Grad Drniš i mala općina Ružić u Šibensko-kninskoj županiji nisu potpisale ugovor o pružanju komunalne usluge prijevoza putnika te nadoknadi troškova prijevoza putnika u javnom prometu, na temelju europske uredbe 1370. Sličan je to slučaj kao i u Dugom Ratu, zbog kojega je bi autobusi Prometa mogli prestati pružati usluge u ovim gradovima i općinama.
Stanovnici dijela drniškog područja strahuje da će izgubiti ovu važnu autobusnu liniju prema Splitu.
"Ne treba ni govoriti što bi gašenje linije značilo za ljude koji rade u Splitu, za studente, učenike i sve one druge koji ne mogu do Splita stići na drugi način. Isto tako, lokalno stanovništvo, pa i iz općine Drniš (Kričke), većinom staračko, ostaje bez mogućnosti da dođe do pošte, banke, trgovine, ljekarne, liječnika. Ugrožava im se kvaliteta života" - požalila nam se čitateljica iz Drniša.
Hoće li Promet zaista ukinuti linije prema Drnišu, upitali smo drniškog gradonačelnika Josipa Begonju.
- Moj zamjenik je bio na sastanku koji je organizirao župan. U međuvremenu se mijenjala Uprava Prometa u odnosu na prvi kontakt koji je bio prije nekih četiri ili pet mjeseci.
Tada nam je ponuđeno nešto što je išlo po sistemu "uzmi ili ostavi", to znači, da nam je rečeno da moramo sudjelovati u sufinanciranju.
Promet je napravio neku svoju internu statistiku, gdje su rekli da ima devet linija, te devet putnika po jednoj liniji. To bi nas koštalo oko 430.000 kuna koje bi mi morali iz Proračuna izdvojiti za sufinanciranje. Karta od Drniša do Splita košta 27 ili 28 kuna, što je zaista niska cijena. Od Drniša do Šibenika nama je cijena oko 35 kuna.
Promet je u ukupnoj masi svoga poslovanja prema svim dislociranim odredištima, a to znači ne samo prema Drnišu, stvorio manjak od oko 5 milijuna kuna godišnje - kazao nam je gradonačelnik te nastavlja:
- Prva je stvar da mi tih novaca nemamo. Drugo je upitno da li na devet linija ima devet putnika po liniji, a treće je da li nama uopće treba devet linija.
"Ne treba nam devet linija, nego tri ili četiri linije maksimalno"
Mi smo spremni sufinancirati kartu, ali ne u tom iznosu. Dalje, ne treba nam devet linija, nego tri ili četiri linije maksimalno. I zadnje, ne može Uprava imati mogućnost donijeti odluku da karta skoči primjer s 28 na 55 kuna. To bi nama automatski povećalo davanja.
Imali smo sastanak kod župana Pauka, pokušao se naći neki model može li Šibensko-kninska županija sudjelovati u sufinanciranju. Nismo dobili nikakav pisani zaključak može li ili ne može, nego je dogovoreno da se u iduća dva mjeseca, a to bi bilo do kraja srpnja, napravi ponovna analiza i da se još jednom sastanemo i vidimo što se može napraviti.
U sličnoj situaciji je naša susjedna općina Ružić, koja financijski još gore stoji nego Drniš.
Zaključak je da ćete opet pokušati sjesti?
- Uz dužno poštovanje prema Splitu, znam o čemu se tu vjerojatno radi. Postoji puno veći interes putnika mjesta Crivac. To su ljudi, koji osim što su unutar Splitsko-dalmatinske županije, također tamo rade, ili djeca idu u srednju školu, fakultete i tako dalje.
Njima je potrebno tih devet linija koje idu prema Crivacu, a oni bi nastavili dalje prema Drnišu, gdje su 3/4 autobusa prazne i nama kao Gradu nije potreban toliki broj linija.
Nemamo više stanovništva kao prije rata, a ovaj kraj je demografski opustošio. U najgorem slučaju morat ćemo naći rješenje prijevoza od Drniša do Crivaca, pa da tamo putnici presjedaju - zaključio je gradonačelnik.
Svoje viđene ove problematike iznio nam je direktor Prometa, Miroslav Delić.
- Za Grad Drniš i Općinu Ružić vrijede ista pravila kao i za ostale. Moraju imati potpisan ugovor ako ćemo obavljati uslugu javnog prijevoza, da bi mogli koristiti nove autobuse i budući sustav ticketinga.
Što se tiče broja linija, oni su ti koji to određuju. Ako smanje na dvije linije dnevno, mi ćemo se toga držati. O broju linija, odnosno kilometraži, direktno ovisi ukupan trošak. Dogovor je da će Drniš do kraja srpnja dati odgovor na pitanje mogu li broj sadašnjih polazaka i ovakvu kilometražu podnijeti taj trošak ili eventualno imaju prijedlog o smanjenju broja polazaka u oba pravca što bi iziskivalo manja sredstva. To je bio prijedlog župan Pauka da se napravi reduciran broj polazaka koji bi se mogao odvijati - kazao nam je Delić.
Direktor Prometa nam je komentirao i cijenu putne karte.
- To ne ovisi o nama. Ako će oni to povisivati, može biti i 100 kuna. Ne možemo povisiti cijenu na cijeloj liniji jer Općina Muć pokriva troškove na svom području za cijenu karte. Obično se želi da cijena za građane bude što manja, a ne obrnuto.
Delić nam je potvrdio da kroz srpanj slijede novi razgovori Prometa i ovih jedinica lokalne samouprave. Promet će dostaviti troškove prvog kvartala aktualne godine da se procijene troškovi za 2019., a onda će se donijeti konačna odluka.
Veliki rashodi i velika kilometraža
Delić je na kraju naglasio da se ne radi o pokrivanju gubitaka Prometa.
- Ugovor o pružanju usluge javnog prijevoza je pokrivanje razlike između prihoda i rashoda. Na određenoj području postoje linije koje stvaraju određene troškove. Neka područja nemaju dovoljno stanovnika, odnosno korisnika, da bi neki određeni broj linija mogao biti rentabilan. Privatnik uvijek vozi na području gdje ostvaruje profit, a neće voziti nerentabilne linije.
Također, što se tiče prihoda koji se ostvaruju, postoje brojne subvencije koje koriste učenici, studenti i umirovljenici pa i o tome ovisi kolika će biti razlika prihoda i rashoda. Dakle, ne pokrivaju se nikakvi gubitci, nego se na vlastitom području pokriva razlika rashoda i prihoda. Primjerice, u Dugom Ratu postoji 40 polazaka u jednom i isto toliko u drugom smjeru. To su veliki rashodi i kilometraža, a Općina ima svega 6 tisuća stanovnika, što je nedovoljno za takve brojke polazaka - zaključuje Delić.