Slika koju je pronašao trgovac smećem dok je raspremao podrum kuće u Capriju, a koju je supruga redovito prozivala "užasnom", originalni je portret Pabla Picassa, ustvrdili su talijanski stručnjaci.
Nakon što je slučajno naišao na sliku 1962., Luigi Lo Rosso je ponio smotano platno kući sa sobom u Pompeje, gdje je slika visjela u jeftinom okviru na zidu dnevne sobe sljedećih nekoliko desetljeća.
Portret, za koji sada njegovi vlasnici vjeruju da je iskrivljena slika Dore Maar, francuske fotografkinje i slikarice koja je bila Picassova ljubavnica i muza, sadržavao je karakteristični potpis slavnog umjetnika u gornjem lijevom kutu. Ali Lo Rosso nije znao tko je on.
Tek mnogo kasnije, kada je njegov sin Andrea počeo postavljati pitanja nakon proučavanja enciklopedije povijesti umjetnosti koju mu je dala teta, pojavile su se sumnje.
Obitelj je na kraju potražila savjet tima stručnjaka, među kojima je bio i poznati umjetnički detektiv Maurizio Seracini. Nakon godina složenih istraživanja, Cinzia Altieri, grafologinja i članica znanstvenog odbora Zaklade Arcadia, koja se bavi procjenama, restauracijama i atribucijama umjetničkih djela, potvrdila je da je potpis na slici, koja se danas procjenjuje na 6 milijuna eura, bio je Picassov.
“Nakon što su obavljena sva ostala ispitivanja slike, dobio sam posao proučavanja potpisa”, rekao je Altieri za Guardian. “Radio sam na njemu mjesecima, uspoređujući ga s nekim od njegovih originalnih djela. Nema sumnje da je potpis njegov. Nije bilo dokaza koji bi upućivali na to da je laž.”
Zaklada ima konačnu riječ o autentičnosti slike
Picasso je bio čest posjetitelj južnog talijanskog otoka Caprija i vjeruje se da je slika, koja je nevjerojatno slična Picassovoj Buste de femme (Dora Maar), nastala između 1930. i 1936. godine.
Lo Rosso je u međuvremenu umro, ali njegov sin Andrea, koji sada ima 60 godina, nastavio je u potrazi za umjetnikom koji stoji iza slike.
“Moj otac je bio s Caprija i skupljao je smeće da bi ga prodao za malo novca”, rekao je. “Pronašao je sliku prije nego što sam se uopće rodio i nije imao pojma tko je Picasso. Nije bio baš kulturna osoba. Dok sam čitao o Picassovim djelima u enciklopediji, pogledao bih sliku i usporedio je s njegovim potpisom. Stalno sam govorio ocu da je slično, ali on nije razumio. Ali kako sam odrastao, stalno sam se pitao.”
Andrea Lo Rosso je rekao da je bilo trenutaka kada je obitelj razmišljala da se riješi slike. “Majka ga nije htjela zadržati – stalno je govorila da je užasan.”
Nekoliko je puta kontaktirao Zakladu Picasso u Malagi, ali je rekao da nije pokazala interes za ispitivanje njegovih tvrdnji, vjerujući da su lažne. Zaklada ima konačnu riječ o autentičnosti slike, koja se sada nalazi u sefu u Milanu.
Picasso, koji je umro 1973., proizveo je više od 14.000 radova, a Zaklada dnevno prima stotine poruka od ljudi koji tvrde da posjeduju original.
Buste de femme (Dora Maar) naslikana je 1938. i ukradena s jahte saudijskog šeika 1999. prije nego što je pronađena 20 godina kasnije.
Luca Marcante, predsjednik Zaklade Arcadia, vjeruje da bi mogle postojati dvije verzije djela. “Obojica bi mogli biti originali”, rekao je za novine Il Giorno. “To su vjerojatno dva portreta, ne potpuno ista, iste teme koje je Picasso naslikao u dva različita vremena. Jedno je sigurno: onaj koji je pronađen na Capriju i sada se čuva u trezoru u Milanu je autentičan.”
Marcante će sada predstaviti dokaze Zakladi Picasso, piše Guardian.
"Zanima me što kažu", rekao je Lo Rosso. “Bili smo samo normalna obitelj, a cilj je uvijek bio utvrditi istinu. Nismo zainteresirani zarađivati na tome.”