"Splitu želim dobar dan, nakon dugo lutanja", kao što glasi stih iz pjesme, prozborio je trajekt Lastovo davne 1978., a do danas, kao jedan od najstarijih iz Jadrolinijine flote Splitu gotovo svakodnevno zaželi 'Dobar dan'.
Motorni brod Lastovo doplovio je tada iz Japana za liniju koju i danas vozi: Split - Vela Luka - Ubli i obrnuto. Dovezao ga je iskusni morski vuk, kapetan Paško Nadramija.
Ovaj brod izuzetnih pomorskih vrijednosti, kapaciteta 600 putnika i tadašnjih manjih 80 automobila, a današnjih 60-ak, dug gotovo 73 metra, do našeg najudaljenijeg naseljenog otoka Lastova iz Splita obično plovi oko pet sati.
'Formula na moru', 'Car (Jadrana)', 'Starac', samo su neki od nadimaka koje je stekao tijekom 45 godina duge plovne karijere pod Jadrolinijinom zastavom. I ne čudi, jer kod mnogih putnika i članova posade zauzima posebno mjesto u srcu.
Koliko je samo fotografija snimljeno s 'Lastova', koliko cima bačeno, koliko je otpraćenih zalazaka sunca u duga, topla ljeta i u olujne, hladne i kratke zime, a tek izmijenjeno zaljubljenih pogleda... prema osobi, prema moru, i lipom dalmatinskom životu. Eh...
Ali toga svega danas ne bi bilo, kao niti ove priče, da 'Lastovo' nakon požara 1993. nisu odlučili spasiti.
Vijećalo se tada i razmišljalo, mnogi su i 'razbijali' glave mislima kako 'Lastovo' vratiti u život, jer ipak se za to vrijeme radilo o brodu koji je valjao i koji bi mogao potrajati, ali samo ako preživi. Pa iako je tada malo tko razmišljao o budućim uspomenama, one su vremenom nastajale i učinile 'Lastovo' vječnim.
Razgovor s kapetanom
Razgovarali smo s kapetanom Milom Sršenom koji s 'Lastovom' plovi dugih 14 godina, i ovo mu je 151. ukrcaj na 'Lastovo'. Pa da je svaki put samo po jedan dan boravio na 'Lastovu', nakupio bi se tu 151 dan, ali dobro se zna da jedan ukrcaj traje minimalno 15 dana.
Milo je inače već 34 godine zapovjednik, a prvi ukrcaj imao je 1979. na brod 'Zvir' tadašnje Jugolinije.
Brodovi koji su mu obilježili karijeru također su m/b 'Perast' i m/t 'Vis', uz koje ga veže gorko-slatki okus gubitaka koji su nenadoknadivi. Bio je posljednji zapovjednik 'Perasta' prije nego li je brod u ratu stradao. A bio je i posljednji na 'Visu' prije njegove prodaje 2011.
"Sjećam se 'Perasta' te večeri, iskrcao sam se, a kolega je ujutro partio i više se nisu vratili. 'Vis' je imao isto jednu tužnu priču - nakon što sam 15. ožujka 2011. u Malom Lošinju zabilježio posljednju bilješku u svoju knjižicu plovidbi, samo tri dana nakon, 18. ožujka, 'Vis' je prodan. A sada je već proteklo 8 godina otkako je skončao na dnu mora", prisjetio se kapetan i nastavio o 'Lastovu':
"Dobri naš 'Lastovo', po japanski se zvao 'Ishizuchi'. Na brodu se još uvijek nalazi originalna matična ploča na japanskom iz 1969. kada je brod izgrađen. Tu je i njegovo zvono, to su originalni predmeti iz brodogradilišta u kojemu je sagrađen".
Gotovo 20 godina 'Lastovu' je trebalo da se zove 'Lastovo'
Iako je 'Lastovo' izgrađen 1969. u Japanu za japanskog naručitelja, nakon što ga je Jadrolinija kupila 1978. dobio je novi naziv – 'Partizanka'. No, te iste godine ipak je preimenovan u 'Lastovo I'. Godine 1998. 'Lastovo I' mijenja naziv u 'Lastovo'. A zašto, objašnjava nam kapetan Sršen.
"'Lastovo' u početku nije mogao imati svoje današnje ime. U to vrijeme, već je postojao stari teretni brod naziva 'Lastovo', a u registar ne mogu ući dva broda istoga imena. Nakon što je tadašnji brod 'Lastovo' rashodovan, s 'Lastova I' je skinuta jedinica".
Velika havarija 'Lastova' 1993.
Na Veliku Gospu 1993. oko 19 sati 'Lastovo' se nalazio na dvije nautičke milje od luke Uble. Tada je u strojarnici broda izbio požar. Brod je uskoro ipak uspješno pristao, a putnici i posada bili su evakuirani.
U pokušajima da pronađemo djelić požara iz 1993. koji je trajno obilježio brod, ipak nismo uspjeli. Brod je kompletno renoviran 2002., a i prijašnja, ali i kasnija obnova malo po malo izbrisali su stare ožiljke. Barem one oku vidljive.
"Posada je u početku sama pokušala ugasiti požar, ali nije išlo. Uskoro su došli vatrogasci s Lastova, a u blizini se našao i NATO brod pa su čak i oni priskočili u pomoć.
Sve se moralo zatvoriti, pušten je CO2, a oplatu broda se konstantno hladilo da se uslijed topline brod ne bi deformirao. Zatvoren je i dovod goriva, nestalo je struje, nestalo je svega, a požar je na kraju sam sebe ugušio.
U ranim jutarnjim satima požar je proglašen ugaslim.", prepričao nam je davnu 1993. kapetan Sršen.
'Lastovo' je uskoro, iako teško oštećen i na izmaku snaga dotegljen u splitsku Sjevernu luku Vranjic gdje mu je sudbina bila neizvjesna. A iako je požar iza sebe ostavio velika oštećenja i 'Lastovu' je prijetilo rezalište, posljedice su ipak sanirane, a od rezališta se na koncu odustalo.
"Preksutra je remorker išao po njega, a brod 'Bartol Kašić' je preuzeo prugu.
'Lastovo' je u ono vrijeme bio brod velikog kapaciteta, a i bio je dobar za vanjske otoke, i onda su se nekako dogovorili s osiguranjem - odlučili su ugraditi nove motore. Tek je iduće godine 'Lastovo' zaplovio, početkom kolovoza 1994. i od tada (da kucnem u drvo), plovi i danas," kaže nam kapetan.
Od sudbine se pobjeći ne može
Kao što je 'Bartol Kašić' tada preuzeo prugu kojom je vozio 'Lastovo', tako je i 'Lastovo' kao po sudbini preuzeo Kašićevu prugu 2017., i od tada, svako ljeto Zadrani ga s nestrpljenjem iščekuju.
Uskoro će novonabavljeni brod 'Vela Luka' preuzeti liniju po kojoj je 'Lastovo' plovio i plovio, a 'Lastovo' bi lako mogao posljednje vožnje i godine plovidbe odvoziti baš u zadarskom području.
Na pravoj strani povijesti
Spot za pjesmu Meri Cetinić Samo tuga ostaje sniman je upravo na brodu Lastovu 1998., u godini u kojoj je 'Lastovo' postao 'Lastovo'.
"Kao otočanin (skojor) koji živi u stranoj zemlji i koji je poput ovih aktera u videu stotine i tisuće puta po ovako zimskom jugu hodi prvim trajektom u Split i krajem setemone nazad na otok, mogu reći da je čitava atmosfera i njena dramatika i lirika fantastično prenešena gledatelju. Jutarnja kava, briškula i trešeta, vitar, bote, lampada od nevrimena", i sve to na 'Lastovu'... jedan je od komentara ispod videa koji mnoge vraća u prošlost, u mladost.
U tom malom salonu, Lastovci spavaju po kantunima...
Kako vrijeme čini svoje, tako je i 'Lastovo' 2002. temeljito renoviran. Njegov udobni interijer zamijenjen je praktičnijim, a tapisone, radi teškog održavanja, mijenja topla brodska plastika. Nekih prostorija nije bilo kada je brod došao, pa su u međuvremenu nadograđene.
"Saloni su prije više odisali toplinom, bordo crvena i drvo su tada prevladavali. Brodske salone zamišljam u ovoj boji, u ovome stilu", pokazuje nam na jedan od tri unutarnja salona kapetan Sršen.
Zanimljivo, u tom malom salonu, kojega od milja zovu spavaonica, izjutra se okupe Lastovci i spavaju po kantunima.
Na 'Lastovu' se nalaze i četiri putničke kabine s tušem, a u jednoj od njih je boravila i glavna glumica tijekom snimanje filma The Crossing (Prelazak) nizozemske produkcije u Puli prije 2 i pol godine.
A tijekom renovacije 2002. je i sveti Nikola, zaštitnik svih pomoraca pronašao posebno mjesto na brodu. Napravljena je mala kapelica i svjetlo je tu uvijek upaljeno. Svaka sijalica na brodu može pregorjeti, ali ova obasjava i čuva povazdan.
"Ja i brod idemo skupa"
Dosadašnji dugi plovni vijek, povijest bogata raznim zgodama i jednostavno navika, razlozi su zašto su za ovaj brod otočani ali i brojni drugi posebno vezani.
Na Facebooku postoji i grupa posvećena 'Lastovu' naziva M/T Lastovo – trajekt koji živi vječno u kojoj članovi pišu i pričaju o njegovom značaju.
No ipak, unatoč svemu, 'Lastovo' je pred mirovinom. Klasa mu istječe 2024., a hoće li dobiti dodatnih 5 godina plovidbe, još se ne zna. Iako, nedavno su mu ugrađeni i novi motori i time mu je plovni vijek produžen.
'Lastovo' je gotovo cijeli svoj vijek plovio linijom za koju je i kupljen, a u zadarsko područje po prvi je put otišao 2017. Ove godine, postoji mogućnost da 'Lastovo' pođe za Zadar i tamo ostane do umirovljenja.
"Preko ljeta, zadnjih sedam godina 'Lastovo' plovi relacijom: Zadar - Ist - Olib - Silba - Premuda - Mali Lošinj. Evo, sedam ljeta smo tamo i sada ćemo opet koncem svibnja, početkom lipnja. Jer, ljeti je za svoju standardnu liniju 'Lastovo' ipak nedovoljan, a tamo dobro dođe jer je relativno brz i odgovara kapacitetom. A kako to s 'Lastovom' obično bude, ljudi su i tamo presretni kada dođemo", priča naš sugovornik.
"Ja i brod idemo skupa", smije se kapetan Sršen i dodaje: "Meni je vrijeme za mirovinu ove godine, a 'Lastovo', i on bi nakon što početkom ljeta ode za Zadar mogao ostati tamo do zadnjega dana. 'Vela Luka' nam je već tu, uskoro spremna da preuzme ovu našu liniju".
ŠTORIJA O 'LASTOVU' IDE DALJE
Dalmacija Danas poziva sve koji su plovili ovim trajektom i žele podijeliti neku od uspomena ili dogodovština, da nam se jave na mail: info@dalmacijadanas.hr
Uz to, šaljite nam fotografije i video zapise s temom 'Lastovo', a u idućem nastavku priče o 'Caru', najzanimljivije ćemo i objaviti.