Hrvatska turistička zajednica predstavila je ukupnu hrvatsku turističku ponudu na sajmu f.re.e, koji se održao u Münchenu od 14. do 18. veljače. Riječ je o sajmu za široku publiku, a njegova je posebnost što se održava u Bavarskoj, dijelu zemlje iz kojeg u Hrvatsku dolazi najveći broj njemačkih gostiju.
Turistička zajednica grada Trogira imala je priliku predstaviti posebnosti grada Trogira za više od 500 čitatelja, gostiju i predstavnika medija u sjedištu Merkur Media Grupe, jedne od najpoznatijih njemačkih medijskih kuća. Münchner Merkur Media Group ima kroz svoje tiskano izdanje dnevnih novina više od 900 tisuća čitatelja na području Bavarske i Njemačke dnevno te više od 10 milijuna online čitatelja dnevno.
Nakon video projekcija turističkih znamenitosti, brandinga grada majstora i nautičke vrijednosti koju Trogir posjeduje, posjetiteljima su članovi Društva Kameni cvit iz Trogira podijelili najpoznatiju trogirsku slasticu – Rafiol, a sve je pratio i nastup mandolinskog sastava „Rovinjež“. Marin Piveta, direktor Turističke zajednice grada Trogira s dogradonačelnikom Viktorom Novakom dobro je to odradio, kao i prošli advent u Trogiru.
Ivana Bilić iz osnovne škole "Petar Berislavić" i članica društva "Kameni cvit", kaže da se sa svojim učenicima u školi od starih testova iz kemije i biologije radimo suvenire Trogirske rafiole, koji izgledaju kao pravi, ljudi se lako prevare pa griznu....
- Tehnika je vrlo jednostavna, uzmemo stare testove, namočimo ih u vodu, smiksamo sa štapnim mikserom i onda ih punimo u kalupe koji smo napravili od silikona, sušimo na našoj buri, kad se osuše onda ih pituramo i dodamo malo bojice i ne može ništa bez cukra i to je to!
- Turistička zajednica je prepoznala odmah ima dvije godine, još u kuli Kamerlengo, pomalo smo krenuli i društvo "Kameni cvit" nas financira i podržava u svakom smislu da učenici te škole naprave i još jedna zanimljivost što ih prodamo novce šaljemo u Ruandu, tamo je moj ujo misionar don Danko Litrić već 40 i nekoliko godina i onda eto radimo dobro djelo.
- A ljeti na Trogirskoj rivi furešti pitaju za rafiol suvenir pa se zabune da neko ne slomi zub pa žele ga pojest pa ustvari je tvrd i nije baš mekan kao pravi rafiol slastica.
A nešto više o rafiolima rekla nam je "meštrica" o rafiola gđa. Marija Hell iz hotela Pašike koja je kao stručni nastavnik kuharstva iz srednje strukovne škole "Blaž Juraj Trogiranin", kao partner društva "Kameni cvit", naša škola je u tom partnerstvu, ona koja educira buduće naše kuhare u izradi svim tajnama Trogirske rafiole.
-Mislim da najvažnije formula u onoj dozi ljubavi koje moraju dat naše Trogirke da bi se napravio rafiol, on onako naočigled jednostavan kolač iziskuje puno vještina, puno znanja da bi izgledao onako kako ga svi onako vidimo, njegovo tijesto karakterizira izrazita tankoća ono mora kako kažu naši stari bit debljine ka "kartina", a onda kad imate tako nešto tako tanko nije baš lako igrat se s tim.
- Pripremam ga osnovno ono bajam koji se poprži u taj fil se dodaje bjelanjak, sok naranča i limuna, ekstrat ruže, Maraskino rum, a tisto normalno s domaćom mašću i onda puno ljubavi i vrimena i etooo gaa, kaže simpatična Marija s velikim osmijehom.
Velike snage otoka Brača predstavljali su Boljani na čelu s direktorom TZO Bol Ante Trutanićem, a kao prezenterica je angažirana bolska "Alfa i Omega" iz Centra za kulturu Bol, ravnateljica Ivana Bošković, ona je na njemačkom jeziku uz posebno napravljeni promotivni video spot prikazala sliku Bola, male tajne otoka Brača kako se živi turizam od plaže "Zlatni Rat" do mjesnih konoba ,sportskih aktivnosti i gastronomije. Uz klapsku pismu, spizu i vino ,bolsku je prezentaciju svakako obogatila i Vinarija "Stina" koja je za Hrvatsku večer počastila njemačke goste Bolskim vinom. Bravo Boljani.
Makarska je stigla na čelu s gradonačelnikom Zoranom Paunovićem ,veliki zbor folklorni ansambl "Tempet" sa predsjednicom Ani Carević Grbić ,donijeli su na štand HTZ na sajmu "f.re.e. 2024." veliki šušur, zapivali, zaplesali u prekrasnoj nošnji u duhu Dalmacije na kojoj su se zadržavali mnogi Bavarci snimajući za svoje uspomene u budućnosti.
- Mi već 20 godina imamo udrugu, a folklor u Makarskoj postoji više od 35 godina, zasniva se na radu volontera, ljudi koje vole svoj grad , koji ovo rade sa srcem i nije nam bilo problem putovati 14 sati da dođemo ovdje na sajam, znači kao prava ekskurzija.
- Nošnja je specifična ima utjecaja Dalmatinske zagore, Sinja, Hercegovine, muška je karakteristična jer ima veliki pojas gdje su se držali jatagani i kubure u pas, ima i laganija ženska varijanta ovo se više nosilo u velikim svečanostima na ove plesne zabave koje su se zvale "Kavalkine" jer su se ljudi družili ili na Svetu misu, svečanost, malo jednostavnija varijanta za u polje i tako za kućanske poslove.
-Ova nošnja na meni je stara od kad se napravila rekonstrukcija, znači 1997. godine. nošnja kako se upotrebljava troši, kad imamo sredstava nadopunjujemo te nošnje i gdje god imamo mogućnost uvijek kažemo neka nošnja izađe neka se pokaže i nošnja sve više treba u turističke svrhe biti vani.
-Evo sad na sajmu kao i ljeti u Makarskoj strani turisti i posjetitelji vole se slikati i uz pismu imamo svoje staro gradske Makarske plesove u koreografiji pokojnog Branka Šegovića, bili smo na svim smotrama republike Hrvatske i ono najpopularnije na Vinkovačkim jesenima.
- Plan za budućnost je zainteresirati onu generaciju "Z" koju ne možemo zainteresirati nažalost za tradiciju , a mi smo malo u godinama i htjeli bi se maknut od ovoga svega, ali dok ne dođe ta neka generacija koja bi htjela ovo preuzet još smo tu.
Makarska se pokazala s prekrasnim video spotom koji je pomogla čelnica turizma Splitsko-dalmatinske županije gđa. Ivana Vladović, (kratko se obratila na bini s pozivom Njemačkim turistima da posjete Dalmaciju), sa svojom novom kampanjom i forsiranjem na "marendama" kao simbolom onog starog što je prije činila stara Dalmacija, a kojim je bio cilj gastronomija i lokalne konobe, kojima ne mogu odoljeti "furešti" kad dođu na Makarsko primorje.
U sklopu hrvatskog štanda svoju ponudu na sajmu predstavlja čak 25 suizlagača među kojima su turističke zajednice, nacionalni parkovi, hotelijeri, agencije, prijevoznici. Tijekom prvog dana sajma hrvatski je štand obišla hrvatska turistička delegacija predvođena ministricom turizma i sporta Nikolinom Brnjac i direktorom Hrvatske turističke zajednice Kristjanom Staničićem. Sajam je službeno otvorila bavarska ministrica prehrane, poljoprivrede, šumarstva i turizma Michaela Kaniber, a događanju je prisustvovao i generalni konzul Republike Hrvatske u Münchenu Vladimir Duvnjak.
Hrvatska se delegacija t susrela s predstavnicima FTI, najvećeg bavarskog turoperatora i četvrtog najvećeg u Njemačkoj, Bayerischer Fussball Verband, nogometne udruge koja broji gotovo 1,6 milijuna članova i koja obuhvaća preko 23 tisuće nogometnih timova te s predstavnicima LBO-a, velike bavarske udruge autobusera s kojima su razgovarali o mogućnostima suradnje u promociji hrvatskih destinacija.
Ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac rekla nam je u intervju o važnosti sajma u Muenchenu.
"Nakon što smo prošle godine bili zemlja partner ovdje u Münchenu, i ove godine Hrvatska prezentira ono najbolje od ponude - od fascinantne kulture, do mnogobrojnih aktivnosti u prirodi, kvalitetnog smještaja, koji uključuje i neke od najboljih kampova Europe, i ne manje važno - vrhunske eno-gastronomije. Bavarsko tržište nam je iznimno važno i zato nam je cilj učvrstiti našu poziciju, ali je i nadograditi u kontekstu cjelogodišnjeg putovanja Nijemaca u Hrvatsku“.
-Ono što svakako moramo voditi računa je što se tiče cjenovne politike s obzirom na situaciju u Njemačkoj , s obzirom na inflaciju na visoke troškove života moramo biti vrlo racionalni cjenovnoj politici i paziti omjer cijene i kvalitete.
Pred nama je Europsko nogometno prvenstvo znate i sami kakav je to marketing za našu zemlju i sport , kako tu možemo još više, znamo da ćemo imati vitar u leđa što se tiče navijača?
-Svakako ćemo mi kao Ministarstvo turizma i sporta, ali i kroz HTZ podupiremo sport, velike sportske manifestacije ,sportska natjecanja i tako što je nama cilj kao Ministarstvu ulaganje u sportsku infrastrukturu koja su započela od 2018. godine diljem Hrvatske ove godine ide na rekordnih 10 milijuna eura koje je namijenjeno investicijama u sport u sportsku infrastrukturu, da ne govorimo investicije koje su vezane uz infrastrukturu od nacionalnog interesa, a tu govorimo o obnovi Poljuda i za Zagreb , očekujemo od gradova da pripreme projektnu dokumentaciju što prije smo odradili dosta sastanaka na tu temu , ono što želimo da se što prije pripreme dokumentacije i iskoriste sredstva koja stoje u državnom proračunu upravo namijenjena njima odlukom Vlade R.H.
-Možemo li u budućnosti odvajati nešto što se tiče članarine, povećati turističku pristojbu i taj jedan dio odvajati za kulturu i sport?
-Mi potičemo i sad dakle sva sredstva koja su kroz HTZ, turističku zajednicu , članarine, sve ide u smjeru za promicanje i poticanje događanja i dalje financiramo kulturna događanja i sve što radimo kroz manifestacije da sve velike ne samo sportskim i kulturnim događanjima što kroz HTZ što kroz Ministarstvo turizma i sporta.
-Što ćemo s radnom snagom, evo otočani već kažu da će imati problema u turističkoj sezoni, kako krenut u tom smjeru? Mislim da nema samo turizam problem nego i malo šire od Hrvatske, mi zato kroz Ministarstvo smo po prvi puta omogućili stipendije ,odnosno povećali iznos stipendija na maksimalni iznos tako da bi privukli najviše što veći broj stipendista, školaraca, studenata da se uključe i redovito radimo na promotivnim aktivnostima da uključimo domaću radnu snagu ,ali da uvelike da turizam ovisi o uvoznoj radnoj snazi i svi oni koji su ozbiljni koji se bave turizmom na vrijeme počinju planirati i pripremati sebe za novu turističku godinu i planirati koliko im je potrebno radne snage.
Uskrs je brzo i kakva je poruka turističkim djelatnicima?
- Pa poruka je da su najave dobre znači što se tiče vi ste nabrojali sve sajmove koje smo sve obišli i koji nas čekaju još brojni sajmovi, jako su dobre interesa i bookinga, međutim ono što najviše poručujem da budu vrlo racionalni u pripremanju ove turističke godine što se tiče cjenovne politike, omjer cijene i kvalitete izuzetno važan i da svi paze s obzirom na situaciju kažem ovo je poruka s Njemačkog područja , troškovi života su izuzetno visoki i u Njemačkoj tržištu , dakle režije, svi su povećali troškove koje moramo voditi računa da su nam Njemački turisti izuzetno važni turisti i koji vole dolaziti u Hrvatsku i nastavit će dolaziti u Hrvatsku, ali moramo biti izuzetno pametni i planirati vrlo dobro.
Večer i prezentacije su svojim prisustvom uveličali redom ministrica turizma Republike Hrvatske Nikolina Brnjac, generalni konzul RH u Münchenu Vladimir Duvnjak, voditeljica ispostave Hrvatske turističke zajednice u Münchenu Nera Miličić, direktorica Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije Ivana Vladović, zamjenik gradonačelnika Grada Trogira Viktor Novak, direktor Turističke zajednice Grada Trogira Marin Piveta, direktor TZ Bol Ante Trutanić i suradnici, gradonačelnik Makarske Zoran Paunović sa suradnicima, predstavnici Münchner Merkur Media Group, brojni drugi gosti i predstavnici ministarstva turizma te medija iz RH i Njemačke uz domaćina gosp. Selimira Ognjenovića koji je sa svojim suradnicima iz I.D. Riva Tours GmbH, kao najprepoznatljivijeg predstavnika i poznavatelja Njemačkog tržišta uveličao prezentaciju Srednje Dalmacije na ovoj večeri te tako uz veliki broj zainteresiranih gostiju potvrdio izniman značaj Njemačkog i Bavarskog tržišta za Dalmaciju.