“Hrabri” je izgrađen krajem 2023. godine u Damenovom brodogradilištu u Haiphongu (Vijetnam). Njegov dolazak u matičnu luku u Splitu nije bio lak. Iz dalekog Vijetnama je krenuo 3. siječnja zastajući u lukama u Singapuru, Šri Lanci, Sejšelima, Južnoafričkoj Republici i Senegalu, a do svoje hrvatske luke je plovio i Mediteranom.
Danas, na sam dan primopredaje broda sprema se velika fešta na Gatu Sv. Petra. Mi smo malo uranili i proćakulali s gospodinom Željkom Samaržijom predsjednikom Uprave tvrtke Brodospas. Vidimo osmijeh na licu, a uz bićerin starog Pelina nazdravljamo za mirno more „Hrabroga“.
"A što reći, više sam nego sretan. Svaki brodar kad ima prinovu i novogradnju u floti mora bit sretan i zadovoljan. Kao rođenjem djeteta.
Imamo tu čast da je brod nakon dugog putovanja stigao. Građen je u dalekom Vijetnamu. Brodograditelj je svjetski poznata firma „Damen“. Ima desetke brodogradilišta širom svijeta. To je Holandska kompanija s kojom smo mi i prije surađivali. Nama su napravili još 4 broda, dva Anchor Handling Tug Supply (AHTS) vessel i dva Crew boata tako da smo suradnju nastavili. Naime, oni su vlasnici škvera u Vijetnamu gdje grade samo tegljače. Ilustracije radi, samo od tog jednog škvera gdje se i naš brod „Hrabri“ gradio, godišnje „izbace“ 40 komada remorkera, vučnih sila od 40 do 80 tona.
Sama ta brojka je impozantna. Ujedno, što se tiče kvalitete po narudžbama kupaca, mislim remorkerima oni su među prva tri u svijetu.
Proizvodnja je počela kao i u autoindustriji, polu robotizirana, sve je automatika i elektronika. Za brodogradnju to nije došlo na razinu automobilske, ali znamo iz kojih razloga. Ipak su to željezni limovi, velike konstrukcije, ali u varenjima su već dostigli tu razinu."
Ajmo malo o financiranju broda, kolika je vrijednost?
"Brod ukupno s troškovima je oko 6,5 milijuna eura. Financirali smo se tako da smo zatražili i dobili preko poslovne banke „Kent“ kredit od HABOR-a. Tu također moramo bit zahvalni jer su nam posebno dobri uvjeti i sve što ide kad se traže krediti.
Kredit je na 10 godina. Nadamo se da ćemo to izdržati jer nam je ovo na neki način početak obnove naše „flotile“. Naši brodovi su stariji i tehnički ispravni. Držimo ih takvima dok god možemo."
Možete li nam malo više reći o brodu koji je prešao tako velik put iz Vijetnama, kakve su mu karakteristike, jakost, tonaža, pogon?
"Najvažnija je karakteristika vučna sila broda, za remorkere je to najvažniji detalj. Službeno je 60 t . Za vučne sile na testiranju u Vijetnamu smo imali i 62 t. Pratili smo izgradnju i probne vožnje, gdje sam i osobno više nego zadovoljan i iznenađen performansama tog broda. I ponašanju broda na moru po zahtjevima koji mi od njega očekujemo.
Troškovi i ruta oko juga Afrike su nam bili pravi test s posadom koju je organizirala brodogradilište „Damen“. Prvo smo trebali preko Sueza, a znate da su tamo nemiri i dronovi te sve ostalo.
Dolaskom u Šri Lanku morali smo odlučiti da preusmjerimo brod preko Rta dobre nade, Cape Town-a pa sve okolo Afrike. Sve to je udvostručilo putovanje i iščekivanje dolaska. Ipak, danas ga predstavimo javnosti."
Kakva je budućnost tegljača koji ima prekrasno ime „Hrabri“? Zašto to ime?
"A „Hrabri“ jer Brodospas od svog osnutka 1947. godine i tijekom postojanja je uvijek u svojoj floti imao imena brodova po zvijezdama te brodove simboličnih imena; „Junak“, “Silni“, „Borac“, “Jaki“, “Smjeli“, tako da je to svijet prošlosti i sadašnjosti što se imena tiče. A i ovo putovanje s četri člana posade oko Rta dobre nade je dokazalo da je opravdao svoje ime „Hrabri“. Nije to lako s brodom od 28 metri dužine i 11 metara širine."
Posada?
"Posada u Brodospasa je naša. Imamo politiku da su hrvatski državljani članovi posade, imamo postojeće naše posade. Trudimo se, što je sve teže i teže, doći do dobrih pomoraca i članova posade. I dalje forsiramo naše ljude, a što će biti u budućnosti, vidjet ćemo....
Sad će biti 5 članova posade na brodu, a kad ide u međunarodne vode moramo još jednog priključiti.
Budućnost broda je u Pločama. Moramo još zadovoljiti i luke Split, Dubrovnik, Šibenik, pošto luka Ploče ima prometa skoro i duplo. Zahtjevi su veći, tako da ćemo njega dole, a u Split dovodimo stari remorker da zadovoljimo naše sugrađane i potrebe luke Split."
Kako Brodospas stoji na tržištu?
"Imali smo u zadnjih 10 godina problema i svega ostaloga kao i svugdje u svijetu.
Offshore je došao na niske grane pa smo se morali riješiti naših suplajera snabdjevača velikih brodova. To nas je malo pogodilo. I nas svih osobno jer je to naš kor biznis, naš glavni izvor sredstava i bili smo prepoznatljivi po cijelom svijetu. Sama činjenica je da smo radili 12 godina u Sjevernom moru s 3 suplajera... do Urugvaja, Brazila, Trinidada i Tobaga, Falklanda, zapadne obale Afrike.
Za kraj da vas kažem da mi je uvijek asocijacija za Brodospas, legendarni „Veli Jože“ pa iz onih famoznih ratnih vremena koji neki naš svit brzo zaboravi „pontonski most“. Da nije bilo Vas mi ne bismo imali poveznicu sjevera i juga, to ne smijemo zaboraviti.
Evo i to su činjenice na koje mi smo posebno i ponosni. Pontonski most. Sudjelovali smo u njegovoj izgradnji i to pod granatama usred rata te smo ga poslije godinama održavali s našim remorkerom i članovima posade dok god se nije zatvorio, odnosno izgradio novi. I to je jedan od naših velikih doprinosa. To nam je ponos, uz druge stvari, to je Brodospas.
Aaa „Veli Jože“, hmmm..legendarna naša dizalica koja nam svima fali. A ispalo je kako je ispalo i ne možemo ništa vraćati sve u nazad i to je jedna povijest koju ne treba zaboraviti."
Svratili smo i do broda "Hrabri" i malo popričali s novom posadom; Gugić Boris - noštromo palube iz Metkovića, Zlatko Budija timunjer iz Zadra, Slavko Letica drugi časnik stroja iz Splita, Damir Gavranić upravitelj stroja iz Splita, Josip Marić zapovjednik iz Ploča.
Ponosni i lipo obučeni u nove 'trliše', a brod okićen ukrasnim zastavama,. Vijori se bandira Nizozemske i Hrvatske, sve u iščekivanju gostiju.
Zapovjednik Marić nas je proveo po tegljaču. Od „makinje“ do komadnog mosta. Kaže da mu je velika čast i da je ponosan na sebe i posadu. Misli da je kompanija dobro izabrala kombinacija iskustva i mladosti.
"Vodim ga dolje u Ploče u moj rodni kraj. Zahvalan sam, idemo radit, što drugo da Vam kažem. Na moru je kako smo i radili testove u Vijetnamu. Omjer snage i stabilnosti je stvarno jako odličan i to je to! Biće dovoljan za sve operacije što radimo u Pločama. Brodove od 230 metara teglimo i guramo, asistencije i ostalo."