Kao što je prije dvije godine najavljeno, prvi hrvatski avion , ultralaka letjelica za dvoje – proizvodit će se u Zagori.
I dok su mnogi pomislili kako je riječ o farsi, u maloj općini u Dalmatinskoj zagori, događa se prava revolucija. Naime, u Primorskom Docu, 2020. godine, Brazilac Andres Vinicius Alvares, kupio je zemljište u dosad zapuštenoj Gospodarskoj zoni smještenoj ispod autoceste A1 te započeo pripreme za projekt koji će se sastojati od nekoliko ključnih komponenti.
Tako će Hrvatska dobiti prvi hangar za proizvodnju malih sportskih aviona i jedan za skladište, zatim showroom, odnosno izložbeni prostor, uz školu letenja.
A cijeli projekt u Gospodarskoj zoni zaokružit će gradnja hotela.
U kojoj je projekt fazi te što to znači za Općinu, pitali smo dolačkog načelnika Joška Dujmovića.
„Izrađena je i predana projektna dokumentacija, sada se čeka dozvola. Općina će investirati u gradnju aerodroma pa smo tako projekt prijavili na državne natječaje te se nadamo da ćemo dobiti neka sredstva, a čim dobijemo dozvolu, kreće gradnja“, kazuje nam Dujmović.
I dok se čeka konačno dobivanje građevinske dozvole, strojevi su već na terenu i provode se pripremne radnje.
Prema Dujmovićevoj procjeni početkom sljedeće godine bi gradnja već trebala krenuti, a predviđeni rok trajanja radova je otprilike devet mjeseci.
Prvi Hrvatski avion proizvodit će se u Primorskom Docu
U aerodrom investira Općina, a Brazilac u aeronautički centar - "Seamax Center Croatia" koji će se prostirati čak 3.800 četvornih kvadrata.
„Prvi je korak dopremiti za početak 10-ak zrakoplova iz Brazila koji će se prodavati ili iznajmljivati. Zatim slijedi proizvodnja, gdje je ideja graditi avione marke "Seamax M22", pojašnjava nam načelnik Primorskog Doca.
A na isto kvadrata, koliko će imati aeronautički centar, 'niknut' će i najavljeni hotel, smještajnog kapaciteta do 30 soba s predivnim panoramskim pogledom na Zagoru.
Nova radna mjesta i elitni turizam
Dujmović ističe kako će navedeni projekt preporoditi Primorski Dolac jer osim obogatiti gospodarsku i turističku ponudu, otvara minimalno 50 novih radnih mjesta.
„Mi smo mala općina koja ima i financijskih poteškoća, ali ovi projekti koji su u procesu realizacije značit će preporod za nas.
Otvaranje novih radnih mjesta, novi prihodi općini, donijet će oživljavanje ne samo Primorskog Doca, već cijelog ovog dijela Zagore“, kazuje nam Dujmović.
Gospodarski i demografski procvat
Mala općina u kaštelanskom zaleđu posljednih godina doživljava gospodarski, a i demografski procvat. Prvi čovjek općine navodi kako je novi projekt komplementaran s ostalima koji su realizirani, a onima koji su tek u planu. Cilj im je, kako kaže, razviti elitni turizam.
„Već sad imamo 25 kuća za odmor i biciklističkih staza, Jer, cikloturizam je uz ponudu iznajmljivača itekako bitan za Primorski Dolac. Uz to, imamo i preko 70% OPG-ova s domaćom hranom, obnovljenu i moderniziranu javnu rasvjetu, a sve ilegalne deponije smo sanirali i pretvorili u prekrasne turističke lokalitete“, zadovoljan je Dujmović.
No, najviše je ponosan na pozitivan prirodni prirast i preduvjete koje su stvorili za mlade obitelji.
„Kruna svega je – dječji vrtić u kojem se nalazi preko 20 djece. Mlada obitelj koja želi doći i živjeti u Primorskome Docu, ima sve preduvjete da ovdje živi - ima sportsku dvoranu, dječji vrtić, Osnovnu školu Primorski Dolac koja broji sedamdesetak učenika, a planirani projekt u napuštenoj zoni značit će još jedan korak dalje“, kaže Dujmović.
Negativni utjecaji projekta?
A hoće li gradnja u gospodarskoj zoni utjecati negativno na OPG-ovce?
„Gospodarska zona se ne nalazi u blizini naseljenog dijela mjesta, a osim toga ne radi se o teškoj industriji već o soft projektu koji neće imati utjecaj na onečišćenje okoliša i proizvodnju prirodne hrane“, za kraj će našeg razgovora načelnik Joško Dujmović.
Svi ovi aspekti zajedno predstavljaju pravu revitalizaciju ovog dijela Zagore. Započevši od prve najave u 2021. godini, ovaj projekt je sada na putu da 'probudi' opustošenu gospodarsku zonu i Zagoru te stvori nove prilike za stanovnike kaštelanskog zaleđa.