Jučerašnja tragična nesreća na brzoj cesti D8 kod Kaštel Sućurca nije samo Obijesna vožnja prema članku 226., nego prometni terorizam, kojeg treba definirati i uvrstiti u Kazneni zakon, piše prometni stručnjak Željko Marušić za Autoportal.
Drastično kršenje ograničenja brzine, neprilagodba brzine uvjetima na cesti i prolazak kroz crveno svjetlo, s minimalnim rizikom kažnjavanja, izravan su i neizravan uzrok gotovo svake nesreće u kojoj sudjeluje motocikl...
‘Vozija san dvista’, hvalisavi je dokaz ‘junaštva’ neobuzdanih motociklista na državnoj cesti D8, Jadranskoj magistrali u okolici Splita. Dvije su dionice omiljene ‘cestovnim razbojnicima’ na dva kotača – ‘brza cesta’ između Solina i Trogira, posebice dionica od Kaštel Sućurca do Kaštel Lukšića te Jadranska magistrala od Podstrane do Makarske, posebice dionica od Ruskamena do Dubaca.
Tim se dionicama održavaju vjerojatno najbrutalnije, nelegalne, svojevrsne moto utrke Europskoj uniji, to je poznato već godinama. Kaštelanska brza cesta ispresijecana je semaforima, ali mnogi, znajući da nema rizika kažnjavanja te da brzinom 200 km/h raskrižje prolaze u desetinki sekunde, ne usporavaju ako procjene da je prolaz fizički slobodan za fijuknuti kroz crveno.
Dionica Ruskamen (gdje ima jedina radarska kamera,na koju se mnogi motociklisti ni ne osvrću, jer skrivaju registarsku pločicu) – Lokva Rogoznica – Medići – Mimice – Marušići – Pisak – Dubci – Brela – Baška Voda, ima konfiguraciju trkaće staze. Svaki vikend, i zimi kad je lijepo vrijeme, poprište je neobuzdanih jurnjava, motociklisti se potom okupljaju na poznatoj lokaciji u Makarskoj i hvale se ‘vozačkim postignućima’, piše Autoportal.
Ultimativno je za 15 minuta stići od Omiša do Makarske, što na 36,5 km znači prosječnu brzinu od 146 km/h?! Najbrže se vozi blagom nizbrdicom iza Ruskamena (220-230 km/h) te uzbrdicom kroz Marušiće (više od 200 km/h, gdje je ograničenje 60). Na izlazu je savršeno nagnut blagi S-zavoj, gdje se motociklisti naginju 45 stupnjeva, baš kao utrkama.
O tome sam izravno svjedočio desetke puta, posljednji put prošlog tjedna, hodajući uz rub ceste (nema nogostupa) kad je nalijetao crni motocikl klase 1000 (po zvuku), a nakon što je fijuknuo zrakom se osjetio miris izgorjelog ulja, zbog forsiranog rada motora. Na toj dionici često stradavaju motociklisti, srećom dosad nisu, kao jučer u Kaštelima, nekog drugog unesrećili - navodi Marušić i dodaje:
"Mještani me već dulje upozoravaju na to, kako bih nešto poduzeo, zvali su općinu, policiju… da se bar postavi radarska kamera. Nesreća koja se sinoć dogodila na ‘brzoj cesti’ D8 u Kaštel Sućurcu potakla me da, ako policija ništa ne poduzme, jednog od predstojećih vikenda organiziram snimanje jurnjava i potom, na sramotu policije, objavim".
Takve situacije otvaraju i pitanje funkcionalnosti cestovnih priključaka i mogućnosti da vozač kontrolira obvezu ustupanja prednosti vozilu na glavnoj cesti. Primjerice, skrećete ulijevo, pogledate lijevo, pa desno i krenete… A s lijeva, iz nevidljivog područja, brzinom trostruko većom od dopuštene, doleti motocikl…
Jučerašnja tragična nesreća na brzoj cesti D8 kod Kaštel Sućurca, kad je krajnje neodgovorni vozač sumanutom brzinom prošao kroz crveno svjetlo na raskrižju te bočno udario u automobil, koji se od siline udara prevrnuo na bok i zapalio (!), pričem su poginuli vozačica automobila, vozač motocikla, a 3-godišnje dijete je hrabrom i požrtvovnom intervencijiom građana izvučeno iz plamtećeg vozila i s teškim je ozljedama medicinski zbrinuto, konačno je kap koja je prelila čašu.
Naime, nije to samo Obijesna vožnja prema članku 226., Kaznenog zakona, nego i svojevrstan prometni terorizam, kojeg treba definirati i uvrstiti u Kazneni zakon.
Ključno je da se motociklisti tako devijantno i neodgovorno ponašaju u prometu, obijesno krše prometne propise, posebice ograničenje brzine, jer, naprosto, to mogu. Mali je rizik, na mnogim njima dobro poznatim lokacijama nikakav, rizik da bi zbog toga mogli biti uhvaćeni i kažnjeni.
Divljaštvu motociklista se treba stati na kraj te su nužne sljedeće mjere:
1. Intenzivirati kontrole brzine motocikala, postavljanjem radarskih kamera i policijskih patrola sa specijaliziranom opremom i postupcima za hvatanje i zaustavljanje prebrzih motociklista.
2. Za skrivanje ili uklanjanje tablice, u svrhu onemogućavanja njenog snimanja policijskim uređajima kažnjavati oduzimanjem motocikla, bez obzira tko je vlasnik i oduzimanjem vozačke dozvole.
3. Pravo prvenstva prolaza treba oduzeti vozaču motocikla koji počini kazneno djelo Obijesna vožnja, Kazneni zakon, čl. 226.
4. U Kazneni zakon uvesti članak koji bi definirao najteže, izravno pogibeljne prometne prekršaje, koje se mogu tretirati kao ‘prometni terorizam’. To bi se odnosilo na prekoračenje brzine za više od 100 km/h, prolazak kroz crveno svjetlo punom brzinom… Prometni terorizam treba izjednačiti s ubojstvom u pokušaju te kažnjavati izravnim istražnim zatvorom, poništavanjem vozačke dozvole i doživotnom zabranom polaganja vozačkog ispita ze trajnim oduzimanjem vozila, kojeg je vozač bezobzirnim brutalnog kršenjem prometnih propisa pretvorio u oružje, stroj za ubijanje, neovisno tko je vlasnik.
5. Za motocikliste do 24 godine treba uvesti odredbu Mladi vozač, s ograničenjem snage motora na 20 kW (27 KS), privremenom vozačkom dozvolom (trajna bi se izdavala nakon 24. godine ako ne bi skupili 6 kaznenih bodova) i nultu toleranciju na alkohol.
6. Za razdoblje od 15. studenoga do 15 travnja uvesti dodatnu osiguravateljsku premiju za svaku regiju, ovisno o povećanju rizika prometne nesreće te progresivnu sa snagom motora.