Za svakog tko je studirao ili studira, posebice u drugom gradu, zna od kolike je važnosti pojesti cjenovno prihvatljiv topli obrok. Upravo iz tog razloga, studentima su menze od iznimne važnosti, a u Splitu im je na raspolaganju čak sedam studentskih restorana, uz koje postoje još dodatno i kantine kako bi mogli brzinski pojesti 'nešto s nogu'.
A prije osam godina, na oduševljenje svih studenta, otvorena je najveća studentska menza u Splitu, restoran Kampus. Sa skoro 400 mjesta, Uz jela na dnevnom meniju, koja su u pravilu najpovoljnija za studente, mogli su se naručiti i jela po izboru, ali i peciva, čokoladice i raznorazne grickalice. Ma bolje nego na materinoj spizi, komentirali su nedavno studenti.
Što se dogodilo s najpoželjnijom menzom u državi?!
No, što se dogodilo da je jedna od najpoželjnijih menzi u gradu izazvala revolt značajnog dijela splitskih studenata?
Naime, kako je već poznato, Restoran Kampus osim studentske menze, proširio je svoju ponudu na organizaciju svečanih svadbenih i drugih večera. Osim toga nude usluge cateringa i najma opreme. Nakon prvotnog oduševljenja što se studentski restoran pretvara u čarobnu kulisu, uslijedilo je negodovanje. Prvotno oduševljenje pretvaranjem menze u glamuroznu kulisu za posebne prilike poput Dana žena i Valentinova, ubrzo je zamijenjeno nezadovoljstvom. A prema njihovim riječima, sada im je sve 'prisjelo' jer se srozala kvaliteta usluge te zanemarile potrebe studenata, što je zapravo i primarna svrha ovog objekta.
Razgovarali smo s nekoliko studenata koji su izrazili ogromno nezadovoljstvo trenutnim stanjem u splitskoj menzi.
„Iz svog iskustva i iskustva svojih prijatelja mogu reći da se kvaliteta hrane znatno srozala. Naravno, malo tko će se požaliti kad se u studentskom restoranu na meni nađe pašticada, ali kad vam je to često posluži, na 'nos' ti izađe. Situacija postaje još problematičnija nakon događanja poput vjenčanja ili maturalnih zabava koje se u restoranu Kampus održavaju, pa se dan nakon, studentima poslužuju ostatci hrane.
Naravno, ima to svojih prednosti, pa tako dobijete francusku salatu ili neko drugo jelo koje inače nije u ponudi. Ali nije to baš tako bajno kao što bi netko pomislili. Uglavnom se taj dan servira samo prilog bez mesa, ili određeni komad mesa bez priloga. A recimo ako netko ne jede meso ili taj određeni komad koji je poslužen, nema što drugo za ručati“, opisuje nam apsolventica Filozofskog fakulteta.
„Do prije par godina izbor je bio dobar“
Naša sugovornica smatra kako je sve 'pokvarila' organizacija privatnih evenata.
„Uvijek se vrti tri ista menija u svim splitskim menzama, dok prije koju godinu, bio je veći izbor jela i hrana ukusnija. No, sve se pokvarilo organizacijom privatnih evenata.
Menza na Kampusu je super uređena, ventilacija je odlična pa se ljeti ne 'kuhaš' od vrućine, ali hrana se jednostavno pokvarila, natopljena je uljem, čudni su okusi. Prije, ako ti se u nekoj od sedam menzi nije sviđala hrana, uvijek si imao izbora otići u neku drugu, ali sada se u svim menzama ista spiza poslužuje.
Nije rijedak slučaj da se servira ono što se ne konzumira na tim događajima. Evo primjerice iz restorana Kampus prebace hranu u menzu na Građevini, pa ako se nekome ne sviđa, imao je izbor naručiti nešto od brze hrane, pizzu, tortilju i slično, ali sada se događaju situacije gdje takvu hranu ne žele, odnosno ne mogu poslužiti jer im nedostaje osoblja. Barem nam tako kažu djelatnice kada upitamo za pizzu ili pomfrit.
Osim toga, masu puta sam primijetila da je hrana podgrijana i po nekoliko puta, a da ne govorim o radnom vremenu, ne može se dogoditi da u 2ipo studenti ostaju bez spize, onda na brzinu nešto isfrigaju i tako nam poluzaleđeno posluže“, priča nam otočanka s trenutnom splitskom adresom.
Iz studentskog centra su pokrenuli aplikaciju ‘Ocijeni spizu, nagrada je blizu’ u kojoj studenti ocjenjuju hranu u menzi. A u veljači imaju i poseban robot koji studentima donosi hranu.
Biraju radije gotovu hranu iz trgovina, nego u menzi
Pitamo studenticu je li ispunjavala anketu.
„Iskreno nisam, ali sad mislim da sam trebala jer i pribor ponekad nije dovoljno čist, pa netko će dobiti neku boleštinu. Osim na Građevini i FESB-tu. Tu zaista mogu reći da je pribor najčišći, a hrana i najukusnija“, smatra naša sugovornica koja je nezadovoljna i obračunom cijena.
„Smatram da nam naplate više od onog što uzmeš. Naprimjer, piletina punjena sa sirom i zeljem, a to naplate kao di si uzeo posebno jaje, špinat, piletinu i sir posebno, tako te ručak dođe skuplje“, objašnjava studentica.
Navodi kako je iz spomenutih razloga odlaske u menzu svela na minimum.
„Radije ću uzeti super gotovu hranu iz Interspara, nego u menzi. Redovi su ogromni i jasno mi je da studenti u isto vrijeme imaju pauze koje su razlog gužvama, ali pored studenata, 'vip' goste poslužuju ti famozni roboti i konobari. A nama prođe pauza za ručak dok čekamo u redu.
To što platim, želim i pojest normalno. Nebitno koja je cijena. Voljela bi da se malo više misli na studentske potrebe, a ne osobne“, zaključila je splitska studentica.
S njom se slaže i njen kolega s treće godine preddiplomskog studija koji je smješten u studentskom domu na Kampusu.
„Rade svadbe petak i subotu“
„Organizacija raznih privatnih zabava je problem za nas studente iz nekoliko razloga. Prvi je taj što zbog tih evenata, pojedinim danima u tjednu radi samo jedna linija u menzi, zato što nema kuhara i osoblja za drugu liniju, a nema ih zato što rade svadbu petak i subotu.
Tako studenti znaju čekati u redu i po 40 minuta. Također, subotom i nedjeljom se poslužuju obroci stari nekoliko dana kao posljedica što se više posvećuje svadbama nego studentima, u restoranu koji je namijenjen za studente što je apsurd.
Kad se održavaju takve proslave, kao alternativa je ponuđeni su drugi studentski restorani koji uvijek za večeru ima jako loš izbor i jako lošu kvalitetu pripreme hrane, te kao takav ne predstavlja adekvatnu alternativu.
SCST mora biti mjesto za studente, što i jeste njegova svrha“, smatra ovaj student koji se zbog zabave koje se održavaju vikendom žali i na buku od glazbe koju stanovnici studentskog doma trpe i do 5 sati ujutro.
Da je poslovanje restorana krenulo uzlaznom putanjom, vidljivo je u bukiranim terminima za svadbena slavlja, kao i protekle maturalne zabava. No, je li to stvorilo kaos među osobljem?
Kaos s osobljem?
Bivši djelatnik ovog restorana koji je želio ostati anoniman, a čiji su podaci poznati redakciji, nam priča kako su radnici pod velikim presingom.
„Radnici u restoranu suočeni su s neizdrživim pritiskom: četiri kuhara i četiri do pet pomoćnih radnica u jednoj smjeni svakodnevno pripremaju oko 1500 ručkova i večera, uz dodatnih desetak domjenaka“, kazuje nam te potom dodaje da se zbog sve većeg opsega posla smanjila i kvaliteta hrane.
„Hrana se nakon kuhanja zamrzava u šokeru i čuva u dubinskim hladnjačama, a zatim distribuira u sve ostale restorane. Ponekad je u hladnjačama pohranjeno i do 10.000 zamrznutih obroka. Ovaj način skladištenja i distribucije često rezultira lošom kvalitetom hrane, jer obroci ponekad provode sate u dostavnim vozilima.
Ovi problemi zahtijevaju hitnu pažnju i adekvatna rješenja kako bi se osigurali kvalitetni obroci za studente i pravedni uvjeti rada za osoblje“, zaključuje bivši djelatni restorana Kampus.
Za komentar smo upitali i Studentski centar, koji ističu da problema s nedostatkom osoblja nemaju.
„U restoranima Studentskog centra Split ima dovoljno djelatnika te bismo istaknuli da još uvijek nema potrebe za stranim radnicima među djelatnicima“, kazuju nam, a na pitanje utječe li sve veći obujam priprema privati događanja na kvalitetu usluge hrane u menzi, odgovaraju da baš naprotiv. Kako tvrde, konstantno ulažu na poboljšanje kvalitete hrane.
SCST: Studenti samo komentiraju i ocjenjuju hranu, a ocjene su visoke
„Kvaliteta studentske prehrane iz dana u dan raste što pokazuju i sve provedene ankete u zadnjem periodu koje provodi Sveučilište u Splitu u sklopu nastave.
Također provodimo nagradni natječaj „Ocijeni spizu i nagrada je blizu“, u kojem studenti sami pišu uočene nedostatke u studentskoj prehrani, te i na taj način provodimo internu kontrolu. Možemo se pohvaliti da su komentari i ocjene studenata iz godine u godinu sve bolje. Standardizacijom i tehnološkim iskorakom u proizvodnji postižemo iz dana u dan sve bolju kvalitetu hrane što je vidljivo iz samih anketa“, ističu iz SC-a.
A koliko je zahtjevno balansirati između rada menze i drugih privatnih prigoda?
„Restoran Kampus objekt je projektiran za proizvodnju 4000-5000 obroka dnevno. Objekt je otvoren 2016 godine. Do trenutka korone objekt nije radio vikendima jer je neracionalno koristiti kuhinju i restoran danima kada se pripremi samo 500-1000 obroka. Za vrijeme korone smo, zbog veličine objekta i propisanih pravila udaljenosti među stolovima, krenuli s radom i vikendima kako bi svi studenti mogli doći do željenog obroka. Pošto se vikendima potražnja obroka svodi na brojku između 500 i 1000, na Kampusu koristimo manje restorane dovoljnog kapaciteta“, kratko nam odgovaraju.
Kako smo već prethodno u tekstu naveli, studenti negoduju zbog posluživanja ostataka hrane nakon svadbi i slično. Iz SC-a su nam to i potvrdili, a sve s ciljem kako se hrana ne bi bacila.
„Studentska prehrana je strogo definirana Pravilnikom o uvjetima i načinu ostvarivanja prava na pokriće troškova prehrane studenata. Namirnice i normativi se značajno razlikuju od hrane koju služimo u sklopu cateringa, vjenčanja i maturalnih zabava.
Povremeno se dogodi da ostane hrane od cateringa koju podijelimo studentima potpuno besplatno kako se hrana ne bi bacila. Upravo smo prije 10-ak dana imali takvu situaciju gdje smo studentima podijelili 80 porcija crnog rižota, 100 porcija fuža s tartufima i 120 porcija telećeg rižota“, kazali su nam iz Studentskog centra Split.
Iako se slijedom navedenih odgovora, može zaključiti kako su iz SC-a opovrgnuli priču naših sugovornika, ipak, bilo kako bilo, neovisno radi li se o izdvojenim slučajevima, možda bi odgovorni ipak trebali imati više sluha prema potrebama studenata kako bi im vratili početni entuzijazam i restoran Kampus opet doveli na visoko mjesto najpoželjnije studentske menze u državi.
A možda će im u tome pomoći i naša anketa 🙂