"Projekt je od Hrvatskih cesta i mislim da je u to uključena Županija. Trenutno nemamo nikoga ovdje prisutnog koji bi mogao dobro obrazložiti ovu predloženu trasu tako da mislim da bi trebalo za iduću sjednicu Gradskog vijeća ili možda sazvati neku izvanrednu sjednicu. Pozvati sve ove čimbenike, bilo iz Hrvatskih cesta, Županije, od strane projektanata pa da obrazlože ove neke stvari jer Grad, da ne bi ispalo da se ovdje nešto izvlačimo, nema ništa s time...", izjavio je prije sedam dana gradonačelnik Kaštela Denis Ivanović.
Mudre i zabrinute glave složile su se na Gradskom vijeću da bude tematska sjednica s "čimbenicima" koji bi im objasnili sve varijante trasa ceste od južnog portala tunela Kozjak do magistrale. Što koja donosi Kaštelima, a što oduzima. I tako bi.
Promptni poziv
Tematska sjednica je zakazana za 15. veljače, a gradonačelnik je poslao poziv Hrvatskim cestama već 13. veljače u podne ili čak iza podne. Čimbenik iz Zagreba neće se pojaviti u Kaštelima. Kaštelani će mu pisati dok se tinta ne potroši.
"Na poziv za sudjelovanjem na sjednici Gradskog vijeća Grada Kaštela, koji je zaprimljen nakon vašeg upita, odmah je odgovoreno uz isprike zbog nemogućnosti sudjelovanja na istoj. Isto tako, s naše strane je predloženo i zamoljeno da nam se povratno dostave sva pitanja vezana uz izgradnju državne ceste od čvora Vučevica na A1 do čvora DC8, a kako bi bili u mogućnosti pružiti konkretne odgovore te informirati vijećnike i zainteresiranu javnosti o statusu projekta", dopis je, odnosno odgovor na novinarsko pitanje, glasnogovornice Hrvatskih cesta Tamare Đurijanček.
Petavanje rogova iz Sućurca
U međuvremenu su pripreme za otkup parcela završena, trasa ide na Kambelovac, a ne na Sućurac da se zaštite interesi Cemexa. "China Road and Bridge Corporation" zagrijava bagere, a Kambelovčani bi rađe da trasa bude prema Sućurcu. Iz Sućurca petaju roge, pa ćemo izdvojiti zanimljiv javni stav dr. Mihovila Biočića, bivšeg ravnatelja KBC-a Split, osnivača HDZ-a na ovom prostoru.
"... Moje je mišljenje da je taj tunel nepotreban, ali i da ne će opravdati golema ulaganja koja će se utrošiti, zajedno s pristupnim cestama i mostom Sućurac-Split. Postoji znanstvena studija, donesena u obliku doktorata Sveučilišta u Zagrebu i Prometnog fakulteta, dr. sc. Ive Peke, pod mentorstvom jednog od najvećih prometnih znanstvenika u Hrvatskoj prof. emeritusa dr. sc. Ivana Dadića, dekana Prometnog fakulteta: ''Model uključivanja autocesta u prometne mreže velikih gradova''. S tom studijom je upoznat i Grad Kaštela i Županija, ali i resorno ministarstvo i Vlada. Nije bilo odgovora na Pisma upućena ministru prometa i ostalima od strane tih znanstvenika. Ta ruta je predviđala spojnicu kroz tunel Radošić-Kaštel Stari, i tu bi visinska razina bila manja za 123 m i cesta najkraća (4,5 km), što bi donijelo znatne uštede. Kao laik, držim da bi bilo ispravno napraviti prije most, a zatim tunel uz pristupne ceste, ili najmanje prije riješiti solinski čvor, najopterećeniji u državi!
Ionako već devastiran
Međutim, kako se ne razumijem prometnu znanost, možda sam u krivu, a odluke su donesene! Tunel je tu gdje je odlučeno. Sada je sporna južna spojnica pa su iskrsli novi prijedlozi, osobito iz Kambelovca, da treba cestu prebaciti preko Gomilice i Sućurca do iznad budućeg mosta Sućurac-Split (9,2 km)!? Ako to ne može, trasom koja usput ometa posjed Cemexa (kavu), onda neki predlažu cestu premjestiti iznad kave, odnosno preko sućuračkog polja (ono što je ostalo prema Gomilici), Kaočina gaja (koji je zaštićen), možda i preko crkvice Sv. Jurja na Putalju. Dakle, spojnicu treba prebaciti preko Sućurca jer je 'Sućurac ionako već devastiran', rekli su neki vijećnici!
Ta me je rečenica zaprepastila i ponukala da javno protestiram! Nadalje nekim vijećnicima smeta spojnica preko Kambelovca 'jer će devastirati djedovinu brojnih Kambelovčana'. 'Djedovina' Sućurana ionako nikad nije bila važna!?
Zato se u Sućurcu već 1968. nacionalizirala gotovo sva djedovina (dio vraćen nakon 1990.), za razliku od ostalih Kaštela. U nacionalizirano se nabacivala razna industrija, od cementne, kemijske (s visoko i nisko radioaktivnom šljakom), građevinske, plinske, čelične (s brdima troske, uz koju se danas smjestilo i Pripuzovo odlagalište otpada) i svekolike prljave i zagađivačke industrije, te vojna postrojenja na Brižinama s podzemnim skladištima za naftu itd. Napravljena nam je i golema rana (Cemexova kava) na sućuračkome dijelu Kozjaka! Sućurac je ispresijecan, gotovo kroz središte mjesta, bez nadvožnjaka i podvožnjaka s magistralom i željezničkom prugom Split-Zagreb. Još nam ''treba'' jedna široka cesta iznad, bilo kroz Kaočina gaj, ili u varijanti ispod gaja, uz rušenje brojnih kuća čitavog sućuračkog naselja Gorica, istočno i ispod kave te brojnih privatnih gospodarskih subjekata.
Cesta neće proći
Poštovani vijećnici, to nije ravnopravnost koju smo dogovorili kod stvaranja Grada Kaštela? Još uvijek mislim da sam ispravno postupio kada smo se odlučili za Grad! Jesam li!? ...", poveći je dio razmišljanja dr. Biočića objavljenog na portalu kastela.org koji na kraju "daje na znanje" kaštelanskim vijećnicima kako "cesta preko Sućurca iznad magistrale do klisura Kozjaka neće proći!"
Hoće li sjednica biti odgođena jer pravog informatora, nositelja projekta biti neće da odgovara na pitanja ili će se sjednica iskoristiti za lamentiranje o važnosti netaknute prirode, gaja, maslina, tko je veći Kaštelanin, gornji ili donji... saznat će se najkasnije u četvrtak ujutro.