Kada su u pitanju prevare prilikom kupovine najčešće je naglasak na kupovine preko interneta odnosno web kupovine. Međutim, koliko se kupaca u realnom životu svakodnevno susreće s prevarom prilikom, nazovimo ju, izravne kupovine. O tome se rjeđe piše jer se radi o manjim iznosima, koje mnogi smatraju beznačajnim, pa se ni ne vrate u trgovine ili pak ostanu šuteći. Tako je napravila Splićanka čiju smo priču objavili u večernjim satima srijede. Odlučila je javno ispričati kako su joj naplaćene tri vrećice više, aludirajući, da je to jučer bilo tri centa, a sutra može biti puno veći iznos. Ili se može dogoditi većem broju kupaca. Suvišno je spomenuti da većina kupaca niti ne pogleda proizvode koji se nalaze na računu. Naravno, slučajne pogreške su uvijek moguće. Ali, i one koje nisu slučajne.
- Kupila sam jabuke, kelj, tikvu puter i naranče koje su pakirane u mrežici. Spakirala sam kelj i tikvu u jednu vrećicu, jabuke u drugu. Došla doma, a na računu naplaćeno pet vrećica - kazala nam je ranije.
U ranije objavljenom članku pitali smo naše čitatelje što bi oni učinili na mjestu Splićanke, točnije, bi li se vratili u trgovinu.
Podsjetimo, od 1. siječnja 2025. trgovine su uvele naplatu vrlo tankih plastičnih vrećica, koje se najčešće koriste na odjelima s voćem i povrćem, mesnici, ribarnici ili pak na tržnicama. Vrećice, debljine manje od 15 mikrona, koje nazivaju i lagane vrećice najčešće se nalaze u rolama, a koriste se prvenstveno iz higijenskih razloga.
KONZUM: Naplata laganih vrećica na odjelima voća i povrća, mesnice i ribarnice
Ostale obavijesti 27.12.2024
Od 1. siječnja 2025. u našim prodavaonicama na odjelima voća i povrća, mesnice i ribarnice naplaćivat će se korištenje laganih vrećica po cijeni od 1 centa po komadu.
Sukladno Pravilniku o ambalaži i otpadnoj ambalaži, plastičnim proizvodima za jednokratnu uporabu i ribolovnom alatu koji sadržava plastiku, koji podrazumijeva naplatu laganih vrećica, od 1. siječnja 2025. u našim prodavaonicama na odjelima voća i povrća, mesnice i ribarnice naplaćivat će se korištenje laganih vrećica po cijeni od 1 centa po komadu.
Pozivamo kupce da odgovorno koriste plastične vrećice kako bismo zajedno doprinijeli smanjenju plastičnog otpada.
Vidimo se! - napisali su iz Konzuma na svojoj stranici.
STUDENAC
- Od 1. siječnja 2025. godine, sukladno novom Pravilniku o ambalaži i otpadnoj ambalaži, Studenac uvodi naplatu laganih plastičnih vrećica za voće i povrće po cijeni od 1 centa po komadu.
Istovremeno, Studenac je iz upotrebe uklonio vrećice za pekarske proizvode s plastičnim 'prozorčićima' i zamijenio ih papirnatim vrećicama koje su za kupce besplatne, odnosno kao takve ne podliježu naplati prema novom Pravilniku.
Kupcima je omogućeno vaganje voća i povrća prikladne veličine bez kupnje vrećica ili uz korištenje vlastitih vrećica za kupnju. Ovim promjenama Studenac podržava prakse očuvanja okoliša i potiče smanjenje korištenja plastike u svakodnevnoj upotrebi, čime dodatno naglašava svoju posvećenost održivosti i odgovornom poslovanju - priopćili su iz Studenca.
Cijena od 0.01 euro, koju su trgovci sami odredili, dakle vrijedi u trgovinama u Hrvatskoj sukladno novom Pravilniku o ambalaži i otpadnoj ambalaži.
Što o svemu kažu iz Udruge za zaštitu prava potrošača 'Splitski potrošač – Split'?
S obzirom na to da je članak objavljen na našem portalu izazvao velik interes javnosti odlučili smo se obratiti Udruzi za zaštitu prava potrošača 'Splitski potrošač – Split'.
Zanimalo nas je li spomenuta udruga do sada primila upit/molbu od strane građana, a vezano za naplatu vrećica s odjela voća i povrća, mesnice ili ribarnice.
- Imamo jako mnogo različitih upita potrošača po pitanjima naplate vrlo tankih vrećica i već je većini poznato da trgovci od 01. siječnja imaju zakonsku obvezu da naplaćuju vrlo tanke kesice. No, to ovdje i nije sporno - odgovara nam referirajući se na naš članak:
- Trgovac je ovdje gospođi naplatio više vrećica nego što je stvarno koristila prilikom ove kupovine. U takvim slučajevima, jednako kao i u slučaju da je bilo koji drugi proizvod pogrešno ili višestruko naplaćen, potrošač se prvo trgovcu treba obratiti sa zahtjevom za povratom pogrešno naplaćenog iznosa. S obzirom da nije rijetkost da trgovci pri naplati rade ovakve i slične pogreške, uvijek savjetujemo potrošače da prekontroliraju račune prilikom plaćanja ili odmah nakon, dok su još u trgovini, jer kasnije je u pravilu teže dokazivati pogrešku.
Ali čak i kada se naknadno utvrdi greška ili bilo kakvo kršenje prava, treba slijediti zakonom propisanu proceduru i trgovcu uputiti pisani prigovor - dodaje predsjednik udruge, Vlado Biljarski.
Kako se upućuje prigovor?
- Prigovor se trgovcu upućuje sukladno tzv. "Obavijesti o načinu podnošenja prigovora potrošača", koja prema zakonu mora biti vidljivo istaknuta u svim poslovnim prostorijama i na mrežnim stranicama svakog trgovca. Prigovor se tako može poslati poštom na adresu sjedišta trgovca ili e-mailom na ostavljene adrese u spomenutoj "Obavijesti", a trgovac je zakonski obvezan, naravno, primiti pisani prigovor potrošača i u svojim poslovnim prostorijama, trgovinama, te o zaprimljenom prigovoru potrošaču u tom slučaju odmah izdati i pisanu potvrdu o primitku istog.
Na uredno zaprimljen pisani prigovor, svaki trgovac obavezan je pismenim putem odgovoriti potrošaču u roku od najviše 15 dana. Ako trgovac ne odgovori u tom roku, kao i u slučaju da potrošač primi odgovor kojim nije zadovoljan, tada potrošač zakonski stječe pravo da se obrati prijavom Državnom inspektoratu, priloži pisanu korespondenciju sa trgovcem, te zatraži njihovo postupanje. Naime, Državni inspektorat ima zakonske ovlasti da utvrdi i ocijeni sve okolnosti slučaja, te da naloži trgovcu kako da postupi i eventualno pokrene druge mjere iz svoje nadležnosti. Na taj način potrošač dolazi do ostvarivanja svojih prava u ovim i sličnim situacijama - zaključio je Biljarski, predsjednik Udruge za zaštitu potrošača 'Splitski potrošač - Split'.
Greške u naplati, kao što je ova koja se dogodila našoj sugrađanki s pogrešno naplaćenim vrećicama, nisu rijetke u trgovinama, a potrošači imaju zakonsko pravo tražiti povrat pogrešno naplaćenog iznosa. Savjetuje se da potrošači odmah provjere račune kako bi izbjegli daljnje komplikacije i osigurali zaštitu svojih prava. U slučaju nesuglasica, zakonski postupak uključuje upućivanje pisanog prigovora trgovcu, a ako trgovac ne odgovori u zakonskom roku, potrošači mogu zatražiti pomoć od Državnog inspektorata. Važno je da se potrošači informiraju o svojim pravima i ne oklijevaju poduzeti korake kako bi ih zaštitili.