Predsjednik SAD-a Donald Trump ne odustaje kada je riječ o carinama na automobile: planira uvesti posebne carine u visini od 25 posto na sve automobile koji se ne proizvode u SAD-u. Trump je izjavio: „Ako su proizvedeni u SAD-u, tada apsolutno nema carina.“
Mjere bi trebale stupiti na snagu 2. travnja, a poskupljenja bi krenula već sljedećeg dana.
Trump već duže vrijeme prijeti uvođenjem dodatnih carina na uvezena vozila, no dosad nije iznio nijedan konkretan vremenski plan za njihovu najavu niti detalje o opsegu očekivanih carina. Još je u veljači je najavljivao moguće posebne carine od 25 posto na uvoz vozila.
Na američkim burzama dionice proizvođača automobila kao što su General Motors, Ford i Tesla u početku su pale. „Svi se pitaju što će se u vezi s carinama konkretno odlučiti“, rekao je Steve Englander, glavni analitičar u banci Standard Chartered. „Vidim i stanoviti rizik da bi carine na kraju mogle biti restriktivnije nego što tržište trenutačno predviđa.“
Trump se neprestano žali na carine Europske unije za uvoz automobila iz SAD-a. Dok SAD na automobile iz EU-a trenutačno naplaćuje samo 2,5 posto carine, EU na američke automobile traži 10 posto.
Međutim, carine SAD-a na pick-upove i laka gospodarska vozila i prije su iznosile visokih 25 posto. Zbog toga neke tvrtke proizvode navedena vozila u SAD-u ili ih isporučuju rastavljene pa ih sastavljaju tek unutar SAD-a.
Trumpu smetaju i drugi propisi EU-a, poput strogih standarda za emisije i sigurnost, koji mogu djelovati kao netarifne prepreke. Trump svjesno koristi carine kao sredstvo pritiska u vanjskoj politici. Već je uveo kaznene mjere na uvoz iz Kine, Kanade i Meksika, javlja Bild.
Za susjedne zemlje je barem djelomično ukinuo carine – i to na zahtjev američke automobilske industrije. Osim toga, američka je vlada uvela carine na sav uvozni čelik i aluminij.
Očekuje se da će EU na to reagirati sredinom travnja. Prije se govorilo o početku travnja. U Bruxellesu tvrde da se odgodom želi stvoriti dodatni prostor za razgovore s američkom vladom.
Trump je zapravo 2. travnja označio kao dan za veliku najavu carina – posebice kada je riječ o uvozu automobila. Taj datum naziva „Danom oslobođenja“.