Za mnoge je polaganje vozačkog ispita B-kategorije predstavlja ulazak u svijet odraslih. Ipak, mnogima je put do položenog vozačkog ispita i vozačke dozvole ostao u lošem sjećanju s istinskim traumama i strahovima koje su morali svladati i prije nego su pristupili pismenom, a potom i ispitu vožnje. Naravno, riječ je o lošim pojedinačnim iskustvima koja su, međutim, nerijetko rezultirala i pričama o namjernom rušenju kandidata na pismenim te praktičnim ispitima vožnje. No instruktori vožnje opovrgavaju te priče i naglašavaju kako je u odnosu na ostatak Hrvatske najbolja prolaznost upravo u Dalmaciji, od Zadra do Konavala. piše Dubrovački vjesnik.
PROLAZNOST 60 POSTO
Iskusni stručnjaci ističu da je polaznicima pet za prolaznost na testovima prije dvije godine iznosila prosječno 57,75 posto, a na ispitima vožnje 59,32 posto, što znači da su dva od svakih pet kandidata morala ponovno na ispit. nih savjeta” s kojima ispit polože svi koji ih se pridržavaju. To su pravilo desne strane (ne oduzimati prednost prolaska vozila koje dolazi s desne strane), poštivati prometne znakove (posebno znak STOP), ne paničariti ako se ugasi motor, pažljivo mijenjati prometnu traku, a sve greške smireno ispraviti. Navedeni dalmatinski prosjek potvrđuju i dubrovački instruktori. Tako stručni voditelj autoškole ”Formula L” Ivica Brač kaže:- Primijetio sam kako je, u usporedbi s ne tako davnim vremenima, sve manji interes djece za polaganje vozačkih ispita. Zapravo je njihovim roditeljima više stalo da im djeca polože jer znaju da će im vozačka dozvola donijeti određene benefite u poslu i svakodnevici. Još uvijek me roditelji pitaju za savjet i žele upisati djecu u auto-školu kao nagradu za 18. rođendan ili završeno srednjoškolsko obrazovanje. Samo im sugeriram da s djetetom razgovaraju, ali najčešće odgovore ”njih to ih ne interesira” i što reći ako nemaju volje? Uočljiva je i pojava kako se sve češće, odnosno da se sve više cura odlučuje za A-kategoriju.
MLADI NISU MOTIVIRANI
Prosječno, ”iz prve” 60 posto polaznika položi testove i vožnju. Ipak, na prolaznost najviše utječe motiviranost kandidata. Što je jači motiv, to će se instruktori i kandidati manje ”mučiti” do vozačke dozvole kao željenog ishoda. Nešto veći postotak prolaznosti je kod A-kategorije. Na ispitu vožnje najviše se pada zbog treme a ne, što mnogi misle, zbog ”parkiranja u rikverc”! Trema sputava! Ako kandidati pobjede strah, s ispitom nema problema. Inače, strah rezultira greškama: najčešće su to prestrojavanja preko pune crte te oduzimanje prednosti i ugroza pješaka. Inače, znam da su neki ispit položili tek u šestom pokušaju!- kaže Ivica Brač te podsjeća da cijene vozačkih ispita formiraju autoškole:
-I dalje je moguća uplata do 12 obroka, a cijene su ostale iste: za B-kategoriju za gotovinu su i dalje 7.290 kuna ili oko 938 eura, a za A-kategoriju oko 4.000 kuna. Pristup pisanom testu 147,50 a 118 kuna ispitu prve pomoći, dok ispit vožnje zapada 205 kuna za A i 235 kuna za B- kategoriju.
Vlasnik autoškole „Relly” Darije Vrankić kaže kako iskustva zna da iz prve polaže većina kandidata koji ciljano, sami dođu na upis autoškole:- Često su slabe sreće oni koje upišu roditelji. Ti polaznici često nemaju veliki motiv niti želju, nego se drže one pučke: idu svi pa ću i ja! Zbog loše motiviranosti brojni i ne polože. Oni koji to istinski žele, motivirani su i čekaju da napune 17 i pol godina kako bi imali pravo upisa. Najbolji su kandidati koji se već s 12 godina zanimaju za ispit, a s 15 godina već polažu za moped- kaže Vrankić te za konkretne podatke o prolaznosti upućuje na Odjel vozačkih ispita pri Hrvatskom autoklubu.
NEMA LOŠIH KANDIDATA
No bivši instruktor i vlasnik auto-škole ”Sv. Nikola” iz Korčule Božo Pendo na upit zašto se toliko pada vozačkim ispitima, tvrdi:- Loši kandidati ne postoje! Uostalom, svi dobiju liječnička uvjerenja o sposobnosti i nemoguće je pronaći nekog tko je nesposoban da nauči vožnju. Znači: nema obuke, a nema je da bi se kandidati mogli rušiti nemilice! I onda, treći-četvrti put ispitivači pogledaju papire i na ispitu ništa ne pitaju te puste da kandidat položi, uz komentar:”vidi kako je sad ovo dobro, a što si ovo pad‘o, sad je u redu! To su činjenice!- ističe Pendo i daje konkretni primjer:
-Sjećam se ispita kad je polagao A.N. koji je nekih 20 minuta vozio ”ko zmaj”- bez greške. I onda šok- na raskrižju, skrećući u lijevo, nije pogledao mrtvi kut! Naglašeno je gledao unutarnji i vanjski lijevi retrovizor, ali ne i mrtvi kut. Ispitivač nije reagirao te sam promislio da grešku nije vidio. A zbog te greške se pada- diskreditirajuća je. Potom ispitivač traži skretanja udesno gdje su vođeni tokovi prometa ulijevo te se desna skretanja ne smiju raditi. Znao sam da ispitivač kandidata vodi na isto ono lijevo skretanje na kojem je učinio grešku. Na sreću, to je shvatio i kandidat. I kada je skretao u lijevo, pola sata je gledao mrtvi kut. A ispitivač uzviknu: Bravo mladiću. Sada si prošao. Znaš, maloprije si zaboravio pogledati mrtvi kut!- No, A.N. mu mrtav-hladan uzvrati: A ne! Nisam maloprije pogriješio Rekli ste da ćete mi greške govoriti odmah, a bogami niste rekli ništa!- prisjetio se Pendo.