Sa svih strana proteklih dana vrište nazivi – CRNI PETAK ili BLACK FRIDAY. Negdje možete vidjeti i BLACK WEEK. Ispod se mogu vidjeti popusti, a brojni kupci odlučuju da neće ništa kupovati upravo do toga dana. Crni petak manija posljednjih je godina zaludjela i Hrvate. Kupuju taj dan (ili tih dana) kao da sutra ne postoji, peglaju se kartice na sve strane, kupuje odjednom ili na rate, zbrajaju se popusti, no moramo reći – sve jednom dođe na naplatu. Ali, popust je popust, žene recimo vole uštedjeti koju kunu, pardon eurić, pa i u šali reći da one zapravo ne kupuju nego - štede.
Ali, otkud je stigao taj crni petak i zašto je zaludio Hrvate? Kao i mnogo drugih stvari, i to je stiglo preko bare. Amerikanci su uveli to davnih dana, ali kako se teško možemo u bilo čemu mjeriti s njima, tako ne možemo ni u ovome. Kod njih su popusti nevjerojatni, ljudi kampiraju pred trgovinama cijelu noć ne bi li dohvatili željeni artikal po znatno nižoj cijeni. Nije rijetkost vidjeti i da se potuku oko nekog proizvoda, a zanimljivo je da kad se jednom otvore vrata trgovine, ulete unutra kao stampedo. E po tome se razlikujemo od Amera, ne tučemo se baš oko proizvoda niti kampiramo pred trgovinom, nemamo doduše ni razloga za to jer popusti nisu ni približni njihovima. Nije da kod nas nema natpisa o tome koliko je sniženje u pitanju, može se vidjeti i izlog prekriven riječima – sniženje do 70 posto. Upravo to DO je ključno. Popust u tom slučaju može iznositi i svega pet posto, može i 20, a tek pokoji proizvod će biti na tih famoznih 70 posto.
Kada se prvi put čulo za Black Friday?
Prvi put naziv Black Friday upotrijebljen je davne 1869. godine kada su američki financijeri Jay Gould i Jim Fisk pokušali manipulirati tržištem zlata. Plan im ipak nije zaživio, propao je 24. rujna te godine, a to je dovelo do pada tržišta. Taj događaj postao je poznat kao Crni petak zbog negativnih posljedica koje je imao. To je tek jedno objašnjenje. Drugo kaže da je policija 1950-ih godina u Philadelphiji počela koristiti taj naziv za opisivanje kaosa u prometu koji je nastao dan nakon Dana zahvalnosti. Pokušalo se s vremenom utjecati na naziv, trgovcima se nije baš svidio naziv Black Friday, ali njihova inicijativa da se taj dan nazove Big Friday ipak nije zaživjela. Malo po malo, Crni petak proširio se diljem svijeta. Kanađani su ga počeli prakticirati 2008. godine, Britanci dvije godine kasnije, a posljednjih godina jako je popularan i u nas.
Crni petak proširio se i na online trgovine koje su danas sve popularnije. Iako nas tek očekuje za tjedan dana (tradicionalno je Crni petak dan iza američkog Dana zahvalnosti koji se slavi četvrtog četvrtka u studenome), već nas sa svih strana bombardiraju popustima, šalju na mailove obavijesti, pozivaju u trgovine…, no pitanje je koliko vam je to sve isplativo.
Treba biti na oprezu
Hrvatska udruga za zaštitu potrošača svake godine upozorava kupce da pripaze.
„Dobro provjerite cijene i popuste, jer su nedavna istraživanja pokazala da je gotovo 90 posto robe koja se prodaje tijekom Crnog petka imala jednaku ili manju cijenu prije Crnog petka, što znači da popusta zapravo nema, i da potrošače često zavede euforija popusta.
Na svim proizvodima i kod fizičke i online kupnje, mora biti istaknuta snižena cijena, ali i najniža cijena u zadnjih 30 dana, to će potrošačima pomoći pri provjeri je li taj popust koji je istaknut pravi“, savjetuju kupce.
Također savjetuju oprez i pri kupovini iz topline svoga doma.
„Sve je veća i popularnost online trgovine. Nakon Crnog petka, slijedi i Cyber Monday i kupci trebaju biti oprezni pri kupnji iz udobnosti vlastitog doma, jer na internetu ima više od 6.000 lažnih, prevarantskih stranica. Prije online kupovine provjerite internetsku stranicu na besplatnom servisu iffy.cert.hr.
Svakako prije online kupnje potražite i pročitajte neovisne recenzije i iskustva drugih, jer je kasno to čitati nakon što ste prevareni.
Važno je naglasiti da se roba kupljena putem weba može vratiti u roku od 14 dana od dana kupnje, bez navođenja razloga (troškove povrata snosi potrošač), a trgovac je dužan potrošaču vratiti novac u roku od 14 dana od dana primitka robe.
Kako bi izbjegli neugodna iznenađenja ako odluče vratiti proizvod, potrošači bi se trebali prije kupnje informirati o mogućnostima vraćanja ili zamjene, a trgovci takve informacije jasno i vidljivo istaknuti na prodajnom mjestu, jer potrošači imaju pravo na informaciju, što neki naši trgovci zanemaruju.
Za sve proizvode kupljene na Crni petak vrijede odredbe zakona koje se odnose na materijalni nedostatak i jamstvo – uzmite i sačuvajte račun, jamstveni list i pazite ako kupujete produženo jamstvo – provjerite što to jamstvo pokriva i kako se aktivira“, savjetuju iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača.
Što kažu Splićanke?
„Ne pada mi na pamet ići po centrima za Black Friday, i da su veći popusti kao što je to recimo slučaj u Americi opet ne bih išla, jer ne podnosim gužvu i histeriju pa se u takvom stanju ni ne bih usrećila s kupovinom. A kad k tome pri dodamo 'mižerne' popuste u našim trgovinama, ne pada mi na pamet ići.
Online ću obaviti shopping, no opušteno, ako što uhvatim uhvatim. Inače ne čekam Crni petak za shoppingiranje jer iznos popusta nije kakav bi trebao biti, pa to što biste kupili za ovu akciju, možete pronaći na bilo kojoj drugoj. Neisplativo!“, kaže nam mlada Splićanka.
Svoje iskustvo s nama je podijelila još jedna sugrađanka.
„Crni petak bi trebao biti dan za velike popuste, ogromne, ali kod nas u Hrvatskoj to i nije baš slučaj. Primijetila sam da sada osim Crnog petka uvode Crni tjedan, a neki i Crni mjesec, potrošačka politika. A cijene? To je sve 20, 30 max do 40 posto. Ranijih godina bih danima prije na online stranicama za kupnju proizvode koji su mi se svidjeli stavljala u košaricu i čekala taj dan. Ove godine ništa, već sam evo posljednjih dana kupila neke stvari, najviše odjeću, za sebe i ukućane na nekim popustima jer mislim da do Crnog petka toga neće biti, a isto tako mislim da na Crni petak neće dodatno sniziti te proizvode jer su ih već unaprijed snizili. I to sam lijepo kupila svima po nešto, ali će to tek dobiti za Božić. Pametna investicija“, smije se naša sugovornica te dodaje: „Malo sam uštedjela na lovi, a više na vremenu koje bih izgubila bauljajući po trgovinama i tražeći određene proizvode, ovako u dva klika sve riješila i još će mi doći na vrata. A na Crni petak ako mi što uleti uleti, ali to samo i isključivo ako bude na nekom abnormalnom popustu.“