Nakon što je Nacrt Završnog izvješća o nesreći na brodu "Lastovo" dospio u javnost, predsjednik uprave Jadrolinije, David Sopta, dao je izjavu za Novi list, u kojoj je govorio o svojoj ulozi i odgovornosti u vezi s tragičnim događajem u kojem su život izgubila tri člana posade. Sopta je istaknuo da se uvijek osjeća moralno odgovornim za svaki incident, ali je naglasio da je dokument koji je dospio u medije tek preliminarni i da konačnu odgovornost može utvrditi isključivo sudska presuda kada postane pravomoćna.
Sopta je izrazio zabrinutost zbog načina na koji su informacije iz Nacrta Završnog izvješća o nesreći na brodu "Lastovo" dospjele u javnost, sugerirajući kako se na temelju nepotpunih informacija stvara preuranjen dojam o krivnji.
Tekst se nastavlja nakon oglasa
– Plasirani nacrt izvještaja definira moguće prekršaje, a ne utvrđuje krivca ili uzrok nesreće. Presuda se ne donosi na temelju jednog zapisnika - rekao je i istaknuo kako će konačne odluke donijeti tek nakon službenog završetka istrage, naglašavajući važnost nepristranosti u ovom procesu.
»Lastovo« bilo ispravno
Osim tragične nesreće na brodu »Lastovo«, zabilježen je niz drugih incidenata s ulazno-izlaznim rampama trajekata u zadnjih nekoliko mjeseci. Najnoviji prije samo par dana, na brodu »Supetar«. Najavili ste neovisna testiranja sustava podizanja i spuštanja rampi. Jesu li obavljena i koji su rezultati?
– Do kvara na »Supetru« je došlo ljudskom greškom, nepravilnim rukovanjem hidraulikom za spuštanje i podizanje rampe, dakle zbog nepridržavanja propisane procedure, te taj primjer ne možemo staviti u isti kontekst s »Lastovom«. Ali sami znate, »Supetar« je sigurno pristao i svi su iskrcani potpuno sigurno. Ne zaboravimo da se rampe na brodovima Jadrolinije svake godine uspješno spuste više od 150 tisuća puta – više stotina puta svakog dana. Ipak, svaki brod na kojemu je zabilježen bilo kakav incident, po hitnom postupku ide na provjeru i prolazi pregled koji treba proći prije daljnjeg uključivanja u plovidbu. Prema prvim nalazima nisu zabilježeni nikakve nepravilnosti u sustavu podizanja i spuštanja rampi analiziranih brodova. Kako nam pomalo završava sezona i brodovi kreću u redovite remonte, izvršit će se posebna kontrola rampi i sustava za podizanje i spuštanje rampi. Iz svega vidljivog u zadnje vrijeme, uzroci različitih negativnih, ali vrlo rijetkih događaja u odnosu na broj operacija, variraju između spleta nerazjašnjenih okolnosti, tehničkih problema i ljudskog faktora, rekao je za Novi list.
Kako je brod »Lastovo«, uz nedostatke navedene u nacrtu, dobio potrebne certifikate za plovidbu Hrvatskog registra brodova (HRB)? Jeste li na bilo koji način utjecali na odgovorne osobe u HRB-u da brodu »Lastovo« i drugim brodovima izdaju potrebne certifikate, unatoč nedostacima navedenim u objavljenom nacrtu?
– Čak i plasirani Nacrt potvrđuje da je brod »Lastovo« bio tehnički ispravan, da je jedna od perjanica Jadrolinije, te da je bio ispravan i prije i poslije nesreće. Na koji nedostatak mislite? Nedostatak papirnate upute za upravljanje rampom? Kvara na »Lastovu« nije bilo i brod posjeduje sve valjane svjedodžbe i odobrenja koje izdaje priznata organizacija, odnosno Hrvatski registar brodova te državna administracija. Usto, tijekom svih pregleda, HRB nikada nije tražio pisanu uputu o upravljanju rampom. No, jamčim da su svi članovi familijarizirani pri ukrcavanju na brod, upoznati s pravilima o korištenju rampe. Kad su u pitanju navodni nedostaci u provedbi sustava upravljanja sigurnošću općenito, nad Jadrolinijom kao kompanijom te nad brodom »Lastovo« obavljeni su dodatni pregledi u rujnu 2024., kojom prilikom nisu utvrđene ozbiljnije nesukladnosti. Začuđujuće je kako se nalazi drastično razlikuju od nalaza upravne istrage, koji je obavljen u kolovozu 2024. Podsjećam, u oba su pregleda sudjelovali predstavnici istih nadležnih tijela. S druge strane, ako se propitkuje kvaliteta i ispravnost rada Hrvatskog registra brodova i njegovih potvrda o sukladnosti u režimu ISM Pravilnika, proizlazi da bi Jadrolinija u potpunosti trebala obustaviti svoju osnovnu djelatnost, jer sada važeća »Potvrda o sukladnosti« Jadrolinije kao kompanije po tome nema vrijednost. Takav bi ishod neminovno paralizirao sustav povezivanja hrvatskih otoka s kopnom, što može imati nesagledive posljedice za tisuće građana i poslovnih subjekata.