Ušli smo u završnicu bitke za Split. U posebnom izdanju Otvorenog suočili su se kandidati za gradonačelnika čije liste za Gradsko vijeće, prema HRT-ovoj anketi, prelaze 5% potpore birača - Ivica Puljak (Centar), Zoran Đogaš (HDZ, HSS), Željko Kerum (HGS), Davor Matijević (SDP, HSU), Josip Markotić (Most) i Kristina Vidan (Pametno za Split i Dalmaciju).
Zašto izbori?
Komentirajući navode da se na izbore ide zbog njegove lojalnosti Bojanu Ivoševiću Ivica Puljak se osvrnuo na kampanju. Ponovio je kako su na udaru jer su 'zavrnili špine' i stali na kraj koruptivnoj kriminalnoj hobotnici, za što velikih zasluga ima i Ivošević.
- Meni je drago što je kampanja na kraju. Ovo je bila najprljavija kampanja u splitskoj, ali i hrvatskoj politici, kazao je Puljak. Kazao je kako je frapiran količinom napada na njega i njegove suradnike. Oni su bili ispod svake civilizacijske razine, a najstrašnije je to što se u sve to uključilo, kako kaže - kriminalno podzemlje.
- Izbori su po svima bili apsolutno nepotrebni, smatra Zoran Đogaš. Kazao je kako je Puljak u Gradskom vijeću imao ugodnu situaciju. Međutim, dodao je - sada on ima šansu da uđe u Banovinu i pokaže kako se može vladati pristojno i na civiliziran način uz pristojno komuniciranje i uvažavanje svih u Vijeću.
Željko Kerum smatra kako će omjer snaga u Gradskom vijeću neće značajno promijeniti i da su izbori bili nepotrebni. Misli da "koalicija koja je bila na vlasti sada stvara koaliciju". Tko će dobiti više mandata, smatra Kerum - ovisi o izlaznosti. A utrka za gradonačelnika, dodaje - ovisi o tome koliko će HDZ-ovaca izaći na izbore i hoće li glasati za njega ili za Đogaša.
- Izbori nisu bili potrebni budući je 99 posto točaka na Gradskome vijeću prolazilo, ali obzirom da su se dogodili - iz toga treba izvući maksimum, smatra i Davor Matijević. Kazao je da se bivši gradonačelnik predstavljao kao dio ljevice, a u proračunu nije bilo novaca za prijevoz slijepih osoba, za božićnice i uskrsnice za umirovljenike, medicinski potpomognutu oplodnju itd...
- Jedno od naviše gorućih pitanja u Splitu je pitanje gospodarenja otpadom. Karepovac može trajati još najviše dvije godine i stupanj odvajanja otpadom mora se povećati. Dobilo bi se na vremenu za gradnju sortirnice i kompostane te kako bi se počelo građanima naplaćivati po količini otpada, a one koji ga ne odvajaju - sankcionirati, kazala je Kristina Vidan.
S obzirom na visoke cijene kvadratnog metra, kako mlade obitelji mogu doći do krova nad glavom?
Puljak je rekao kako je to veliki problem kako mladim ljudima u Splitu pomoći da dođu do stambenih kvadrata.
- Mi smo željeli da mladi ljudi ostanu u Splitu, ali i privući druge mlade ljute. Tu smo osmislili neke od programa i nastavili neke od programa koje smo započeli. Jedan od najboljih programa za poticajnu stanogradnju koju ćemo mi pretvoriti u izgradnju stanova za dugoročni najam su stanovi na Korešnici gdje će se izgraditi 1145 stanova u sedam faza. Počeli bi graditi do kraja ovog mandata.
Đogaš je rekao da mu nije drago da su svi protukandidati rekli da će se potruditi osigurati svim ljudima u centru bolji život.
-Tamo se u ovakvim turističkim uvjetima neodrživim za turizam, gdje vlada kaos i puno je veći nego što je bio ikad prije s velikim brojem taksija i garaža.
Kerum je rekao kako se dosta mladih iselilo iz Splita, ali ih se dosta i vraća.
- Splitu treba novi kvart i to će biti na Stinicama, to je gradska zemlja većinom, ima i privatne. Oni žele raditi. Tamo treba izgraditi komercijalne stanove i stanove POS-a. POS-ovi stanovi se mogu napraviti za osamnaest mjeseci ako bude dobra organizacija i natječaj i za cijenu od 1200 eura.
Matijević je rekao da je sumnjivo da u deset godina nijedan POS-ov stan nije izgrađen.
- Pitanje stambene politike je utjecaj građevinskog lobija. Grade se stanovi za 4,5 tisuća eura i namijenjeni su za apartmane. Koa gradski vijećnik predložio sam pet lokacija za POS-ove stanove, stanove za dugotrajni najam i treba voditi računa oko toga jer smo u 10 godina izgubili 10100 stanovnika. Najžalosnije je da si mlade obitelji iz Splita ne mogu priuštiti stanovanje u Splitu.
Vidan je rekla da grad mora bolje gospodariti svojim javnim površinama.
- Mora imati registar javnih površina i dati na upravljanje gradskim tvrtkama ili građanima za cvjetnjake i povrtnjake. To bi štitilo od nasrtaja investitora gdje u Splitu imamo situaciju u kvartu Kman gdje je zgrada izgrađena između dvije zgrade i potpuno upropastila život u tom području. Mi smo za stanove za dugoročni najam i mogu se napraviti u okviru gradskih projekata.
Markotić je rekao kako su od ranije se zalagali za izgradnju stanova za prodaju i za najam na Korešnici.
- HDZ je to blokirao jer tretiraju Split kao provincijsku kasabu. Vlada je 2018. obećala završavanje projekta na Korešnici i do danas nisu ništa napravili. Zahvaljujući Mostu ušao je amandman da se na Korešnici krene raditi.
Puljak se u replikama nadovezao kako su mladi prioritet, ali treba voditi računa i o starijim građanima i o njihovom stambenom pitanju.
- Tu imamo različite programe da se bolje integriraju u zajednicu te da se neki od ovih stanova može upotrijebiti za smještaj umirovljenika.
Đogaš je naglasio kako je za mladu obitelj važno zbrinjavanje njihove djece u vrtićima i domova za starije.
- Mi smo predvidjeli subvencije za smještaj u privatne domove za starije jer je za tim velika potražnja.
Kerum je odgovorio Markotiću kako nije kriv HDZ što se u deset godina nije napravio nijedan POS-ov stan, već je kriva nesposobna vlast.
- Prvi POS-ovi stanovi su bili 970 eura i ja sam potpisao ugovor s Čačićem i Berošom, kao privatni.
Vidan smatra da grad može sam riješiti ovaj problem tako da u okviru gradskih projekata gdje je predviđena gradska gradnja izgraditi čitava nova naselja od kojih bi 30 posto išli na prodaju, a od ostatka bi se moglo u najam.
Stiglo je ljeto, nepregledne gužve, kada će se to riješiti?
Puljak je ustvrdio da su problem doveli do rješavanja te da je u suradnji sa stručnjacima i pravnim stručnjacima napravljen anketni natječaj za Istočnu obalu, a sastoji se od dva dijela - prometno rješenje i ostatak Istočne obale. Kazao je da je natječaj spreman te će ga raspisati prvi dan kada dođe u Banovinu.
- Sve je spremno, ali mi to ne znamo, rekao je Đogaš i naglasio da su bitne tri struke - urbanisti, arhitekti i građevinski inženjeri.
- Ova rješenja za Istočnu obalu su već 15-ak godina po ladicama. Akutno je rješenje izlaz iz luke, a sustavno projekt Istočne obale, i ni blizu nije rješavanja kao što govori Puljak. Ne može to grad napraviti sam, tu je i županija i država, dodao je.
Kerum je izjavio da je već napravio projekt sa stručnjacima. Ustvrdio je da je sve moguće, samo je bitno da vlast ima volju i da se krene odmah.
- Da bi se nešto napravilo u 4 godine, treba krenuti odmah. Ja sam u prvoj godini napravio vrtiće, Zapadnu obalu, tunele, mostove, jer sam htio raditi, kazao je.
Matijević ističe da je Istočna obala u vlasništvu HŽ-a i da grad nema veze s tim.
- Što se tiče interventnog izlaza, to je usvojeno da ide u izmjenu GUP-a, to je projekt Hrvatskih cesta, zahvaljujući SDP-u, rekao je.
Vidan kaže da se zna što treba, ali da je loše u Splitu što se sve politizira.
- I ovi ponovljeni izbori koji su bili nepotrebni, bacit ćemo nekoliko milijuna kuna u vjetar, usporili su i realizaciju raspisivanja natječaja za Istočnu obalu koja se mora paralelno raditi za Kopilicu, kako bismo dobili cjelovito prometno rješenje koje će se proširiti izvan grada Splita, znači spajanje na zračnu luku. O tome svoje mišljenje treba prije svega reći struka, rekla je. Na Istočnoj obali založila bi se za ono što je bitno lokalnim stanovnicima, a ne za projekte koji privlače veliki broj turista.
Markotić ističe da je prometna problematika rak rana grada.
- Ovo što se govori nije održivo, nije rješenje, rješenje je anketni natječaj koji priprema Društvo arhitekata Split. Ovdje se svi pozivamo na struku, a ima struka i struka. HDZ se uvijek poziva na struku za partikularne interese, izjavio je.
Đogaš mu je odgovorio pitanjem zašto nije u funkciji Zavod za urbanizam, a Puljak je kazao da je Zavod osnovan.
Matijević je ponovio da je interventni izlaz projekt koji su financirali grad, županija i Hrvatske ceste, a grad samo treba izmijeniti GUP i trošak od 15-20 milijuna će snositi Hrvatske ceste.
https://www.facebook.com/HRTvijesti/videos/583438853386050