Davne 1973., u skromnoj krojačkoj radionici, u potkrovlju stare obiteljske palače Burić, palače grada Trogira koja je pod zaštitom UNESCO-a, Boris Burić Gena, osmislio je svečano hrvatsko odijelo koje je danas prepoznato svugdje u svijetu.
Inspirirajući se ljepotom tradicionalnog građanskog odijela nastala je kolekcija Gena – MODA CROATICA koja utjelovljuje tradiciju i vrhunsku modu. Gena je stilizirao verziju građanskog odijela inspirirajući se ljepotom tradicionalnog odijela s kraja 19. stoljeća. U najkraćim crtama o svojim odijelima je kazao:
“To je svjetsko odijelo s hrvatskom dušom. To sam napravio od starog trogirskog, splitskog, dalmatinskog, hrvatskog odijela koje sam doveo do vrhunske mode”, kazao je na početku našeg, vjerujte mi, zbilja osebujnog razgovora.
Počeo je majstor Gena sa strogo ograničenim tradicionalnim odijelom, postepeno je opuštao i dodavao nove detalje kojima je stvorio besprijekornu elegantnu formu. Modernizirao je završne linije, usavršio izradu detalja iz starine čime je stvorio osobit stil visoke mode, a odijela su unatoč svemu tome apsolutno jednostavna u svojoj ležernoj liniji kroja.
Spoj tradicije i vrhunske mode
Nove varijante udahnule su život i popularizaciju tog odjevnog predmeta. Ljepota odijela i tradicije koji su međusobno izumirali, u novim, Geninim varijantama, opet su postali prihvaćeni i iznimno cijenjeni. Taj spoj tradicije i vrhunske mode učinili su bilo koje Gena odijelo jedinstvenim i prepoznatljivim u svijetu.
"Kada se moje odijelo ugleda, odmah se zna odakle je. Iz Trogira!", povikao je, te zapalio tek prvu cigaretu i pozvao svog psa Zvirka da sjedne pored njega.
Svi kompleti Gena odijela sadrže sako, hlače, prsluk, košulju sa srebrnim filigranskim dugmetima, kravatu, četiri maramice i dvostrani pojas. Kombinacijom ovih detalja stvaraju čitav niz novih modela koji omogućavaju preobrazbu od ležernog do iznimno svečanog odijela.
Inspirirajući se tradicionalnim odijelom, gena je razvio nove krojeve te postupnim ubacivanjem novih detalja stvara čitav niz novih modela koji omogućavaju preobrazbu od ležernog do iznimno svečanog odijela, a postiže se kombiniranjem raznih dijelova odjevnog predmeta.
"Odijelo Gena Pastorale je odijelo koje sadrži najviše elemenata tradicionalnog građanskog odijela koje se nosilo krajem 19. st. Ono što odijelu daje posebnost je fina satenska vrpca koja prati liniju sakoa i prsluka te se stavlja na džepove i ruade. Sako ima mali stajaći ovratnik te ručno izrađene alamare dok prsluk sadrži filigransku dugmad. Kombiniranjem rubne satenske vrpce, svilene kukičane kopče - alamara i filigranske srebrne dugmadi postiže se elegantan estetski sklad tradicionalnih elemenata. Preporučujem ga muškarcima koji žele svojim izgledom pokazati svu ljepotu i vrijednost tradicije.
Kada sam maka saten s vrpci i prinio ga u kolet, ja sam modernizira starinsko odijelo. To je minimum satena, alamare sam namjerno ostavio da daju notu starini i ovo odijelo preporučujem mlađem, romantičnom čoviku, odijelo imena Gena Obbligato.
S obzirom na to da sam radio smoking, ala James Bond, ja sam vidio koji je sklad 8 mm satena i odlučio sam napraviti 8 cm. Prisika sam prednjicu i ubacio 8 cm trake satena. Ovo je jedinstvena izvedba smokinga, potpuno drugačija od svih drugih - Gena Festoso”, objašnjava nam kako je samo s malim izmjenama stvori brojne kombinacije zapravo jedno te istog odijela.
Nakon Gene Festoso, napravio je odijelo imena Gena Semplice koje nema ni botuna ni alamara već je posebno po vertikalnom rezu na prednjici sakoa čime se postigla izuzetna elegancija i ljepota dok je Gena Furioso smoking za posebne prilike te se smatra najljepšim muškim odijelom.
Osim ovih odijela, Gena izrađuje i lovačka odijela koja su nastala kombinacijom različitih materijala poput brokata, pliša, vune i pamuka te košulje koje su jednostavnih linija kroja, rađene od pažljivo odabrane tkanine i starinsko filigranski izrađenih srebrnih dugmadi koja naznačavaju istančanu osobnost nosioca. Izrađuje i kapute od čiste, debele vune, te jakne.
Kao što smo već naglasili, za razliku od serijskih, konfekcijskih odijela, u Gena odijelu otisnuta je njegova prepoznatljiva osobnost i dodiri vještih ruku koji su ga digli do razine najvećih modnih kreatora u svijetu pa su tako Gena odijela nosile mnoge poznate i priznate javne osobe: Placido Domingo, Barack Obama, Bernie Ecclestone, Sebastian Vettel, Stipe Mesić, Boris Dvornik, Goran Ivanišević, Mario Ančić,…
Genina odijela proglašena zaštićenim nematerijalnim kulturnim dobrom
Gena odijela sada je prepoznalo i Ministarstvo kulture i medija koje je pred koji dan umijeće izrade i kulturu odijevanja dalmatinskog veštita proglasilo novim zaštićenim nematerijalnim kulturnim dobrom upisanim u Registar hrvatskih dobara. U svom obrazloženju su napisali:
“Riječ je o prepoznatljivoj tradicijskoj odjeći – svečanom muškom odijelu s jadranskoga područja koje se razvilo iz muške narodne nošnje dinarskoga tipa kroz višekratne procese urbanizacije.
Kroz vrijeme, nošnja se kontinuirano mijenjala pa je tako sukneni haljetak s rukavima ravnoga kroja (koporan/kaparan) poprimio oblik iskrojene jakne od finije kupovne tkanine s ukrasnim kopčanjem alamarima, koja se najčešće zvala zurka/žurka (u Trogiru đamara). Ovom kompletu pučke nošnje pripadala je i crvena kapa koja je u vrijeme političkih borbi krajem 19. st. u Splitu poprimila političko značenje i koju su nosili domoljubi koji su se zalagali za povezivanje Dalmacije s ostalim dijelovima Hrvatske.
Kultura odijevanja dalmatinskog veštita danas je vrlo živa i raširena, istodobno je tradicijska i moderna u zajednici koja ga prepoznaje kao vrijednost koja povezuje prošlost i sadašnjost.Takva interpretacija srednjodalmatinske muške nošnje naglašava tradicijske vrijednosti sa snažnom nacionalnom komponentom te nastoji na njima graditi suvremeni regionalni identitet u ozračju europske kulture početkom 21. stoljeća."
Upitali smo Genu da nam prokomentira ovo hvalevrijedno priznanje.
"Svako priznanje čovjeku godi i svako priznanje je poticaj, ali ovo priznanje dalo mi je jedan smiraj. Smiraj znači mir sa sobom jer znam da sam dao sve, ne svakoj mušteriji, nego i svojoj obitelji, svojim radnicama, svom Trogiru, svojoj Dalmaciji, svojoj Hrvatskoj i cilome svitu.
Dao sam jednu lipotu, jednu jednostavnost, jednu ležernost i sklad, jedan ponos i harmoniju. A to što sam ja napravio, to je zapravo božji dar. Od esencije, izvorišta, sam napravio odijelo koje svaka osoba koja ga vidi osjeća bliskim.
Meni je važno da ovo što sam napravio je s hrvatskom dušom. Jedini sam u svitu koji je napravio prepoznatljiv stil koji odmah na prvu prepoznaš, nećeš pomisliti ni Boss ni Armani, nego Gena iz Trogira”, kazao je povišenim tonom kako bi dodatno istaknuo važnost svog odijela te dodao, sada već blagim, umirujućim tonom:
“Vjera, žrtva i ljubav bile su potrebne za ovo što sam napravio. Ja odijela nisam radio, ja sam ih živio. Svaka mušterija mi je bila ispit, za svaku sam izgara jer šijem ja odijela i čoviku iz škvera, šijem i multimilijarderima, ali za mene je doša čovik u radnju, bio on iz škvera ili multimilijarder. I svakome sam dao i dajem sve od sebe.
80 godina staža imam, pomnožite 35 godina puta 12 miseci, radne dane, sate, s time da nisam ima ni petke ni subote ni nedije, vječito sam radio; moj radni dan je bio 12 ili 14 uri na dan. I sada kad to pomnožiš vidiš da imam priko 80 godini staža”, govori nam dok otpija gutljaj kave i pali novu cigaretu.
Malo zastane, pa vikne:
“Ja sam napravio odijelo koje nema mane! Cili svit radi odijela, jedino ja radim odijela koja imaju dušu. To je prejak rič, isto tako je prejaka rič, čak i važnija, da sam sa svojim tradicionalnim odijelom,svoje misto, područje, državu, svrsta u svjetski vrh. Postavia sam to odijelo da bude novi standard za cili svit. Ja se ježim kad to govorim i znam da je to istina”.
"Vaše odijelo doista ima dušu koju ni etimologija ne može shvatiti koliko god se jako trudila"
Da na njegova odijela nitko ne ostaje ravnodušan potvrđuje i knjiga utisaka u njegovom atelieru.
Jedan professor, Norvežanin, za njegova odijela je kazao kako su ona anonimna ljepota.
“Kako anonimna mislim se? Je l' to ono, pitam ga, kad lipa ženska prođe pa ne moš odolit i moraš se okrenit, on se nasmija i rekao ‘Je’. Odma mi je bilo drago”, kazuje nam kroz smijeh te odjednom poskoči iz fotelje i žurno nam donosi uokvirenu posvetu od toga istog profesora.
"Kroz Vaš neumoljiv rad, Vi ste svijetu ispričali priču o odijelu. Kao što etimologija izučava porijeklo riječi tako Vaša životna priča izučava porijeklo odijela. Vaš veštit ja ne mogu riječima objasniti, samo mogu reći kako se u njemu osjećam – kao vitez elegancije, ljubitelj umjetnosti i zaštitnik tradicije. Za kraj, Vaše odijelo doista ima dušu koju ni etimologija ne može shvatiti koliko god se jako trudila", napisao je gospodin Matija Šešo.
“Najviše me uznemirio ovaj dio gdje govori da moje odijelo ima dušu koju ni etimologija ne može shvatiti koliko god se trudila”, kazuje nam Gena te pokazuje ostale sačuvane komentare svojih klijenata.
"Prvi susret s Genom je dao dojam jednog energičnog čovjeka s velikim entuzijazmom i vizijom za kontinuiranim razvojem odjeće u području bezvremenskog dizajna s povijesnim korijenima.
Genino odijelo je anonimna ljepota. Ono je čisti estetski doživljaj o kojem je svaki opisa suvišan. … ", napisao je gospodin Branislav Blaževac.
"To je ta anonimna ljepota i moj ponos da sam napravio svjetsko odijelo", prokomentirao je Gena te nam potvrdio da osim duše, njegova odijela imaju i glazbu.
"Poštovanom gospodinu Geni koji u odijela ušiva glazbu", napisao je legendarni arhitekt koji je osmislio izgled Morskih orgulja u Zadru, Nikola Bašić.
Tko je Gena?
Genina odijela su odijela u koja su utkana ljubav, vjera, nada, odijela svjetski prepoznatljiva, ali ipak naša. Njegova.
Odijela koja imaju dušu dalmatinskog čovika.
A Boris Burić Gena ?
Genijalac i njihov tvorac s iglom i koncem u rukama, šivaćom mašinom i svojim najvjernijim drugom Zvirkom?
"Vi ste jednostavan čovik, ali je Vaša jednostavnost vrlo komplicirana", kazao mu je jedan od klijenata.
A ja ću se s njime složiti.