Kapitalnim djelom hrvatske vokalne literature, „snažnom i potresnom” Hrvatskom misom u d-molu, op. 86, Borisa Papandopula obilježit će se glazbeni dio svečanog otvorenja treće koncertne sezone Hrvatskog doma Split.
Veličanstvenu Misu izvode Zbor Hrvatske radiotelevizije i ugledni domaći solisti pod ravnanjem maestra Tomislava Fačinija. Ova „monumentalna muzička freska koja sažima elemente glazbenog govora uzdignutog na razinu umjetničkog kazivanja” nastala je 1939. godine, za Papandopulova trogodišnjeg boravka u Splitu.
Praizvedena je 1942. godine u Hrvatskom glazbenom zavodu uz 80. obljetnicu Hrvatskog pjevačkog društva Kolo, kojemu je i posvećena. U povodu 30. obljetnice skladateljeve smrti i 80. godišnjice djelovanja Zbora HRT-a snimljena je na nosač zvuka u izvođačkoj postavi koja će se predstaviti splitskoj publici isti dan u 19 sati u Glazbenom salonu Jakova Gotovca.
Obilježit će se glazbeni dio svečanog otvorenja treće koncertne sezone Hrvatskog doma Split
Boris Papandopulo: Hrvatska misa u d-molu, op. 86, za mješoviti zbor, sopran, alt, tenor i bariton solo a cappella
ZBOR HRVATSKE RADIOTELEVIZIJE
DARIJA AUGUŠTAN, sopran
MARTINA GOJČETA SILIĆ, mezzosopran
STJEPAN FRANETOVIĆ, tenor
ROBERT KOLAR, bariton
TOMISLAV FAČINI, dirigent
Raspored događanja - Svečano otvorenje Koncertne sezone 2022./2023
19 sati - Glazbeni salon Jakova Gotovca (III kat) 19:00 Predstavljanje CD-a Zbora HRT-a, Boris Papandopulo: Hrvatska misa
Predstavljači:
• mo. Tomislav Fačini, dirigent
• Ana Vidić , producentica izdanja
• Marin Kaporelo, v.d. ravnatelja HDSt
• Darija Auguštan, sopran
• Martina Gojčeta Silić, mezzosopran
• Stjepan Franetović, tenor
• Robert Kolar, bariton
20 sati – Svečana dvorana Hrvatskog doma u Splitu
Boris Papandopulo: Hrvatska misa u d-molu, op. 86, za mješoviti zbor, sopran, alt, tenor i bariton solo a cappella
ZBOR HRVATSKE RADIOTELEVIZIJE
DARIJA AUGUŠTAN, sopran
MARTINA GOJČETA SILIĆ, mezzosopran
STJEPAN FRANETOVIĆ, tenor
ROBERT KOLAR, bariton
TOMISLAV FAČINI, dirigent
HRVATSKA MISA op. 86., skladana je preko ljetnih praznika 1939. u Samoboru. Ona nije moje prvo djelo na području crkvene glazbe. U svom stvaralačkom radu do sada sam napisao već nekoliko djela duhovnog glazbenog obilježja…
Moj trogodišnji boravak i rad u Splitu otvorio mi je baš na području duhovne naše glazbe široke i nove poglede. U onom romantičnom i za mene nezaboravnom okolišu imao sam mnoge prilike upoznati originalno i izvorno dalmatinsko crkveno pučko pjevanje. Upoznao sam stare i iskonske crkvene običaje, koji još dandanas žive u onome dijelu našega naroda. Usmenom predajom sačuvala se na mnogim mjestima iskonska ona crkvena pučka popijevka u koju sam produbljivao, koja me je upravo zanijela i koja me je inspirirala za mnoga duhovna glazbena djela. Ta su djela radi originalnosti svojih motiva svratila na sebe pozornost i najveću pažnju…
Uz brojna manja djela (obrade tipičnih dalmatinskih božićnih napjeva kao na pr. Spavaj ditiću..., Veseli se majko Božja, U se vrime godišta..., Pivanje Drugo (Psalam drugi) itd., nastala je i moja MUKA GOSPODINA NAŠEGA ISUKRSTA, oratorij za muški zbor i sole a cappella. O ovom djelu, s kojim sam do sada polučio svoj najveći uspjeh izvodeći ga sa splitskim glazbenim društvom Zvonimir u starodrevnim katedralama Splita, Trogira i Šibenika…
Ova Hrvatska misa u d-mollu napisana je za veliki mješoviti zbor, sopran-, alt-, tenor- i bariton-solo a cappella. Izvedba njenih šest dijelova traje otprilike jedan sat. Djelo je napisano a cappella, tj. bez ikakve pratnje bilo orkestra bilo orgulja…
Moje je skromnog mišljenje, da je ova Hrvatska misa po svojoj glazbenoj i idejnoj koncepciji skladana na svoj poseban i individualan način i da će ona pridonijeti makar maleni kamičak u izgradnji naše vokalne, a naročito duhovne glazbene literature… Boris Papandopulo (Zagreb, 1942.)