Direktor Aerodroma Brač Tonći Peović zatražio je od Dalmacija Danas da "obavimo ispravak vijesti koja je bez konzultacija sa subjektima Aerodroma Brač ,netočno prenesena i može dati krivu sliku o radu Aerodroma Brač , koja ne odgovara stvarnom stanju" ne navodeći točno što je to u članku netočno navedeno. Tekst koji je redakciji poslao Peović prenosimo u cijelosti.
"Aerodrom Brač je objekt infrastrukture čija otvorenost za civilni zračni promet je definirana Uredbom Vlade RH ,a na prijedlog operatera zračne luke i za zimske uvjete za Aerodrom Brač to vrijeme je od 08.00.-14.00. sati s tim da osoblje po zahtjevu može produžiti dežurstvo.
Aerodrom Brač je odlukom Vlade Republike Hrvatske stalan granični prijelaz i objekt od strateškog interesa, temeljem čega ima stalnu postaju granične policije 24 sata, te je kretanje na ovom području strogo nadzirano i kontrolirano.
"Vojni helikopteri ne podliježu civilnim propisima i mogu imati razna izuzeća"
Za slijetanje civilnih aviona i helikoptera, Aerodrom Brač mora sukladno međunarodnim propisima osigurati osoblje nekoliko specijalnosti kao preduvjet otvorenosti aerodroma za civilni promet.
Vojni helikopteri ne podliježu civilnim propisima i mogu imati razna izuzeća koja se tiču lokacija za slijetanje i polijetanje.
Većina jadranskih otoka ima izgrađene i uređene heliodrome za prihvat interventnih helikoptera za hitan medicinski prijevoz i ti heliodromi nemaju dodirnih točaka sa propisima iz oblasti civilnog zrakoplovstva pa ni aerodroma.
Nemamo spoznaje koliko su takvih heliodroma izgradili jedinice lokalne samouprave na otoku Braču niti informacije zašto se u ovom slučaju isti heliodromi nisu koristili za prihvat pacijenta.
"Odmah smo kontaktirali aerodromsku policiju kako bi bili sigurni"
Dana 12.12. 2021. godine oko 18.30. na mobilni telefon preusmjeren sa fiksnog telefona operativnog centra Aerodroma Brač stigao je poziv sa informacijom da vojni helikopter dolazi na Aerodrom Brač preuzeti pacijenta. Informacija je došla od „Martine iz hitne“, a ne od centra 112 kako propisi nalažu.
Odmah smo kontaktirali aerodromsku policiju kako bi bili sigurni da je sve spremno za ulazak kola hitne pomoći na područje aerodroma, koji je u tom trenutku bio službeno zatvoren za promet.
"U ovom slučaju iz za sad nepoznatih razloga, pilot je tražio da se upale prilazna i rubna svijetla piste"
Napominjemo da se upravo zbog ovakvih situacija platforma zračne luke drži u režimu noćne rasvjete, kako bi se osiguralo sigurno slijetanje helikoptera.
No u ovom slučaju iz za sad nepoznatih razloga, pilot je tražio da se upale prilazna i rubna svijetla piste, što nije mogao uraditi nitko , osim isključivo školovanih aerodromskog osoblja, te je zbog blizine stanovanja, na Aerodrom Brač došao naš stalni zaposlenik koji je i upalio svijetla koje je tražio pilot nakon čega je helikopter preuzeo pacijenta.
Napominjemo da je Državna uprava za zaštitu i spašavanje do trenutka njihove transformacije imala protokole postupanja za slučaj noćnih intervencija helikoptera na Aerodromu Brač, no očito je da se preustrojem ove službe i prijenosom ovlasti na Civilnu zaštitu RH protokoli nisu naslijedili niti bolje razradili.
Prema tome dade se zaključiti da je u svim segmentima ovog slučaja hitnog prijevoza bolesnika došlo do propusta u postupanju, od prijevoza brzim brodom koji je ugovorno dostupan u Supetru, do nepostojanja heliodroma u jedinicama lokalne samouprave, a da je Aerodrom Brač u ovom slučaju jedini reagirao maksimalno brzo i odradio potrebne radnje za prijevoz pacijenta, unatoč tome što je u ovom jedinstvenom slučaju , pilot imao specifične zahtjeve za paljenje svijetla.
"Aerodrom Brač je inicirao koordinaciju sa Hrvatskom kontrolom zračne plovidbe"
Odmah po spoznaji o događaju, Aerodrom Brač je inicirao koordinaciju sa Hrvatskom kontrolom zračne plovidbe a nastavno i sa zapovjedništvom HRZ u Divuljama kako bi samo inicijativno poboljšali koordinaciju naših aktivnosti i time pokrili lošu koordinaciju drugih institucija , koje bi se za hitan prijevoz bolesnika sa otoka, trebale starati.
Stoga se u ovom slučaju Aerodrom Brač može smatrati kao rješenje problema, a ne uzrok problema, kako se iz teksta može zaključiti. Unatoč uočenim propustima drugih profesionalnih službi, nastojati ćemo u okvirima naše nadležnosti dodatno koordinirati postupke i radnje dionika uključenih u medicinski prijevoz bolesnika vojnim helikopterima, jer ne želimo da zbog propusta drugih aktera bude ugrožen ijedan ljudski život na otoku Braču.
Moram na kraju kazati da je potpisnik ovog dopisa proveo 4 godine rada na hitnom transportu bolesnika koje je organizirao Regionalni Centar za obavještavanje Split u devedesetim godinama te da je ista osoba bila suradnik kod izgradnje heliodroma kod bolnice Firule i bolnice Medarevo u Dubrovniku, čime se može smatrati kompetentnom za ovu temu", kazao je direktor Aerodorma Brač Tonći Peović, MBA profesionalni pilot.