Barbara Marković je predsjednica Hrvatske udruge obiteljskog smještaja.
Bavi se aktivnim turizmom više od 20 godina, od toga 10 godina u Americi radeći u kruzing industriji kao oficir u hotelskim operacijama, a kasnije i za renomirane hotelske lance radila je kao organizatorica kongresa, konferencija i raznih seminara. Diplomirala je nakon povratka u Hrvatsku te je otvorila putničku agenciju. Licencirani je turistički vodič i pratitelj na engleskom i francuskom jeziku.
Odlični turistički pokazatelji
Među prvima je sudjelovala sudjeluje u edukacijama za vlasnike obiteljskog smještaja te danas radi kao domaćin u svojim smještajnim jedinicama, ali i kao stručni predavač na podizanju i razvoju kvalitete obiteljskog smještaja. Organizira i prvi hrvatski kongres obiteljskog smještaja. S njom smo popričali u njezinom apartmanu na Pazdigradu, a na početku se osvrnula na dosadašnju turističku sezonu.
- Sezona, kao i svaka sljedeća dugo će se mjeriti po magičnoj 2019. godini. Trenutno smo na otprilike 95% u usporedbi s 2019. i to je doista fantastičan rezultat, ali nije iznenađujuć kao prošle godine. Ono što je kod turizma bitno, nisu uvijek samo brojke već kvalitetna pred i post sezona te struktura gostiju. Znamo da Istra prednjači po broju gostiju trenutno, ali isto tako znamo da je u Dalmaciji sezona puno duža. U najboljim vremenima turistički gradovi poput Splita znali su raditi od travnja do kraja listopada i kada Dalmacija bude u punom sastavu radila tako, moći ćemo zaključiti da smo minimalizirali sezonalnost. U prvih dvadeset dana srpnja u Hrvatskoj je zabilježeno 980.000 tisuća turista, što za našu županiju to znači otprilike 2,84 milijuna noćenja - kazala nam je Barbara na početku razgovora.
Veseli je napredak na polju obiteljskog smještaja.
- Obiteljski smještaj zauzima otprilike 70% smještajnog kapaciteta u odnosu na hotelski i ponovno primjećujem porast novih i sve kvalitetnijih smještaja. Naša prednost je što pojedini smještajni kapaciteti dosežu i hotelski nivo, pa sve češće domaćini u turizmu prepoznaju potencijal služenja doručka ili implementiranje dodatnih sadržaja unutar smještajnih jedinica. Sve u svrhu isticanja od konkurencije i to je dobro i tako bi zapravo trebao funkcionirati obiteljski smještaj - priča nam.
Istaknula je nekoliko važnih stvari.
- Trendovi u turizmu se mijenjaju i shodno tome smještaj se prilagođava jer ako smo nešto zaključili proteklih godina jest kako je turizam grana industrije koja se brzo prilagođava promjenama. Moram priznati kako je još uvijek naglasak na zdravi i aktivni turizam koji mi sve više nudimo uz more i sunce. Ono što me osobno zabrinjava jest struktura gostiju koja nam sve više dolazi u zadnje vrijeme i na koju se i mi kao iznajmljivači moramo naviknuti, što često znači više neprospavanih noći i bojazni od devastiranja apartmana - govori nam Barbara.
"Iznajmljivači su plakali radi devastacije apartmana, nesnosne buke, žalbi susjeda, policijske intervencije..."
Zadovoljna je smjerom u kojem ide Split, ali treba biti oprezan.
- Split je krenuo u dobrom smjeru, potencijal razvoja kulturnog turizma je ogroman i poprilično neiskorišten. S porastom gostiju, svakako da u visokoj sezoni trenutno ne možemo utjecati na strukturu gostiju, međutim u narednim godinama, to bi nam trebao biti prioritet. Festivali su dobrodošli i oni su snažan impakt na turizam i turističku ponudu, ali nisu presudni za ono sto nam se događalo ovog lipnja. Iznajmljivači su plakali radi devastacije apartmana, nesnosne buke, žalbi susjeda, policijske intervencije i na kraju dana ono sto je najvažnije, uništavanja kulturno povijesne baštine kojom se toliko ponosimo. Treba nam strategija razvoja dinamike turističke ponude i pri tom mislim na razvoj ponude izvan visoke sezone, trebaju nam kongresi, sportske manifestacije, sajmovi... Na taj način privlačimo drugu strukturu gostiju koja će poželjeti vratiti se ljeti - apelira.
Uputila je savjete koji mogu dobro doći njezinim kolegama.
- Ako se itko ikad bavio ozbiljno turizmom, zna da je ovo iznimno težak posao, kako fizički, tako i mentalno. Svi mi u svakom trenutku trebamo biti dobrim domaćinima u turizmu, a izazovi su brojni. Sinergija turističkih djelatnosti kojom bi svi sudionici u turizmu trudili se biti kvalitetni predstavnici destinacije je zasigurno osnova razvoja turizma. Nažalost, isto tako moram reci da se ne može svatko baviti turizmom niti je svatko stvoren za ovu vrstu djelatnosti - kaže nam.
Obiteljski smještaj se snažno razvio, kako ovdje tako i u svijetu postao je svojevrstan iskorak u turističkim kretanjima.
- Imamo tu prednost pred drugim svjetskim destinacijama što su naši smještajni kapaciteti poprilično novi i uređeni, a i iznajmljivači postaju sve svjesniji svoje uloge u prezentaciji destinacije - jasno će Barbara.
Ona je sama preko dvadeset godina dio turističkog sektora.
- Od toga sam osam godina radila u Americi u hotelskim operacijama i na cruise line brodovima. Danas imam apartmane po Splitu, mahom su to veći i luksuzniji apartmani s dosta dodatnog sadržaja. Nema segmenta u turizmu u kojem nisam radila, danas vodim i agenciju, turistički sam vodič i pratitelj, no najviše ipak vodim All management apartmana za klijente te brendiram smještajne jedinice u svrhu isticanja od konkurencije. U zimskim mjesecima radimo i edukacije za vlasnike i domaćine apartmana, razne radionice za platforme, komunikacije s gostima, od iznajmljivača stvaramo domaćine u turizmu. Iza mene su brojni priručnici, a sudjelujem i u projektu Ambasador turizma - nabrojala nam je svoja postignuća.
"Svi mi ljudi s terena muku mučimo s istim stvarima, pomažemo si međusobno sa savjetima"
Upitali smo je čime se konkretno bavi kao čelnica udruge obiteljskog smještaja.
- Moram priznati da je ovo veliki zalogaj i posao kojeg sam se tvrdoglavo prihvatila, a ono što je prioritet i potreba jest ujedinjenje iznajmljivača pod jednu nacionalnu udrugu. Ima nas oko 100.000, a Splitsko-dalmatinska županija broji najviše oko 26.000 iznajmljivača i smatram kako smo samo zajedno jači i možemo se zajednički i boriti za promjene. Ono za što se zalažemo jest nova kategorizacija kako bi nas se konačno odvojilo od hotelske kategorizacije i kako bi ove zvjezdice imale nekog smisla. Na terenu nije svejedno je li netko iznajmljuje garažu koja po kvadraturi odgovara smještaju za 3* ili sređenom penthouse apartmanu koji ima pogled na more i 200 m2 pa opet ima 3*. Reda negdje mora postojati, kao i što broj svakojakih smještajnih jedinica ne može rasti beskonačno. Ove godine smo organizirali i prvi kongres obiteljskog smještaja te uspješno doveli goste iz Španjolske, Njemačke, Crne gore... Učimo jedni od drugih i to je najvažnije težiti biti sve bolja destinacija - poručuje ova vrijedna žena.
Zajedno rješava probleme sa svojim kolegama.
- Svi mi ljudi s terena muku mučimo s istim stvarima, pomažemo si međusobno sa savjetima. S obzirom kako držim edukacije za vlasnike obiteljskog smještaja od 2013. godine, svakako sam uvijek spremna pomoći i u radu s platformama i s drugim tehničkim pitanjima - kazuje.
Velik problem svakog turističkog mjesta je nedolično ponašanje gostiju. Ona ima rješenje za to.
- Uvođenjem turističke policije kao što ju imaju svi veći turistički gradovi. Osobno želim da svi gosti već po dolasku budu upućeni u gradska pravila i tu iznajmljivači mogu isto tako pridonijeti te kroz osobnu korespondenciju upozoriti goste na pravila ponašanja i u apartmanu i izvan njega. Kad i ako to ne urodi plodom, naplatiti kazne gostima neprimjerenog ponašanja jer će se i to kroz Word Of Mouth pročuti kako Hrvatska nije destinacija za sve i svašta - priča Barbara.
Na kraju nam je rekla što Split mora biti.
- U Splitu se čini mi se najmanje raspravlja o turizmu. Navikli smo se po inerciji da nam turizam dobro ide i da nam se događa. No neće vječno ići u kvalitetnom smjeru bez jasne vizije i strategije razvoja, što se već osjeća na terenu. Split treba biti boutique destinacija, nikako destinacija masovnog turizma - zaključila je Barbara Marković.