Splitska umjetnica Nenni Delmestre prva je latica ovogodišnje manifestacije „Splitski cvit“.
„Splitski cvit“ je manifestacija koja se održava već desetu godinu zaredom, a u prvi plan stavlja žene koje su svojim trudom i zalaganjem učinile mnogo za svoju okolinu, posebice za Grad Split.
Naime, tradicionalna manifestacija „Splitski cvit“ se održava na Dan žena, da bi se naglasila uloga žene u društvu, a u slučaju "Splitskog cvita" u fokusu su žene koje su svojim društvenim djelovanjem na bilo koji način zadužile svoj Split. Trebala bi se održati i ove godine u Muzeju grada Splita, a sve pod budnim okom organizatora iz udruge „Naš kvart“ koja je prije gotovo devet godina pokrenula ovu lijepu priču u gradu podno Marjana.
Bila je poznata sportašica, no umjetnost je bila jača
Prva latica je značajna i vrijedna splitska umjetnica Nenni Delmestre.
Poznata je i kao vrlo vrijedna i temeljita umjetnica, o čemu bi sigurno mogli svjedočiti gotovo svi oni s kojima je radila u brojnim kazalištima i scenama u Hrvatskoj i inozemstvu, što je vidljivo i iz njene impresivne biografije. U ranoj mladosti bila je poznata i cijenjena sportašica, a ljubav prema umjetnosti bila je jača.
Nenni Delmestre, vrhunska intelektualka zasigurno, zaslužuje biti jedna od Splitskih latica.
Rođena je u Splitu gdje živi do svoje osamnaeste godine kada dobiva američku stipendiju i odlazi na studij.
Na Međunarodnom Sveučilištu Floride, Miami, USA, diplomira tehnologiju komunikacija 1981. godine, te na istom sveučilištu diplomira kazališnu režiju s najvišim ocjenama i odličjima dekana.
Od tada režira u Hrvatskoj, Sloveniji, Venezueli, Meksiku, Italiji i Makedoniji. Njene početne režije u splitskom HNK (Više od ljubavi, Pustolov pred vratima, Palikuće), kao i na Splitskom ljetu (Šimun Cirenac), u životu splitskog kazališta označavaju početak "Novog vala” (A. Kudrijavcev, Slobodna Dalmacija). 1997. postaje kućna redateljica HNK-Split u kojem je režirala 34. predstave. Ostvaruje uspješne suradnje sa sva četiri Hrvatska narodna kazališta, te kazalištima ITD, Gavella, Kazalište Marina Držića, HNK u Zadru, HNK u Šibeniku kao i festivalima Splitsko ljeto i Dubrovačke ljetne igre. Na poziv velikog južnoameričkog kazališnog maga Carlosa Gimeneza u Venezueli režira Woyczeka koji se uspješno predstavlja na Međunarodnom kazališnom festivalu u Caracasu, a potom i Lorcinu Krvavu svadbu u Teatru Bellas Artes u Maracaibu. Na poziv Tomaža Pandura u Mariboru režira kultnu predstavu Zona sumraka, čime započinje njen kontinuirani rad u slovenskim kazalištima u kojima je do sada režirala 17. predstava.
Dobitnica je brojnih nagrada i priznanja, odlikovana je i Redom Danice hrvatske s likom Marka Marulića
Prevodi dramske tekstove s engleskog, španjolskog i talijanskog jezika. Objavljuje eseje o kazalištu u zemlji i inozemstvu. Izbornica je Marulićevih dana (2009. i 2010. godine), Malog Marulića (2012.-2014. godine), Međunarodnog festivala djeteta u Šibeniku (2013.-2017. godine), te je članica povjerenstva za Nagradu Marin Držić (2018. - 2021. godine).
Režirala je 80 predstava, a gotovo sve njene predstave prikazane su na domaćim i međunarodnim festivalima, gdje su ovjenčane sa šezdesetak nagrada.
Među važnije nagrade spadaju četiri Marula za režiju i tri za najbolje predstave na Marulićevim danima; Pustolv pred vratima (1991.), Milana Begovića, te Otac (2001.), Nosi nas rijeka (2002.) i Kašeta brokava (20016.) Elvisa Bošnjaka.
Dobitnica je nagrade Judita za Krležinu Salomu (1993.). Dvaput je dobitnica nagrade Marko Fotez za najuspješnijeg umjetnika u Drami HNK Split u sezonama 2004/2005 za režiju predstava Oluja W. Shakespearea i Hajdemo skakati po tim oblacima, Elvisa Bošnjaka, i u sezonama 2019/2020 za režije predstava Kušnja Arthura Millera i Laponija Cristine Clemente i Marca Angeleta. U međunarodne uspjehe izdvaja se Velika nagrada publike i Nagrada žirija za najbolju predstavu (2008.) za predstavu Metoda Grönholm Jordia Galcerana na Slovenskom festivalu komornog kazališta, a njena predstava Ime, Matthieua Delaportea & Alexandrea de la Patellierea dobitnica je Nagrade žirija za najbolju predstavu, na međunarodnom festivalu Osmijeh Sarajeva (2017.)
Za njen doprinos hrvatskoj kulturi, 2016. godine predsjednica Republike Hrvatske, Kolinda Grabar Kitarović odlikovala ju je Redom Danice hrvatske s likom Marka Marulića.
Sve je ovo bio povod da popričamo s izuzetnom i simpatičnom splitskom umjetnicom Nenni Delmestre.
Evo što je sve otkrila u razgovoru za Dalmaciju Danas...
Nenni otkrijte nam, kada je počela vaša ljubav prema umjetnosti?
- Još kao dijete sam zavoljela umjetnost. Moji roditelji redovito su išli u kazalište, pa je sve tada krenulo. Ljubav je došla sama od sebe. Sjećam se prve predstave koju sam u životu gledala. To je bila komedija "Kate Kapuralica" sa Zdravkom Krstulović i Asjom Kisić. Sjećam se jednom ogromnog uzbuđenja, sve u meni je treperilo kada sam došla u kazalište i gledala tu predstavu.
Isti osjećam imala sam kada sam gledala i filmove. Od početka sam osjećala strašnu privlačnost prema umjetnosti, kazalištu, filmu...
Ipak, volite i sport. Školovali ste se na prestižnim međunarodnim sveučilištima. Malo nam dočarajte, kako je došlo do toga?
- Dobila sam sportsku tenisku stipendiju jednog sveučilišta u Texasu, i to je moj prvi kontakt s nekim sveučilištem u Sjedinjenim američkim državama.
Nakon toga sam se prebacila u Miami na jedno drugo sveučilište koje je među 300 najboljih sveučilišta u svijetu. Tu su bili uistinu fenomenalni uvjeti za studiranje, imate sve mogućnosti, sve što poželite. Prvi studij koji sam završila, bila je tehnologija komunikacija, tada sam još uvijek posjedovala tenisku stipendiju. No, ubrzo sam na neki način prepoznata od dekana fakulteta koji mi je ubrzo ponudio akademsku stipendiju. Diplomirala sam i kazališnu režiju, dobivala sam najviše ocjene i odličja i uvrštena sam u knjigu najboljih američkih studenata iz moje generacije.
Dobitnica ste i brojnih nagrada i priznanja, teško ih je sve nabrojati. Možete li neku izdvojiti, neku koja vam je najbliža srcu?
- Nagrade su lijepe, to je priznanje za vaš trud i rad. Naravno, onu prvu pamtite najdulje, kao i sve prvo u životu. Međutim, sve što je uslijedilo nakon toga je vrijedno. No, odmah da vam kažem, ne bavim se ovim poslom zbog nagrada, ovo je moj način komuniciranja. Jednostavno, umjetnost je moja potreba...
Za vaš doprinos hrvatskoj kulturi, 2016. godine predsjednica Republike Hrvatske, Kolinda Grabar Kitarović odlikovala vas je Redom Danice hrvatske s likom Marka Marulića. Priznat ćete da ste zbog toga izuzetno ponosni, to se dogodi samo jednom u životu...
- Naravno, jako sam ponosna zbog toga, zbog te vrijedne nagrade i priznanja. Moram napomenuti da je u tom vremenu savjetnik našoj bivšoj predsjednici bio nekadašnji splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara, i mogu slobodno reći da je zahvaljujući njemu 'probijen štit' centralizacije hrvatske umjetnosti. Nakon toga se umjetnički pogled malo više proširio. I na tome sam mu vrlo zahvalna.
Kako danas živite i djelujete, korona virus je zavladao svijetom? Kako umjetnici provode ove teške dane, možemo već sada reći - i godine?
- Živimo u stresu kao i svi ostali. Svi smo u istim problemima... No, ja se nadam da ćemo svi iz ovoga izaći bolji i jači. Vjerujem da ćemo uspjeti.
Srećom, ovu godinu sam provela zdrava, te sam imala tri premijere. Jedna u HNK Split, također, premijerno sam predstavila slovensku verziju "Laponije", i sada, u kazalištu HNK Zadar imamo najnoviju premijeru (29. prosinca) predstave "Kredit".
Tako da, unatoč stresu, nije me uništila korona. Svima nam je isto.
Jedna ste od latica tradicionalne manifestacije "Splitskog cvita". Je li vam velika čast što ste se našli na ovom popisu vrijednih splitskih žena?
- Velika mi je čast. Split ima značajne žene koje su na svim poljima ovog grada napravile velike pomake. Sve splitske latice su znamenite i vrijedne žene.
Obično se kaže da žena drži tri kantuna kuće, ali često su to i četiri kantuna. Mislim da u gradu podno Marjana, postoje žene koje drže puno kantuna našeg grada, a zapravo su nevidljive. Ovo je sjajna inicijativa, i iznimno sam ponosna što sam jedna od latica "Splitskog cvita".