Članovi Zajedničke liste Akcije mladih i Nezavisne liste mladih Kaštela obratili su nam se po pitanju prometa i na koji način oni smatraju da se treba pristupiti pitanju rješavanja prometa u Kaštelima. Kažu da je pitanje prometa i gradskih prometnica jedno od temeljnih pitanja koje nas određuje kao grad, a gledajući općenito stanje naših prometnica, da ne zaslužujemo visoku ocjenu.
Gledajući trenutno stanje prometa u Kaštelima najveći problem su opasne glavne gradske prometnice na pojedinim lokacijama, vrlo loše stanje manjih nerazvrstanih cesta i ulica te sve veći nedostatak parking mjesta. Također je veliki problem i potencijalna opasnost po živote građana nekoliko neosiguranih željezničko-cestovnih prijelaza, pogotovo neosigurani željezničko-cestovni prijelazi u Lukšiću i Sućurcu, gdje su česte i nesreće.
Opasno raskrižje Škabrnjske ulice i Kaštelanske ceste
Određene lokacije glavnih gradskih prometnica koje su vrlo frekventne su loše izvedene s aspekta sigurnosti. Posebno je opasno raskrižje Škabrnjske ulice i Kaštelanske ceste u Štafiliću, gdje se zbog velikog prometa za Zračnu luku Split i slabe preglednosti često događaju sudari. Najbolje je rješenje izgradnja kružnog toka, isto kao i na raskrižju ispod Lidla u Sućurcu. Kaštela su jedan od rijetkih velikih gradova koji nema niti jedan kružni tok, dok su ova dva kružna toka osim nužno potrebna i lako izvediva, samo treba imati volje.
Stanje velikog broja kaštelanskih nerazvrstanih cesta i ulica je veliki problem Grada, jer se na brojnim dijelovima ne mogu niti mimoići dva auta. S obzirom na to da proširenje gradskih prometnica iziskuje znatna sredstva, Grad bi prvo trebao napraviti strategiju proširenja gradskih prometnica, s potrebnim iznosima i rokovima provedbe. Temeljem usvojene Strategije te u skladu s usvojenim planom prioriteta, trebalo bi izraditi projekte proširenja pojedinih ulica, a s kojim bi se projektima moglo aplicirati radi sufinanciranja. To je osnova, odnekud se mora krenuti rješavati ovaj veliki gradski problem.
Nedostaje parkirališnih mjesta
Gradu sve više nedostaje parking mjesta, dok se na području Donjih Kaštela kod Plavog Jadrana treba planirati jedna višeetažna garaža koja bi velikim dijelom uklonila auta s rive u tom dijelu grada. Problem su i označena parking mjesta uz šetnicu u Donjim Kaštelima, koja nisu propisne veličine te koja nikada nisu dobila dozvolu od policijske uprave, mada su unatoč tome u funkciji.
Prostornim planom je već dugo vremena predviđena prometnica koja prolazi između dvije glavne ceste od područja Adriachema do Škabrnjske ulice. Navedenu prometnicu treba što prije početi rješavati, a da je volje i pameti, ispod iste bi se ukopala buduća podzemna prigradska željeznica za Zračnu luku Split. Ali s obzirom na to da ipak živimo u Kaštelima, tu temu nećemo mnogo spominjati jer nama za jedan nogostup treba dugo, a kamoli za ovaj projekt, smijat će nam se ljudi što govorimo, iako priča stoji.
Nesreće na pružnim prijelazima
Veliki problem su neosigurani željeznički prijelazi, nažalost smo svjedoci čestih nesreća na takvim prijelazima. Nužno je u što kraćem roku osigurati barem dva najopasnija prijelaza, kako u Lukšiću tako i Sućurcu te urediti još dva željeznička stajališta – Lukšić i Rudine. Također, podvožnjak ispod pruge u Kambelovcu je vrlo nizak i kao takav potpuno neadekvatan za promet malo viših teretnih auta.
U pojedinim naseljima potrebna je potpuno nova strategija rješenja prometa, pa bi tako za Radun bilo prihvatljivo rješenje pokraj groblja da cesta prati groblje dok bi tek prava stvar bila cesta ispod pruge poviše groblja s tim da bi se tada prebacivanjem na novu trasu mogao ukinuti postojeći željezničko-cestovni prijelaz u Radunu, jedan od najfrekventnijih prijelaza. Međutim, to sve treba biti dio gradske strategije prometa odnosno gradskog masterplana koji bi morao ponuditi najbolja i optimalna prometna rješenja.
Problem tunela Kozjak
Za kraj smo ostavili pitanje tunela Kozjak, tunela koji se pokušava progurati već preko 15 godina, a koji bi uništio veliki dio kaštelanskog zaleđa. Točno je da treba podržati svaku ideju u svrhu napretka te pogotovo bolje prometne povezanosti, ali se ovdje pozornost morala posvetiti i tome da bi izgradnjom tunela i pristupnih cesta nepovratno devastirali veliki dio kaštelanskog zaleđa, koje danas jest zapušteno, ali što ne znači da se jednog dana neće staviti u funkciju razvoja poljoprivrede, elitnog turizma s odgovarajućim sadržajima... Također nije izrađena cjelokupna simulacija pritiska prometa s A1 na postojeće ceste koje su i bez toga zagušene, pogotovo na prilazu Splitu. S obzirom na sve navedeno, mišljenja smo da se novci predviđeni za tunel mogu iskoristiti u mnogo bolje, trenutno potrebnije svrhe.
Međutim, što se tiče trase tunela ne postoji niti suglasje velikog dijela mještana Kaštela, pogotovo iz Kambelovca, koji su jasno kazali što misle o tome prilikom izlaganja studije o utjecaju na okoliš, koju su izvođači htjeli progurati za vrijeme lanjskog lockdowna. Ovo se pitanje ne može riješiti bez velike podrške građana, koja trenutno ne postoji, pa je možda najbolje to pitanje riješiti na gradskom referendumu pa neka većina građana odluči jednom za svagda. Sve drugo je neozbiljno, kako za ovaj projekt, tako i sama Kaštela, bez obzira na to koliko tko pokupovao zemlje uz predviđenu trasu.