Nacional je došao do novih saznanja o razlozima zbog kojih je inspekcija sigurnosti plovidbe Lučke kapetanije Rijeka zabranila isplovljavanje Jadrolinijinom brodu „Oliver“ iz remontnog brodogradilišta Viktor Lenac i preuzimanje prometa na liniji Split – Vela Luka – Ubli na Lastovu. Zabranom isplovljavanja broda „Oliver“, donedavno broda „Vela Luka“, kupljenog 2023. godine u Grčkoj, inspekcija Lučke kapetanije osujetila je prikriveni plan Branka Bačića, utjecajnog ministra u Vladi Andreja Plenkovića i nositelja liste HDZ-a u 10. izbornoj jedinici, da u dogovoru s predsjednikom Uprave Jadrolinije Davidom Soptom, manje od tjedan dana prije parlamentarnih izbora u Hrvatskoj, politički profitira od svečanog uplovljavanja i masovnog dočeka broda nazvanog po najpopularnijem hrvatskom pjevaču Oliveru Dragojeviću u Vela Luku na Korčuli, Bačićevu rodnom otoku.
Zabrana plovidbe „Oliveru“ i Zapisnik o izvršenom inspekcijskom pregledu djelatnika nadležne Lučke kapetanije Rijeka od 9. travnja 2024. godine, doveli su, svega nekoliko dana prije izbora, do žestokog sukoba unutar HDZ-a. Naime, nositelj izborne liste u 8. izbornoj jedinici, potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, osobno je inzistirao na tome da se zaustavi isplovljavanje „Olivera“ i bez pogovora izvrše nalozi inspekcije Lučke kapetanije Rijeka, čime se zamjerio svojem stranačkom kolegi Branku Bačiću.
Uz dosadašnje ozbiljne nedostatke koje su na „Oliveru“ pronašli i pobrojili inspektori sigurnosti plovidbe, a koje je Nacional objavio u prošlom broju, nova otkrića o skandalozno niskoj razini sigurnosti na tom brodu i opasnostima za brod, posadu i putnike, posebno bi mogla biti zabrinjavajuća za predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Soptu. Prvi čovjek Jadrolinije, zagovarajući isplovljavanje „Olivera“ po svaku cijenu, kao da je želio demonstrirati svoju moć, utjecaj i lojalnost HDZ-u te potvrditi svoj status čovjeka od najvećeg povjerenja Andreja Plenkovića.
“Unatoč tome što je iz Zapisnika inspekcije Lučke kapetanije jasno da brod ima vrlo ozbiljnih problema po pitanju sigurnosti, Lučka kapetanija Rijeka nije izravno, već između redaka, kazala da brod ‘Oliver’ uopće nema ’emergency diesel generator’, odnosno dizelski generator koji se automatski uključuje u slučaju nužde i u situaciji koja je kritična za sigurnost broda i putnika. To je skandalozno i u svojoj dugogodišnjoj praksi nikad nisam čuo za takav slučaj“, kazao nam je izvor blizak Uredu za sigurnost plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
“Radi se o generatoru kojem je mjesto na najvišoj palubi broda, koji se sam aktivira u situacijama kad brod ostane bez osnovne energetike i koji mora pokriti sve sustave koji imaju potrebe za energijom u takvoj kritičnoj situaciji. To su predsjednik Uprave i cijela Uprava Jadrolinije, odgovorna osoba u tehničkoj službi riječkog brodara znali, ali su svejedno pozvali inspekciju sigurnosti plovidbe Lučke kapetanije Rijeka da obavi pregled broda, očigledno s uvjerenjem da će dobiti suglasnost za isplovljavanje. Tako su učinili ozbiljan propust protiv sigurnost broda i putnika, zbog čega do sada nitko nije odgovarao. Predsjednik Jadrolinije o tome je imao saznanja jer je prethodno dobio Očitovanje Hrvatskog registra brodova, čiji su eksperti pismeno izvijestili Jadroliniju o svim, pa i o ovom ozbiljnom nedostatku. Ne može se zamisliti da brod koji nema ’emergency diesel generator’ zaplovi ni na probnu vožnju, a kamoli da ukrca putnike i plovi do Vele Luke. Očigledno, možemo pretpostaviti da je s vrha Jadrolinije izvršen pritisak na ravnatelja HRB-a Damira Roju, koji je, izvjesno, naložio da se dalje ne inzistira na otklanjanju primjedbi koje je Jadroliniji dostavio Hrvatski registar brodova, pa je tako i sam, zapravo, postao suodgovoran za nastalu situaciju.
Da je tome tako, pokazuje drugo Očitovanje HRB-a da su nakon osnovnog pregleda obavljenog od eksperata HRB-a u brodogradilištu ‘Viktor Lenac’ ‘utvrđeni manji nedostaci i potrebe za popravcima’. Tako je Jadrolinija dobila ‘čiste papire’. Postavlja se pitanje kako je Jadrolinija za kupovinu broda, tada nazvanog ‘Vela Luka’, bivši ‘Hermes’, već u postupku javne nabave mogla dobiti suglasnost HRB-a i platiti 12 milijuna eura za 30 godina stari brod bez generatora za hitne i krizne slučajeve. Postavlja se pitanje kako je uopće taj brod ‘Hermes’ mogao 20 godina ploviti u Grčkoj bez ’emergency diesel generatora’“, zapitao se Nacionalov izvor blizak Uredu za sigurnost plovidbe nadležnog ministarstva te izrazio svoje mišljenje: “Ta katastrofa od broda, umjesto u remont nakon kupovine u Grčkoj, trebala je ići u temeljitu rekonstrukciju. Brod očito ne može održavati liniju Split – Vela Luka – Ubli za koju je namijenjen. Ugradnja ’emergency diesel generatora’ je ogroman posao, pogotovo na brodu starom 30 godina i sa starom japanskom automatikom s kojom nitko u Jadroliniji ni u ‘Viktoru Lencu’ ne može izaći na kraj.“
Dakle, nitko ne zna kako taj nedostatak otkloniti. Nedostatak je puno veći, složeniji i kompleksniji negoli su to u svojem Zapisniku o izvršenom inspekcijskom pregledu priznali inspektori sigurnosti Lučke kapetanije Rijeka, koji su na tu temu naznačili kako treba „osposobiti protupožarnu pumpu u nuždi kako bi zadovoljila zahtjev o tlaku te osposobiti električnu instalaciju u nuždi kako bi omogućila kormilarenje u nuždi“.
„Usto“, kazuje Nacionalov izvor, “neki prostori na brodu nisu odgovarajuće protupožarno izolirani. Ne znam kako je brod do sada imao dopuštenje za plovidbu. No taj problem je rješiv u nekoliko tjedana i uz dodatni trošak, za razliku od velike nepoznanice, ugradnje generatora za hitne slučajeve koji bi električnom energijom automatski trebao povezivati sve sustave na brodu. Ni tu nije kraj patnji broda ‘Oliver’, žalosno je da se jedna takva starudija zove po čuvenom i svima omiljenom pjevaču. Ostaje problem dogradnje pramčane rampe, složene u trupu, koji nije riješen i kojom brod ne može dosezati pristaništa. Za sada je riješen problem krmene rampe pa bi brod mogao samo krmom pristajati na pristanište u, recimo, Veloj Luci. Takav manevar je vrlo zahtjevan, iskrcaj automobila vrlo otežan i kaotičan, jer bi se automobili morali okretati u garaži trajekta kako bi izašli na kopno. U situacijama nevera ili nepovoljnih vremenskih prilika, pristajanje krmom u Veloj Luci za zapovjednika broda bilo bi nemoguća misija pa bi se lako moglo dogoditi da se zbog nemogućnosti pristajanja, nakon tri sata vožnje do Vele Luke, brod s putnicima i automobilima vrati u Split.“
Poslovični optimizam Jadrolinijinih službi da će „u najkraćem mogućem roku ispuniti dodatne zahtjeve Lučke kapetanije Rijeka“ bez ikakva je utemeljena osnova, a pri tome još i obmanjuju javnost nekorektno prebacujući odgovornost na Lučku kapetaniju Rijeka, tvrdeći da se radi o „dodatnim zahtjevima Lučke kapetanije“, a ne o problemu kojeg su David Sopta, Uprava i sve prateće službe Jadrolinije bili svjesni od jeseni 2023. godine, otkad su u Grčkoj kupili taj trajekt. „Na otklanjanju problema za koji su znali, ništa nisu napravili kroz cijelo ovo vrijeme, a pokušajem ishođenja dozvole za plovidbu svjesno su ugrozili sigurnost pomorskog prometa, sigurnost broda i sigurnost života putnika“, zaključio je Nacionalov izvor.
HRB: ‘Utvrđeni su određeni manji nedostaci i potrebe za popravcima/doradama’
Na pitanja Nacionala upućeno ravnatelju HRB-a Damiru Roji, iz njegovog ureda je dostavljen opsežan odgovor iz kojeg izdvajamo najvažnije:
Na pitanja što je sadržavalo Očitovanje HRB o pregledu broda “Oliver”, koji je učinjen prije pregleda inspekcije sigurnosti plovidbe Lučke kapetanije Rijeka, iz ureda Damira Roje je odgovoreno: “M/b Oliver (ex HERMES) upisan je u Hrvatski upisnik brodova, NIB 284578…Za vrijeme plovidbe pod grćkom zastavom brod je bio u posjedu svih potrebnih i valjanih brodskih isprava propisanih predmetnom Direktivom i Delegiranom uredbom….HRB je sukladno svojim ovlastima…., obavio osnovni pregled broda u svrhu prvog izdavanja svjedodžbi za plovidbu u nacionalnoj plovidbi Republike Hrvatske. Osnovnim pregledom obavljenim od strane HRB-a dok je brod bio u Brodogradilištu Viktor Lenac, utvrđeni su određeni manji nedostaci i potrebe za popravcima/doradama. Nakon što su isti otklonjeni, HRB je brodu izdao plovidbene isprave.” Dakle, tipizirani odgovor iz Ureda ravnatelja HRB-a Damira Roje potvrđuje samo “utvrđene manje nedostatke i potrebe za popravcima” koji su otklonjeni, pa je HRB bez problema “Oliveru” izdao plovidbene isprave. HRB ne odgovara na pitanje kako je moguće da je iza takvog pregleda HRB-a sa “manjim nedostacima” i izdanim ispravama za plovidbu, uslijedio pregled broda od strane inspektora sigurnosti plovidbe Lučke kapetanije Rijeka “tijekom kojega su utvrđeni dodatni nedostaci, a zbog čega je brodu zabranjena plovidba dok utvrđeni nedostaci ne budu otklonjeni”, napisali su iz Ureda Ravnatelja HRB-a Damira Roje, ne odgovarajući kako su moguća takva dva oprečna pregleda s različitim ishodima. Ali, nalaze inspektora Lučke kapetanije, isto kao i Jadrolinija, ravnatelj HRB-a Roje namjerno pogrešno naziva “dodatnim nedostacima”.. Izglednije je da HRB skriva istinu o pregledu broda, pod pritiskom vrha Jadrolinije, da je HRB prešutno odustao od nalaza svoga prvog pregleda broda, kojega je pronašla inspekcija Lučke kapetanije Rijeka, i da su se HRB i ravnatelj Roje pokorili traženjima i tako u slučaju broda “Oliver”, postali suodgovorni za ugrožavanje sigurnosti plovidbe, kako tvrdi i Nacionalov izvor blizak Uredu za sigurnost plovidbe nadležnog Ministarstva.