Dr. Joško Kalilić, inicijator i organizator izgradnje helidroma na svim napućenim otocima Splitsko-dalmatinske županije tvrdi da slijetanje stranog helikoptera na hrvatski helidrom zahtijeva određenu pravnu i sigurnosnu proceduru.
Povodom toga poslao je priopćenje za medije. Evo što navodi, prenosimo vam u cijelosti:
"Kao inicijator i organizator izgradnje helidroma na svim naseljenim otocima Splitsko-dalmatinske županije, poznate su mi procedure koje treba provoditi prigodom slijetanja hrvatskih helikoptera ali također i stranih helikoptera koji iz bilo kojeg razloga povremeno mogu sletjeti na neki od naših helidroma.
Hrvatski helidromi u pravilu nemaju carinsku zonu kao ostale zračne luke na kojima slijeću avioni. Međutim, kod najave dolaska stranog helikoptera, bez obzira na razlog, treba upoznati lokalnu carinsku službu kako bi službena osoba mogla dočekati helikopter na helidromu i obaviti uobičajenu carinsku proceduru jer u tom slučaju helidrom postaje privremena lokalna carinska zona dok traje vrijeme od slijetanja do polijetanja stranog helikoptera. U suprotnom moglo bi doći i do raznih zlouporaba.
Također, na helidromu mora biti prisutan dežurni vatrogasac za vrijeme slijetanja i uzlijetanja helikoptera zbog hitne intervencije u slučaju eventualnog incidenta (kod hitnih medicinskih helikopterskih prijevoza vatrogasci su redovito prisutni na helidromu kao i medicinsko osoblje).
U slučaju slijetanja stranih helikoptera procedura je složenija jer uz lokalnog carinika nužno je prisustvo dežurnog policajca iz sigurnosnih i drugih proceduralnih razloga kao i osoblje koje je odgovorno za dolazak stranog helikoptera, odnosno osoba i opreme koja je u njemu.
Slijetanjne stranog helikoptera na jedan od naših helidroma je njegov prvi zemaljski kontakt u Schengenskom prostoru ako dolazi iz zemlje koja ne pripada Schengenu, pa članovi MUP-a trebaju provesti proceduru u skladu s pravilima zemalja EU koje se nalaze u Schengenskom prostoru.
Civilna uprava za kontrolu zračnog prometa mora biti obaviještena o dolasku stranog helikoptera i pratiti njegov let od hrvatske granice do slijetanja na neki od dogovorenih helidroma te mu odobriti slijetanje na njega, uz napomenu, da u slučaju koincidecije preuzimanje hitnih akutnih bolesnika uvijek ima prednost.
Procedura bi iz sigurnosnih razloga trebala biti strožija ( MORH) ako se radi o stranom vojnom ili policijskom helikopteru (važni su detalji o tipu helikoptera i njegovom vlasniku, broju i vrsti putnika te ostalih sadržaja koji se prenose helikopterom).
Srpski policijski helikopter koji je preveo predsjednika RS Milorada Dodika sletio je na helidrom Hvar čiju gradnju sam uz pomoć donatora inicirao, organizirao i svečano otvorio 1997. te do danas (nažalost) ima najveći broj hitnih helikopterskih letova godišnje, posebno u turističkoj sezoni. (od svih helidroma na napućenim otocima naše županije 60% akutnih bolesnika se preuzima s helidroma Hvar na letu za helidrom KBC Split). Jedan je od najljepših helidroma u Hrvatskoj s pogledom na grad Hvar i Paklinske otoke.
Kako je vidljivo iz medija i izjava nekih nadležnih službi ovaj let nije bio najavljen na način da bi se navedene pravno-sigurnosne procedure mogle u cijelosti osigurati i provesti, što teoretski znači, da je helikopter mogao ilegalno prevesti nepoznate osobe i razne ilegalne materijale (npr. oružje, drogu itd.) a da hrvatske vlasti a time i javnost o tome ne bi ništa mogli znati.
Predsjednik države koji je navodno pozvao g. Dodika kao gosta na otok Hvar je prva osoba koja je morala voditi računa i omogućiti provođenje svih zakonski predviđenih procedura koje su navedene kod slijetanja stranog helikoptera (nije bilo carinika, vatrogasca, policajca) zbog pravnih, sigurnosnih pa i političkih razloga", napisao je Dr. Joško Kalilić, inicijator i organizator izgradnje helidroma na svim napućenim otocima Splitsko-dalmatinske županije.