Odluka Elona Muska tijekom vikenda da rebrendira Twitter i zamijeni njegov legendarni logo ptice s X-om samo je posljednji korak u njegovim nastojanjima da pretvori svoju dugogodišnju omiljenu platformu u svoju sliku, prenosi Index.
Kada je Musk krajem prošle godine kupio Twitter, iznio je viziju aplikacije za sve pod nazivom X, kroz koju korisnici mogu komunicirati, kupovati, uživati u zabavi i još mnogo toga.
U lipnju prošle godine, prije nego što je preuzeo kompaniju, Musk je zaposlenicima Twittera rekao da bi platforma trebala biti sličnija kineskom WeChatu. Rekao da korisnici zapravo žive na toj aplikaciji jer je vrlo upotrebljiva i korisna u svakodnevnom životu.
Dugačak je put pred Twitterom
Vizija rebrendiranja mogla bi sezati sve do Muskovog stvaranja originalnog X.coma 1999. godine, za koji se nadao da će biti sveobuhvatna financijska platforma i koja je na kraju postala PayPal. Unatoč Muskovim dugotrajnim ambicijama i povećanim ulozima otkako je uložio 44 milijarde dolara za kupnju ove društvene mreže, odbacivanje Twitterovog brendiranja zbog buduće super aplikacije značajan je rizik.
Pred Twitterom je još dugačak put ako Musk želi izgraditi uslugu po kojoj je WeChat poznat - sve od naručivanja namirnica i rezerviranja satova joge do plaćanja računa i čavrljanja s prijateljima. I to da ne spominjemo financijske i konkurentske izazove s kojima se kompanija suočava već i u svom trenutnom obliku, a kamoli kad pokrene masovno širenje.
Također nije jasno kolika je potražnja za takvom super aplikacijom izvan Kine, s obzirom na to da su pokušaji drugih platformi da korisnicima ponude dodatne značajke za kupnju bili slabog uspjeha.
Šefica Twittera: X je buduće stanje neograničene interaktivnosti
"Iako je Muskova vizija pretvoriti X u aplikaciju za sve, za to su potrebni vrijeme, novac i ljudi - tri stvari koje kompanija više nema", rekao je Mike Proulx, šef istraživanja i potpredsjednik u Forresteru. Odbacivanjem imena Twittera, dodao je Proulx, Musk će svojeručno izbrisati više od 15 godina brenda koji je osigurao svoje mjesto u našem kulturološkom leksikonu, ostavljajući ga da počne iznova u nesigurnom trenutku za tvrtku.
Brendiranje X-a već je počelo preuzimati Twitter. Musk, koji je kupio Twitter preko kompanije pod nazivom X Corp., tvitao je u nedjelju da X.com sada preusmjerava na Twitter. Musk je navodno kupio X.com domenu od PayPala 2017. godine.
U nedjelju navečer novi stilizirani X logo vidljiv je na sjedište tvrtke. A do ponedjeljka je logo ptice zamijenjen znakom X na Twitterovoj web stranici. Musk je čak rekao pratiteljima da bi se tweetovi odsad trebali zvati x. U nedjelju je izvršna direktorica Linda Yaccarino potvrdila Muskovu viziju tvrtke.
"X je buduće stanje neograničene interaktivnosti - usredotočeno na audio, video, poruke, plaćanja/bankarstvo - stvarajući globalno tržište za ideje, robu, usluge i mogućnosti", kazala je Yaccarino.
Walter Isaacson, legendarni tehnološki novinar koji je pratio Muska kako bi napisao njegovu biografiju, napisao je u nedjelju da mu je Musk i prije kupnje Twittera rekao da želi koristiti društvenu platformu kako bi ispunio svoju izvornu, desetljećima staru viziju za X.com, prenosi Index.
Musk se hvali novim brendom
"Vrlo sam uzbuđen što konačno implementiram X.com kako je trebalo biti učinjeno, koristeći Twitter kao akcelerator", napisao je Musk u poruci Isaacsonu u 3:30 ujutro prošlog listopada, neposredno prije preuzimanja Twittera. U ponedjeljak je Musk objasnio taj potez u tvitu rekavši: "Ime Twittera imalo je smisla kada je to bilo samo poruka od 140 znakova koje su išle dvosmjerno, poput cvrkuta ptica, ali sada možete objavljivati gotovo sve, uključujući nekoliko sati videa."
"U nadolazećim mjesecima dodat ćemo sveobuhvatnu komunikaciju i mogućnost upravljanja cijelim vašim financijskim svijetom. Naziv Twitter nema smisla u tom kontekstu", rekao je Musk. Čini se da je rebrand također nastavak neke vrste opsjednutosti slovom X, koje se također nalazi u nazivu jednog od Teslinih automobila Model X, nazivu njegove raketne tvrtke SpaceX, nazivu njegove nove tvrtke za umjetnu inteligenciju xAI te u imenima dvoje njegove djece, X Æ A-Xii i Exa Dark Sideræl.
Twitter se suočava s konkurencijom
Posljednjih tjedana Twitter je potiho započeo svoja nastojanja da razvije uslugu plaćanja pod nazivom Twitter Payments. Kompanija od prošlog mjeseca posjeduje licence za prijenos novca u četiri američke savezne države. Musk je govorio o svojoj želji za promoviranjem dužih videa na Twitteru. I pokušao je Twitterov poslovni model odmaknuti od oglašavanja dopuštajući korisnicima da plate za verifikaciju. Strategija je rezultirala određenim kaosom i donijela tek ograničeni broj stvarnih pretplata.
Musk se suočava s očiglednim preprekama u pretvaranju Twittera u potpuno razvijenu super aplikaciju. Otkako je preuzeo Twitter, Musk je otpustio oko 80 posto osoblja, prestrašio mnoge oglašivače koji su činili njegovu temeljnu korisničku bazu i frustrirao mnoge korisnike kontroverznim odlukama.
A sada se Twitter suočava s oštrom konkurencijom Metine suparničke aplikacije Threads, koja je postigla zapanjujući uspjeh, iako je njezina popularnost ponešto pala posljednjih dana. Musk je prošli tjedan također rekao da Twitter još uvijek ima negativnu bilancu zbog 50-postotnog pada prihoda od oglasa.
Čak i ako Musk pridoda nove značajke Twitteru, mnoge američke tehnološke platforme imale su problema oponašati WeChat. Deloitte je u izvješću objavljenom prošle godine rekao da zapadna tržišta vjerojatno neće vidjeti jednu dominantnu superaplikaciju poput WeChata u bliskoj budućnosti jer usluge koje bi takve aplikacije imale za cilj spajati, kao što su digitalna plaćanja i naručivanje vožnji, već postoje i imaju previše dobro etabliranih brendova prenosi Index.
Analitičari: Odbacivanje poznatog brenda je riskantno
Nastojanje diva društvenih medija tada poznatog kao Facebook iz 2019. da stvori vlastitu digitalnu valutu i sustav plaćanja za koji je kompanija rekla da će olakšati kupnju stvari putem interneta službeno je propao prošle godine nakon intenzivnog regulatornog nadzora.
I TikTok i Instagram navodno su smanjili svoje ambicije da uključe e-trgovinu na svoje platforme nakon što njihove mogućnosti kupnje nisu uspjele pridobiti korisnike. Dok Musk ne uspije provesti značajne promjene na platformi, analitičari kažu da je odbacivanje dobro poznatog brenda Twittera riskantan potez.
"Rebranding bez bitnih novih značajki čini se kao očajnički pokušaj privlačenja pozornosti", posebno nakon što je Meta lansirala Threads, rekao je Joshua White, docent na Sveučilištu Vanderbilt. "Ovo je slično kupnji Cole i promjeni boce i imena bez promjene formule - vjerojatno pogreška", zaključio je White.