Završnom konferencijom za medije u atriju Grada Splita priveden je kraju projekt „Biraj biciklu!“. Tijekom nešto manje od dvije godine, projekt je obuhvatio osam jedinica lokalne samouprave u kojima je već do sada angažirao 47.000 registriranih korisnika!
Konkretno, na području grada Splita, ujedno i nositelja projekta, te ostalih partnera Trogira, Solina, Kaštela, Dugopolja, Dicma, Klisa i Podstrane postavljen je 41 novi terminal s ukupno 242 bicikla, od čega 116 klasičnih i 126 električnih. Projekt, čija ukupna vrijednost iznosi 13,6 milijuna kuna, sufinanciran je sredstvima Europske unije iz Kohezijskog fonda.
Nadalje, izgrađene su dvije biciklističke prometnice i pješačke staze u Splitu i Trogiru, a izrađena je i studija potencijala razvoja biciklističkih prometnica, što je temeljni dokument budućeg integriranog sustava biciklističkih prometnica na ovom području.
U gradu pod Marjanom postavljeno je 16 novih terminala s ukupno 50 električnih i 20 klasičnih bicikala, a u uvali Trstenik napravljena je biciklistička staza. Gradonačelnik Splita Ivica Puljak zadovoljan je rezultatima.
- Ovaj projekt ujedinjuje puno komponenti modernog društva te povezuje općine i gradove koji su dijelom Urbane aglomeracije. Vjerujem da ćemo kroz sljedeće projekte napraviti još više biciklističkih staza te izgraditi dovoljno parkirališta kako bi se oslobodili pješački i biciklistički koridori. Koristim ovu priliku čestitati svim suradnicima koji su sudjelovali u projektu na ugodnoj i uspješnoj suradnji i nadam se da ćemo realizirati još ovakvih zajedničkih projekata. - rekao je Puljak.
Koliko je projekt „Biraj biciklu!“ uhvatio maha u Splitu, najbolje su pokazale riječi Ante Gustina, u ime zajednice ponuditelja Hrvatski Telekom i Sustav javnih bicikli, odnosno Nextbikea:
- Nextbike je prisutan u 350 gradova u svijetu i po broju najmova na dnevnoj bazi grad Split je u top 5 gradova na svijetu! To nas čini ponosnima jer infrastruktura još nije dovoljno razvijena. Imamo i rekordera koji je na istom biciklu prešao 86 kilometara, od Splita do Šibenika, a jedan se bicikl iznajmio čak 36 puta u istom danu.
Osim u Splitu, biciklistička je prometnica izgrađena i u Trogiru. Duga je 450 metara, ima pješačku stazu i nalazi se u sklopu šetnice i obalnog pojasa Brigi – Lokvice. Dijana Bojić, zamjenica pročelnika Upravnog odjela za komunalno gospodarstvo i investicije grada Trogira rekla je kako su početni rezultati iznad njihovih očekivanja.
- Od srpnja ove godine do prosinca imali smo 450 registriranih korisnika i 1800 najmova. Dobili smo ljepšu vizuru grada, praktički i novu rivu“, zadovoljno će Bojić. Naglasila je i kako Trogir neće tu stati.
- Želimo još tri postaje, napravili smo projektnu dokumentaciju za nastavak šetnice do rezervata prirode Pantan, a trenutno smo u postupku izrade dokumentacije koja bi nastavila šetnicu i prema zapadu, do starog gradskog mosta. – rekla je Bojić.
U Kaštelima, koja bilježe 750 korisnika i čak 2400 najmova u svega par mjeseci, postavljeno je šest terminala s 30 električnih i 30 klasičnih bicikli. Dogradonačelnica Jadranka Matok-Bosančić također se pohvalila izvrsnim učinkom.
- Već smo u prvom mjesecu imali dosta najmova naših građana i posjetitelja. Korištenje bicikala doprinosi boljem mentalnom i fizičkom zdravlju. Kaštela imaju obalu dugu 20 kilometara i na ovaj način želimo ju rasteretiti od automobila. – rekla je.
Projekt „Biraj biciklu!“ zaživio je i u Solinu u kojemu se sustav javnih bicikala nadogradio te sada grad ima ukupno osam terminala. Marijana Žižić, pročelnica Upravnog odjela za gospodarstvo, zaštitu okoliša i europske fondove, najavila je izgradnju još dvaju terminala koji će zasigurno dodatno „podebljati“ učinak od dosadašnjih 760 korisnika i 1500 najmova.
- Što više ljudi budu koristili bicikle, a manje automobile, to će biti više prostora za biciklističke staze. - poentirala je Žižić.
Zadovoljni su i u Dugopolju. Viša savjetnica za proračun i financije te općine Marija Čipčić rekla je kako je sada svako naselje općine spojeno s urbanijim dijelom, ali je i podvukla kako je važno probuditi svijest korištenja javnih bicikala i kod domaćih ljudi, a ne samo posjetitelja:
- Građani su još malo skeptični jer uglavnom svi kod kuće imaju bicikle, ali polako se počinje i to mijenjati. - dodala je Čipčić.
Početni su koraci napravljeni, temelji postavljeni, no posao tu ne završava. Dapače, tek počinje. Kako bi se dalje nastavila razvijati biciklistička infrastruktura, izrađena je studija potencijala razvoja biciklističkih prometnica. Izrađeni dokument temelji se na dokumentu „Plan održive urbane mobilnosti grada Splita do 2030. godine (SUMP)“ koji definira potencijale razvoja biciklističkog prometa kao dokument nadogradnje SUMP-a. Vedrana Franić, v. d. pročelnice Službe za razvoj grada Splita, otkrila je najvažnije zaključke te studije.
- Mi kao jedinice lokalne samouprave moramo oformiti tim koji će sagledati problematiku prostorno-planske dokumentacije u koju moramo uključiti i pojmove biciklističke infrastrukture poput multimodalnosti, e-mobilnosti i ostalih nužnih elemenata. U planu je i stvaranje intermodalnih čvorova. Jako je važno i da terminali budu blizu stanica javnog gradskog prijevoza, kao i smanjiti onečišćenje te popularizirati prijevoz s nultom emisijom. Što se Splita tiče, interes je ogroman. Imamo preko 34 tisuće najmova u jednom mjesecu, jako smo zadovoljni. – istaknula je Franić.
Ukupna vrijednost projekta „Biraj biciklu!“ iznosi 13.609.435,83 kuna, a sufinanciran je sredstvima Europske unije iz Kohezijskog fonda s 10.893.396,68 kuna, u sklopu ITU Poziva „Urbana mobilnost – Razvoj sustava javnih bicikala na području Urbane aglomeracije Split“.