranjivali devetero djece prodajom viška proizvedenog. Baka je pješke jaja iz Garduna nosila prodati u Split. Ljubav prema poljoprivredi i peradi, a posebno prema raznim inovacijama mi je usadio pokojni otac Anđelko. Bio je učitelj te jedan od osnivača sekcije peradarstva u OŠ Trilj te je u našoj obiteljskoj kući bio inkubator gdje se vršila praksa leženja pilića. Konstantno je smišljao razna gnojiva, ali je uvijek težio da to bude "bez kemije" za povrće koje smo sadili i imao je iznimne rezultate kako u prinosu tako i u zdravlju nasada. Dodatnu vrijednost onome što bi proizveli bi dala moja pokojna majka Nevenka koja je bila majstor u izradi raznih salata, sokova i džemova - prisjetio se tada Vedran.
Krah tržišta jaja: "Samo u Cetinskoj krajini je zatvoreno nekoliko farmi, na kojima je bilo više tisuća nesilica"
Tada smo razgovarali o njihovom Čudomixu, koji je osvojio poljoprivrednu javnost. No, jedan od njihovih glavnih aduta tada su bila i jaja. Nažalost, to tržište je u jako velikim problemima.
- Mi smo imali donedavno oko šest tisuća nesilica u slobodnom uzgoju i bili jedni od najvećih proizvođača u Republici Hrvatskoj. Tržište jaja se urušilo jer su troškovi jako narasli, pogotovo hrana. Cijena jaja ne može pratiti tržište, onda bi bila cijena jednog jaja gotovo euro, što je nerealno, obzirom na kupovnu moć naših građana. Taj dio će polako odumrijeti. Samo u Cetinskoj krajini je zatvoreno nekoliko farmi, na kojima je bilo više tisuća nesilica. Na takvom putu smo i mi. Imamo farmu s oko tri tisuće nesilica. Drži nas izravna prodaja i to nam drži glavu iznad vode - priča nam Vedran.
Fotogalerija snimana 2021. godine:
Njega smo i nazvali zbog toga da provjerimo jesu li istinite glasine da je to tržište doživjelo potpuni krah. On nam je sve detaljno objasnio.
- Cijena jaja je puno manja od cijene koja bi bila dovoljna da se na tom jaju zaradi. Jaje koje prodamo pokrije troškove najma, proizvodnje, kartonaže i radnika, ali nema zarade. Kratko rečeno - velik promet, zarada nikakva. Ljudi koji se bave proizvodnjom jaja od sedamdesetih godina prošlog stoljeća, to sada više ne rade - govori nam.
On ne vidi svjetlo na kraju tunela. Bar ne što se tiče jaja.
- Ne znam postoji li uopće način da se pomogne proizvođačima jaja. Po meni je jedino rješenje da ljudi imaju veće plaće i onda će oni moći kupiti to jaje. Cijena jaja je u inozemstvu slična našoj, ali kupovna moć tamošnjih ljudi je puno veća i tu se stvara razlika - iskreno će nam.
Sve nam je i objasnio jednostavno.
- Kada bi dali jaje u veleprodaju za 0.40 eura, onda bi mogli nešto i zaraditi. A mi smo debelo ispod toga. Cijene se na pazarima kreću oko te cifre, ali mi veliki proizvođači moramo dati puno jeftinije, jer i onaj kojem prodamo mora nešto zaraditi - kaže nam.
Pezelji su se brzo snašli. Uz Čudomix, hit postaje i njihov humus
No, nije odustao potpuno od peradarstva. Namjera mu je baviti se uzgojem kvalitetnih pilenki, u suradnji sa inozemnim partnerom.
- Porasla je jako potražnja za tim pilenkama. Sve više ljudi se okreće prema tome. Žele sami proizvoditi jaja, što im je u konačnici jeftinije - pojasnio nam je Vedran.
Srećom, Vedran je inovativan te je sa svojom obitelji i suradnicima osmislio novi način ostanka na tržištu.
- Mi smo naš OPG zamislili tako da se ne bavimo samo jajima i sada smo svoju proizvodnju proširili na proizvodnju humusa i kalifornijskih glista. Jako smo uspješni u proizvodnji tekućih gnojiva. Ljudi žele proizvoditi ekološku hranu, a mi im nudimo baš takva gnojiva. Ljudi su to prepoznali. Humus se zasada nabavlja izravno kod nas, a Čudomix se može kupiti u preko 250 trgovina po cijelog Hrvatskoj. Budući da su naši proizvodi ekološki, oni se mogu naći i u trgovinama mješovite robe. U samom osmišljavanju i proizvodnji Čudomixa mi je pomogao prijatelj Zvone s Kemijsko-tehnološkog fakulteta, koji je diplomirao baš na toj temi. Još bih istaknuo prijatelja Zlatana, koji je sve naše ideje vezane za inovativne načine proizvodnje, pretvorio u stvarnost. Također, zahvalio bih našim djelatnicima, koji o svemu brinu kao da je njihovo - otkrio nam je.
Čudomix proizvode u pogonu u Čaporicama, dok humus obitelji Pezelj nastaje u Dugopolju.
- Koristimo više vrsta stajnika, otpad od Čudomixa, zelenu masu. Napravili smo inovativne bazene i to je baš pogon kojeg nema u Hrvatskoj. To je budućnost. Mi se planiramo širiti prema tome da imamo vrtni centar te da mali proizvođač može sve kupiti kod nas, od sadnice do gnojiva - najavljuje Vedran.
"Naša baza zadovoljnih korisnika je svakim danom sve veća i veća"
Nije došao na ideju o humusu tek kada se tržište jaja našlo u problemima. Dapače...
- Mi smo ga planirali raditi još krajem osamdesetih godina prošlog stoljeća. Onda mi je otac iznenada umro, došao je rat i stalo je. Prije desetak godina smo krenuli s malom proizvodnjom, usavršili smo znanje i sada ga ozbiljno proizvodimo. Koristimo stajska gnojiva (konjska, goveđa, pileća itd.), koja glista prerađuju i od njega stvaraju glistinac. Planiramo uskoro ući s njim i u maloprodaju - kazuje nam.
Povratne informacije kupaca su više nego dobre.
- Mi smo išli suprotnim pravcem, od onog koji je uobičajen u Hrvatskoj. Stvorili smo proizvod, dali ljudima da ga probaju i kada smo dobili dobre povratne informacije, tek smo onda krenuli u distribuciju. Za humus je proces trajao deset godina, a za Čudomix osam godina. Kada smo dobili proizvod onakav kakvog smo željeli, krenuli smo u proizvodnju i prodaju. Nemamo nepoznanica što se tiče toga. Mi kada ulazimo u trgovinu, vlasniku dajemo extra proizvod po povoljnoj cijeni i dovodimo mu odmah i kupca. Naša baza zadovoljnih korisnika je svakim danom sve veća i veća - zaključio je Vedran Pezelj.